بررسی خرید مال مسروقه و جرایم آن

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 12 مرداد 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

خرید و فروش مال مسروقه یکی از انگیزه‌هایی است که بسیاری از سارقان با استفاده از آن، اقدام به دزدی می‌کنند. اگر تحصیل اموال مسروقه و خرید و فروش آن در جامعه جریان نداشته باشد، احتمال این که دزدی‌های این چنینی کاهش پیدا کنند هم بسیار بالا است. امروزه سارقان مطمئن هستند که اگر مالی را از فردی بدزدند، حتما این مال را به فروش می‌رسانند و از آن کسب درآمد می‌کنند. این امر باعث می‌شود که افراد طمعکار، این کار خود را مدام تکرار کنند و در نهایت جرم و جنایت در جامعه به حداکثر خواهد رسید.

 با توجه به این موضوع، بسیاری از دولت‌ها اقدام به مشکل گشایی در این زمینه می‌کنند. بدین صورت که قوانینی را وضع کرده‌اند که طی آن فرد سارق نمی‌تواند به‌راحتی قسر در برود. با کارمنتو همراه باشید تا هر آنچه‌که در مورد خرید مال مسروقه باید بدانید را با هم بررسی کنیم.

می‌توانید با مراجعه به بخش مشاوره حقوقی در اپلیکیشن کارمنتو با مشاورین و متخصصان این حوزه در ارتباط باشید.

تحصیل مال مسروقه چیست؟

خرید مال دزدی یکی از کارهایی است که امروزه در جامعه‌ی ما بسیار متداول شده است. به همین دلیل، قانون مجازات اسلامی برای این جرم، مجازاتی را در نظر گرفته است. به موجب ماده‌ی ۶۶۲ اگر فردی بداند که مالی دزدی است و  آن را بخرد و یا از آن استفاده کند، مجرم خواهد بود. حتی اگر این فرد، مال دزدی شده را مخفی کند نیز مجرم است و باید مجازات شود. لازم به ذکر است که گاهی اوقات ممکن است برخی از افراد به این کار عادت کرده باشند که در چنین شرایطی محکوم هستند و علاوه بر پرداخت جریمه‌های مال دزدی شده، به حبس هم محکوم می‌شوند.

اگر بخواهیم این امر را با یک مثال برای شما توضیح دهیم، توجه شما را به شخصی معتاد جلب می‌کنیم. فرض کنید یک فرد معتاد به سرقت از مکان‌های مختلف می‌پردازد و یک گوشی به شما می‌فروشد. در این صورت همه‌ی افراد می‌دانند که این مال دزدی است و از راه حرام به دست آمده است. به همین دلیل اگر شما از این فرد این گوشی را بخرید، شریک جرم به حساب می‌آیید و طبق آیین نامه‌ی مجازاتی، به‌دلیل خرید مال دزدی، مجازات خواهید شد. بنابراین شما اگر از این قانون اطلاع داشته باشید، مسلماً از خرید این مال خودداری خواهید کرد.

ارکان جرم خرید مال مسروقه

امروزه برای تحصیل اموال مسروقه، ارکان مختلفی در نظر گرفته شده است. یکی از اصلی‌ترین این رکن‌ها، در ابلاغیه‌ای آمده است که توجه به آن، از الزامات اجرای این قوانین به شمار می‌رود. این رکن چنین می‌گوید که هر کسی علم و اطلاع به مسروق بودن یک مال داشته باشد و با این حال به این امر اهمیتی ندهد، به جرم مرتکب شده است. در نتیجه باید این فرد از شش ماه تا سه سال ( با توجه به شرایط دزدی و مال دزدی شده) به حبس برود و تا ۷۴ ضربه‌ی شلاق را نیز تحمل کند. این‌ها تنها مجازات این فرد نیستند؛ بلکه ممکن است جرایمی نقدی هم از فردی که به خرید مال دزدی مرتکب شده است، دریافت شود. پس اگر می‌خو‌اهید به خرید مال مسروقه بپردازید، بهتر است ابتدا با این ارکان آشنا باشید. توجه داشته باشید که اگر فردی خرید و فروش این اموال را حرفه‌ی خود قرار دهد، باید حداکثر این مجازات را متحمل شود.

طبق این رکن اساسی قانون، تحصیل مال مسروقه، مخفی کردن هر نوع مال مسروقه، هدیه دادن یا هدیه گرفتن مال مسروقه، تحصیل کردن آن و تمامی فرآیندهایی که به این نوع از اموال ربط دارد، جرم به حساب می‌آید. خواه شما به صورت عمدی به این جرم مرتکب شده باشید و خواه به صورت غیر عمدی مال مسروقه را خریداری کرده باشید. در هر صورت باید به مجازات این جرم رسیدگی شود. البته گاهی اوقات هم استثنائاتی بر این رکن از قانون مجازات اسلامی وارد آمده است که طبق آن، ممکن است فردی که بدون اطلاعات کافی دست به خرید این نوع از اموال می‌زند، مجازات نشود. البته این امر به شرایطی بستگی دارد که از سوی قانون تعیین شده‌اند و نوع دزدی و نوع مال را شامل می‌شود‌. شما می‌توانید جزئیات سوالات خود را در این زمینه از ما بپرسید.

حکم خرید و فروش مال مسروقه

خرید و فروش اموالی که به سرقت رفته‌اند، شرعاً حرام است. این اموال به دلیل این که با رضایت صاحب  آن به مصرف نمی‌رسند، اغلب برکتی هم ندارند و حتی ممکن است خیلی زود، از دست فرد خریدار و فروشنده برود؛ چرا که باد آورده را باد می‌برد. امروزه طبق قوانینی که در کشور ما حاکم هستد، افراد باید از خرید و فروش این اموال خودداری کنند و تا حد امکان جرم و فساد را در جامعه کاهش دهند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که شما هم به عنوان عضوی در جامعه، این گونه جنایات را از بین ببرید. آن هم با اقدامات مؤثر!

حکم شرعی خرید مال دزدی

بسیاری از افرادی که با قانون تحصیل مال مسروقه آشنایی پیدا می‌کنند، به دنبال این هستند که از احکام شرعی اموال مسروقه و خرید و فروش این اموال نیز اطلاع پیدا کنند. همان طور که گفتیم، مجازات این نوع از اموال، هم نقدی است و هم ممکن است مجازات جانی باشد. فردی که به خرید و فروش اموال دزدی بپردازد، باید ۷۴ ضربه‌ی شلاق را متحمل شود و حتی شش ماه تا سه سال زندان را که بسته به شرایط دزدی متفاوت است، تحمل کند. البته اگر فردی بدون اطلاع دست به خرید و فروش این اموال بزند، مشمول این ماده نمی‌شود، اما همیشه اینطور نیست؛ چرا که گاهی اوقات ممکن است فردی  به دروغ خود را ناآگاه نشان دهد که در چنین شرایطی اشد مجازات را باید تحمل کند.

خرید مال دزدی اگرچه جرم سنگینی به شمار می‌آید اما اگر صورت نگیرد، ممکن است بسیاری از فسادهای بزرگ را که به دزدی وابسته هستند را هم منحل کند؛ چرا که دیگر سارقان بر این باور نیستند که مال دزدی را می‌فروشند بلکه می‌توانند که این مال دزدی شده بر روی دستشان خواهد ماند، به همین دلیل از همان ابتدا اقدام به خرید این مال نمی‌کنند. شما هم اگر تا کنون با چنین اموالی مواجه شده‌اید، باید هر‌چه سریعتر اقدام به معرفی کردن مجرم(دزد) به مراجع قانونی کنید.

وظیفه وکیل رسیدگی به خرید مال مسروقه

از وظایف وکیلی که برای رسیدگی به جرم و جنایت مربوط به خرید مال مسروقه انتخاب می‌شود، می‌توانیم به پیگیری جزئیات پرونده‌ی متهم اشاره کنیم.‌ این فرد با علم بالای خود باید بداند که از چه راهکارهایی برای برطرف کردن مجازات این جرم استفاده کند. علاوه بر این، این وکیل باید به عنوان مشاور، به پاسخ دادن به سوالات مراجعین خود در خصوص تحصیل اموال مسروقه بپردازد و از این طریق هم به بهبود شرایط مجازات این فرد بپردازد. در صورتی که شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر به دنبال چنین وکیلی هستید و می‌خواهید از رزومه‌ی کاری این افراد مطلع شوید، می‌توانید با ما ارتباط بگیرید.

دریافت مشاوره از وکیل متخصص در این زمینه با کارمنتو

برای این که فردی که به جرم تحصیل اموال مسروقه مرتکب شده است، نتواند این جرم خود را منحل کند، باید برای خود وکیل انتخاب نماید. از آنجایی که قربانیان این نوع از جنایت‌ها بسیار زیاد هستند، افراد به دنبال سریعترین راه دسترسی به وکیل می‌گردند. ما در این سایت بهترین و متخصص‌ترین وکیلانی را که به خوبی نیازهای شما را برطرف می‌‌کنند، استخدام کرده‌ایم تا بتوانیم فرآیند استفاده از راهنمایی‌های وکیل را به بهترین شکل ممکن پیش ببریم. شما در سامانه‌ی ما به‌راحتی می‌توانید شواهد و مدارکی که صلاحیت یک وکیل را نشان می‌دهند ببینید، بررسی کنید و با بینش بالا به انتخاب وکیل مورد نظر خود بپردازید.

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکاتی که شما در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید، حق‌الوکاله است. ما این امر را هم در نظر داریم و با پایین‌ترین حق الوکاله‌ها، بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه می‌کنیم. بنابراین اگر به دنبال وکیل پایه یک دادگستری هستید، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

حکم شغل خرید و فروش اموال دزدی

فردی که شغل خرید و فروش اموال دزدی را پیش می‌گیرد، عاقبت خوبی ندارد. به طور کلی برای افرادی که این پیشه را دارند، اشد مجازات در نظر گرفته می‌شود. این مورد استثنائات زیادی در محکوم کردن فرد دارد. یکی از این استثنائات این است که فرقی ندارد که شما یک بار به این جرم مرتکب شده باشید و یا چندمین بارتان باشد، به هر حال به اشد مجازات محکوم خواهید شد.

لازم به ذکر است که اگر فردی این شغل را داشته باشد، دیگر نمی‌تواند از آن جدا شود. به همین دلیل ممکن است این فرد به دیگر انحرافات اجتماعی هم کشیده شود و دیگر نتواند خود را از مخمصه بیرون بکشد. به همین دلیل شما باید از انجام خرید و فروش و تحصیل اموال مسروقه خودداری کنید و این کار را هم حرفه‌ی خود انتخاب نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب، در مورد تحصیل اموال مسروقه با شما عزیزان صحبت کردیم. برای افرادی که با مجازات خرید و فروش اموال مسروقه و خرید اموال دزدی آشنایی ندارند باید بگوییم که این اموال مجازاتی به اندازه ۷۴ ضربه  شلاق و چند ماه تا چند سال زندان دارد. شما عزیزان می‌توانید هر سوالی که در این زمینه دارید را از ما بپرسید و بهترین راهکارها برای انتخاب بهترین وکیل را از ما بخواهید.

از اینکه تا پایان این مقاله با کارمنتو همراه بودید، بسیار سپاسگزاریم. همچنین مشتاقیم تا به نظرات و سوالات شما عزیزان در این زمینه پاسخگو باشیم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 7 نظر

5 7
بررسی خرید مال مسروقه و جرایم آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد