نحوه محاسبه مالیات و معافیت های مالیاتی استارتاپ ها

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 24 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار حرفه‌ای را دارید باید در کنار آگاهی از شرایط و ضوابط حقوقی با نحوه پرداخت مالیات نیز آشنا باشید. مالیات استارت آپ ها بسیار مهم بوده و اگر از ضوابط آن اطلاعی نداشته باشید، آینده‌ی شرکت را به خطر خواهید انداخت. متاسفانه بسیاری از بنیانگذاران به دلیل عدم آگاهی از شرایط حقوقی و نحوه پرداخت مالیات، خسارات سنگینی متحمل شده‌اند. آگاهی از قوانین مالیاتی کسب و کارهای نوپا به این دلیل مهم است که نهادهای مربوطه قوانین مالیاتی بسیار پیچیده‌ای برای استارت‌آپ‌ها وضع کرده‌اند. در ادامه کارمنتو شما را با این قوانین پیچیده آشنا کنیم.

مالیات استارتاپ ها چیست؟

با گسترش اینترنت و فراگیر شدن کسب و کاره‌های مجازی، سازمان امور مالیاتی کشور قوانینی را برای مالیات استارت آپ ها وضع کرد. بر این اساس کلیه‌ی کسب و کارهای مجازی و نوپا مکلف به پرداخت مالیات شده و باید از قوانین وضع شده تبعیت کنند. برای اینکار کافیست به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده و با تشکیل پرونده اقدام به تبعیت از قوانین مالیاتی کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به وبسایت www.tax.gov.ir به صورت اینترنتی این کار را انجام داده و شماره اقتصادی خود را دریافت کنید. توجه داشته باشید که تنها 4 ماه پس از راه‌اندازی کسب و کار خود فرصت دارید تا برای دریافت کد اقتصادی اقدام کنید، در غیر اینصورت مجرم شناخته شده و تحت پیگرد قانونی قرار خواهید گرفت.

مالیات استارت آپ ها

از چه زمان قانون مالیات استارت آپ ها تصویب شد؟

در ابتدا استارت آپ ها مالیات پرداخت نمی کردند، اما از چندی پیش سازمان امور مالیاتی کشور با استناد به گسترش کسب و کارهای مجازی اقدام به وضع قانون مالیات برای آن‌ها کرد. بسیاری از مسئولین و کارشناسان تا قبل از تصویب این قانون، عقیده داشتند که استارت‌آپ‌ها به دلیل کارآفرینی و کاهش درصد بیکاری کشور باید از مالیات معاف شوند. اما برخی از سودجویان با ثبت شرکت‌های مجازی سودهای کلانی به جیب زدند که این امر، مسئولین را واداشت تا قوانین مالیاتی خاصی برای کسب و کارهای مجازی وضع کنند. به دلیل اینکه شیوه‌ی درآمدزایی کسب و کارهای استارت‌آپی با شیوه‌ی درآمدزایی سنتی کاملا متفاوت بوده، سازمان امور مالیاتی کشور با بررسی دقیق این موضوع، قوانین پیچیده و خاصی را برای مالیات استارت آپ ها وضع کرده است.

قوانین مالیاتی استارت آپ ها

سازمان امور مالیاتی کشور پس از کش و قوس‌های فراوان بلاخره استارت‌آپ‌ها را براساس نوع فعالیت از یکدیگر تفکیک و برای هرکدام قوانینی وضع کرد. یکی از این قوانین مربوط به نحوه و تعداد تولید محصول بود. به گونه‌ای که اگر استارت‌آپی تنها یک نوع خدمت یا محصولی ارائه دهد از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. به طور مثال استارت‌آپ‌هایی که به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند از پرداخت مالیات معاف هستند.
قانون دیگری که در خصوص مالیات استارت آپ ها وضع شد مربوط به کسب و کارهای نوپا بوده و اینکه آن‌ها از پرداخت مالیات به مدت 3 سال معاف هستند. این امر به این دلیل است که استارت‌آپ‌های نوپا در اول راه خود قرار داشته و برای پیشرفت و رسیدن به سوددهی نیاز به زمان دارند. از این رو این استارت‌آپ‌ها از تاریخ ثبت خود به مدت 3 سال معاف از مالیات خواهند بود.

حتما بخوانید: انواع قراردادهای حقوقی استارت آپ ها

نحوه محاسبه مالیات استارتاپ ها

در این قسمت از بحث قصد داریم تا درمورد نحوه محاسبه مالیات استارتاپ ها و فرمول محاسبه مالیات صحبت کنیم. استارت آپ ها یا کسب و کارهای نوپا در ابتدای کار می‌توانند بر اساس طرح حمایت از شرکت های نوپا به دو صورت حقیقی و حقوقی فعالیت خود را آغاز کنند. به این منظور شرکت باید ثبت و پرونده مالیاتی نیز تشکیل شود. بر اساس ماده 48 قانون مالیات های مستقیم مهلت پرداخت مالیات حق تمبر سرمایه شرکت با توجه به حقیقی و یا حقوقی بودن شرکت متفاوت است.

  • شرکت هایی که به صورت حقوقی ثبت شوند پس از تشکیل پرونده مالیاتی 2 ماه فرصرت دارند تا نسبت به پرداخت مالیات حق تمبر اقدام نمایند.

  • شرکت هایی که به صورت حقیقی ثبت شده‌اند پس از تشکیل پرونده مالیاتی 4 ماه فرصت برای پرداخت مالیات حق تمبر در اختیار دارند.

نحوه محاسبه مالیات حق تمبر نیز به این صورت است که عدد سرمایه اولیه شرکت در عدد 0.0005 ضرب شده و میزان مالیات حق تمبر مشخص می‌شود. برای مثال اگر میزان سرمایه اولیه شرکتی 000/000/150 ریال باشد این عدد در 0.0005 ضرب می‌شود و حاصل آن یعنی 000/75 ریال بعنوان مالیات حق تمبر شناخته می‌شود.

محاسبه مالیات استارت آپ ها

اکنون به بررسی فرمول محاسبه مالیات میپردازیم. در محاسبه مالیات بین استارتاپ ها و مشاغل سنتی تفاوتی وجود ندارد و مالیات هر دو براساس یک فرمول محاسبه می‌شود. اما در فرمول محاسبه مالیات برای اشخاص حقیقی و حقوقی تفاوت هایی وجود دارد.
محاسبه مالیات اشخاص حقیقی به این صورت است که از درآمد مشمول مالیات یا همان سود سالانه مبلغی به عنوان معافیت سالانه کسر می‌شود. میزان معافیت سالانه در قانون بودجه با توجه به تورم مشخص و اعلام می‌گردد. پس از کسر معافیت سالانه عددی که بدست می‌آید مشمول ماده 131 قانون م م می‌شود. با توجه به ماده 131 فرمول تعیین مالیات به این صورت است که:
اولین 000/000/500 ریال ضرب در 15% می‌شود.
دومین 000/000/500 ریال ضرب در 20% می‌شود.
سپس مبلغ مازاد 000/000/000/1 در عدد 25% ضرب می‌شود.
براین اساس مالیات اشخاص حقیقی تعیین می‌گردد.

برای اشخاص حقوقی نحوه محاسبه مالیات به این صورت است که درآمد مشمول مالیات یا سود سالانه در عدد 25% ضرب شده و میزان مالیات مشخص می‌شود.

معافیت مالیاتی استارت آپ ها

براساس قانون مالیاتی استارتاپ ها که در طرح حمایت از شرکت های نوپا آمده است، به جه معافیت مالیاتی کسب و کار اینترنتی یا استارت آپ ها اقداماتی صورت گرفته است و برخی از معافیت هایی که به استارت آپ ها و کسب و کار های نوپا تعلق می‌گیرد به شرح زیر می‌باشد:

  1. اگر استارتاپ ها یا شرکت های نوپا یک محصول یا خدمت را ارائه دهند از دادن مالیات معاف خواهند بود.

  2. سهام داران شرکت که کارفرما نیز محسوب می‌شوند مکلف به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی نمی‌باشند.

  3. به منظور عدم امکان پرداخت سهم بیمه توسط شرکت و همچنین کاهش هزینه های بیمه امکان به خدمت گرفتن کارورز به مدت دوسال فراهم شده است.

  4. مطابق ماده 10 آیین نامه، شتابدهنده ها و فضاهای کار اشتراکی را قانونی و به رسمیت شناختند.

نکات ضروری درباره مالیات استارتاپ ها

نکات مالیات استارت آپ ها

لزوم مشاوره با مشاوران مالیاتی برای استارتاپ ها

متاسفانه بسیاری از کسب و کارهای مجازی به دلیل نبود برنامه‌ریزی‌های دقیق از سوی مسئولین مجبور به پرداخت مالیات‌های ناحق شده‌اند. البته تنها برنامه‌ریزی‌های نامناسب مسئولین موجب این امر نشده، بلکه عدم آگاهی بنیانگذاران استارت‌آپ‌های نوپا از قوانین مالیاتی نیز آ‌ن‌ها را دچار مشکلات و متحمل خسارات زیادی کرده است. مشاوران مالیاتی با آگاهی از تمامی قوانین مالیاتی کشور و ارائه راهکارهای مناسب به شما کمک می‌کنند تا از نحوه پرداخت مالیات مطلع شده و در برابر خطرات احتمالی مصون بمانید. برای دریافت مشاوره از با تجربه ترین متخصصان کارمنتو در این زمینه می‌توانید، درخواست خود را مبنی بر دریافت مشاوره در بخش مشاوره مالیاتی ثبت نمایید تا ارتباط شما در سریع ترین زمان با متخصصان برقرار شود.

همانطور که گفتیم سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس نوع فعالیت کسب و کارها قوانین مالیاتی آن‌ها را تعیین می‌کند. بنابراین ثبت نو فعالیت کسب و کار برای تعین تکلیف نجوه پرداخت مالیات استارت آپ ها بسیار مهم است. متاسفانه بسیاری از بنیان‌گذاران کسب و کارهای نوپا با عدم توجه به این مسئله مجبور به پرداخت مالیات‌های سنگینی شده‌اند که هیچکدام نسبت به نوع فعالیت شرکت عادلانه نبوده است. اگر استارت‌آپ شما مانند یک اپلیکیشن خدمات فروش اینترنتی تنها به عنوان یک واسطه بین خریدار و فروشنده فعالیت می‌کند، بجای پرداخت کل مبلغ صورت‌حساب، تنها موظف به پرداخت مالیات تراکنش انجام شده است. بنابراین توجه کنید که در این زمینه کلاه سرتان نرود.

بهتر است با اداره امور مالیاتی صادق باشید

متاسفانه بسیاری از بنیانگذارن با تصور اینکه سازمان اداره امور مالیاتی از تراکنش‌ها و میزان درآمد ماهانه آن‌ها بی‌اطلاع هستند، از ارائه ریز درآمد و فیش حقوقی کارمندان خودداری کرده و اطلاعات دروغ به آن‌ها می‌دهند. اما بهتر است تحت هیچ عنوان این کار را انجام ندهید چراکه این سازمان بارها از این ترفند بهره برده و به گونه‌ای وانمود کرده که واقعا حق باشماست. بهتر است بدانید که آن‌ها شما را زیر ذره‌بین قرار داده‌اند و سر بزنگاه مچ شما را گرفته و جرایم سنگینی برایتان تعیین می‌کنند. بنابراین، به هیچ عنوان گول آن‌ها را نخورید.

سخن پایانی
خوشبختانه روند صعودی استارت‌آپ‌ها به گونه‌ای است که تا چند سال آینده بسیاری از کسب و کارها به صورت مجازی شده و افراد زیادی می‌توانند مشغول به کار شوند. همانطور که سایر مشاغل موظف به پرداخت مالیات هستند، استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای مجازی نیز باید به قوانین وضع شده از سوی اداره امور مالیاتی کشور احترام بگذارند.

اگر در زمینه مالیات استارتاپ ها سوال یا مشکلی برای شما پیش آمد و یا به دریافت مشاوره از کارمنتو در این زمینه نیاز داشتید، می‌توانید با کارشناسان و متخصصان کارمنتو در بخش مشاوره مالی و مالیاتی، به صورت رایگان و تلفنی ارتباط برقرار کنید و مشکلات خود را در زمینه مالیات استارتاپ ها برطرف نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

2 3
نحوه محاسبه مالیات و معافیت های مالیاتی استارتاپ ها

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد