مالیات سامانه یکپارچه خودرو چه قانون و شرایطی دارد؟

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 30 شهریور 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

مالیات برای فروش خودرو طرح یکپارچه یکی از بهترین طرح‌هایی است که دولت برای جلوگیری از هرگونه سودجویی آن را در نظر گرفته است. این طرح باعث می‌شود که افراد برای خرید و فروش به سراغ استفاده از سامانه یکپارچه برای خرید خودرو نروند و اگر هم می‌خواهند این کار را کنند، مالیاتی را به دولت پرداخت نمایند. با وضع این قانون فقط افرادی به سراغ خرید خودرو از دولت می‌روند که واقعاً قصد استفاده داشته باشند تا این کار تبدیل به دلالی نشود. اطلاعات افراد از زمانی که ثبت نام خودرو را انجام می‌دهند، تا زمانی که آن را تحویل بگیرند و استفاده کنند، به سامانه مالیات ارائه داده می‌شود تا در سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو سامانه یکپارچه از آنها اخذ شود.

بنر مالیاتی

آیا خریداران خودرو از سامانه یکپارچه مشمول مالیات می‌شوند؟

بله! افرادی که اقدام به خرید خودرو از سامانه یکپارچه می‌کنند، باید مالیات مربوط به آن را تحت عنوان مالیات ماشین سامانه یکپارچه پرداخت کنند. طبق چیزی که وزارت صمت در آخرین اخبارها اعلام کرده است، همه کسانی که از سامانه یکپارچه استفاده کردند و خودرو خریده‌اند، اطلاعاتشان در اختیار نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد. مبالغی که به عنوان مالیات بر دارایی باید پرداخت کنند، هم برای آنها لحاظ خواهد شد.

سوالی که خیلی رایج است، این است که ایا فروش خودرو طرح یکپارچه مالیات دارد؟ قطعاً بله. دولت در این باره دوراندیشی‌هایی انجام داده است و مالیاتی را به صورت کاملاً عادلانه در نظر گرفته است. در واقع نام آن مالیات بر عایدی سرمایه خودرو یا قانون مالیات فروش خودرو طرح یکپارچه است. بعد از اینکه اقدامات مربوط به ثبت نام در مرحله دوم به اتمام می‌رسد، مبالغ مربوط به مالیات هم مشخص می‌شود. در نتیجه خرید از سامانه یکپارچه هم شامل مالیات می‌شود.

طبق آخرین گزارشاتی که به دست ما رسیده و طبق آخرین چیزهایی که اعلام شده است، بر اساس ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی و ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه مربوط به پول‌شویی، کسانی که در سامانه یکپارچه‌سازی معامله خودرو انجام داده‌اند، اطلاعاتشان به طور دقیق به ثبت رسیده و باید مالیات پرداخت کنند.

البته در نظر داشته باشید که همه این افراد مجبور به پرداخت مالیات خودرو نیستند‌. در حقیقت افرادی باید مالیات سامانه یکپارچه خودرو پرداخت کنند که از سامانه یکپارچه؛ خودرو خریده و زیر یک سال آن را فروخته باشند.

اگر شما به عنوان مالک، خودروی خود را کمتر از یک سال نگه داشته باشید و بخواهید آن را بفروشید، باید مالیات پرداخت کنید که معمولاً ۳۰ درصد است. یعنی ۳۰ درصد روی اضافه بهای خودرو نسبت به قیمت اصلی و پایه باید مالیات پرداخت کرد. اگر شما از سامانه یکپارچه خودرو بخرید و کمتر از دو سال آن را نگه دارید، باید ۲۰ درصد مالیات بر سرمایه را پرداخت کنید. نگه داشتن خودرو کمتر از ۳ سال هم مشمول ۱۰ درصد مالیات می‌شود. افرادی که بیشتر از سه سال خودرو را نگه داشته باشند، دیگر مجبور به پرداخت مالیات به دولت نیستند.

از طرفی قیمت خودروهایی که در سامانه یکپارچه آن را اعلام می‌کنند، همان قیمتی است که در کارخانه اعلام شده است. به خاطر اینکه بازار آزاد با کارخانه تفاوت بسیار زیادی دارد، دولت این موضوع را در نظر گرفته که کسی از این جهت سوء استفاده نکند و به قصد خرید و فروش خودرو یا سود رسانی از سامانه یکپارچه استفاده نکند.

آیا اطلاعات افراد متقاضی ثبت نام خودرو در طرح یکپارچه خودرو به اداره مالیاتی ارسال می‌شود؟

زمانی که شما در طرح یکپارچه خودرو ثبت نام می‌کنید، تا زمانی که خودرو را تحویل می‌گیرید، تمامی اطلاعاتتان داخل سامانه به ثبت می‌رسد و اداره مالیاتی هم تمامی اطلاعات شما را دارد. در نتیجه اگر بعد از یک الی دو سال تصمیم به فروش خودرو بگیرید؛ از آنجایی که سازمان امور مالیاتی تمامی اطلاعات شما را دارد، قطعاً مسئله مربوط به مالیات را برایتان اعمال می‌کنند و شما مجبور به پرداخت مالیات فروش خودرو طرح یکپارچه خواهید شد.

سوالی که وجود دارد، این است که این اطلاعات چگونه به دست سازمان مالیات می‌رسد. مرحله‌ای تحت عنوان خود اظهاری وجود دارد که مربوط به تمامی نقل و انتقالات قبل از کار است. اطلاعاتی که داخل این خود اظهاری به ثبت می‌رسد، باید کاملا دقیق باشد. تمامی جزئیات داخل آن ثبت می‌شود و آن را داخل سامانه نگه می‌دارند. همین باعث می‌شود که میزان سوء استفاده از خرید و فروش خودرو و نقل و انتقال آن به حداقل برسد و یک سازمان نظارتی وجود داشته باشد.

جلوگیری از انتقال غیر واقعی خودرو در طرح یکپارچه خودرو

مدیر کل صنایع خودرو در خصوص قانون مالیات سامانه یکپارچه خودرو در وزارت سمت اعلام کرده است که طرح مالیات بر عایدی سرمایه جزو طرح‌هایی است که مجلس شورای اسلامی هنوز روی آن کار می‌کند و زیرساخت‌های اجرایی آن هنوز به طور کامل تکمیل نشده است. بعد از اینکه قانون ابلاغ شود و بخشنامه مالیات خودرو سامانه یکپارچه صادر شود، حتما آن را به مرحله اجرا می‌رساند.

طبق گفته‌های او این طرح می‌تواند عاملی برای مبارزه با پولشویی باشد. در حقیقت یک بستر عالی را فراهم می‌کند تا قانون جدید مالیات به موقع و دقیق اجرا شود و از هرگونه نقل و انتقال غیر واقعی جلوگیری شود. اینگونه افراد سودجو دیگر نمی‌توانند از این قضیه سوء استفاده کنند و امنیت کافی توسط مشتریان احساس خواهد شد. با این طرح از نقل و انتقال غیر واقعی جلوگیری می‌شود.

تمامی معاملات الکترونیکی که برای خودرو انجام می‌شود، در سامانه جامعی به نام سامانه تجارت به طور کامل ثبت و ضبط می‌شود و آن را به اجرا در می‌آورند. در واقع آنها بر این عقیده هستند که در این طرح در بازارهای اقتصادی سفته بازی اتفاق نمی‌افتد و همه هدف‌شان این است که بتوانند آرامش کافی را در بازار به وجود بیاورند و مالیات خودرو صفر سامانه یکپارچه را به صورت عادلانه اخذ کنند.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن، از طریق اینترنت و تماس امن VOIP زیر 1 دقیقه پاسخ سوالات خود را در زمینه مالیات سامانه یکپارچه خودرو دریافت نمایید.

جدول محاسبه مالیات عایدی بر خودرو سامانه‌های یکپارچه

به هر حال شما باید بدانید بعد از اینکه اقدام به خرید خودرو از سامانه یکپارچه می‌کنید، چه عددی را به عنوان میزان مالیات فروش خودرو طرح یکپارچه برایتان در نظر می‌گیرند. ما اینجا به طور کامل توضیح دادیم که در طول سه سال باید چند درصد مالیات حاصل از تفاوت خرید و فروش خودرو را پرداخت کنید.

از آن‌جایی که تفاوت زیادی بین قیمت کارخانه و بازار وجود دارد، خیلی از افراد از این قضیه سوء استفاده می‌کنند و در ایران خودرو و سایپا ثبت نام می‌کنند. تا از این طریق بتوانند خودروهای ارزان قیمت بگیرند و با قیمت بالاتر بفروشند و  سود کلانی به دست بیاورند. به عنوان مثال خودرویی با قیمت ۲۷۰ میلیون را شما می‌توانید در بازار آزاد با ۷۰۰ میلیون تومان به فروش برسانید و حدوداً ۴۲۰ میلیون تومان سود کنید. به خاطر همین حتماً باید مالیات آن پرداخت شود. البته زمانی مجبور به پرداخت مالیات هستید که طبق مدت زمانی که اعلام کردیم، از خرید خودرو گذشته باشد.

در این جدول متوجه خواهید شد که مالیات خودروهای سامانه یکپارچه چقدر است.

مدت زمان نگهداری خودرو میزان مالیات
زیر یک سال ۳۰ درصد مالیات از مابه التفاوت خرید و فروش
بین یک سال تا دو سال ۲۰ درصد مالیات از مابه التفاوت خرید و فروش
بین دو سال تا سه سال ۱۰ درصد  مالیات از مابه التفاوت خرید و فروش

سخن پایانی

اگر نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در مورد مالیات خودروهای سامانه یکپارچه تخصیص خودرو هستید، تیم مشاوره کارمنتو می‌تواند راهنمای بسیار خوبی باشد. شما می‌توانید خدمات مربوط به مشاوره را از این تیم دریافت کنید. خدمات در ۷ روز هفته به صورت ۲۴ ساعته در اختیار شما قرار می‌گیرد. امکان این را دارید که در بستر سایت؛ مشاوره آنلاین تلفنی با کارشناسان خبره داشته باشید. کارمنتو در حوزه‌های مختلف؛ بخصوص مالیات مربوط به خودروها اطلاعات کافی را در مورد مالیات جدید برای خریداران خودرو از سامانه فروش یکپارچه را در اختیارتان می‌گذارد. بیش از ۳۵۰ مشاور برتر در کل کشور در این مجموعه فعالیت می‌کنند و یک پلتفرم جامع برای مشاور و کارفرما طراحی شده است که سرعت بالایی دارد.

مالیات بر عایدی سرمایه برای خودروهای سامانه یکپارچه مسئله بسیار مهمی است، چراکه خیلی از افراد قصد دارند خودروها را با قیمت پایین خریداری کنند و بعد در بازار آزاد آنها را به فروش برسانند. این کار می‌تواند باعث ضایع شدن حق مردمی باشد که قصد دارند از آن خودرو استفاده کنند و می‌خواهند با هزینه کمتر یک خرید مناسب برای خانواده داشته باشند. به خاطر همین دولت در این باره چاره اندیشیده است و شرایطی را تحت عنوان شرایط مالیات فروش خودرو سامانه یکپارچه وضع کرده که هر کسی نتواند به قصد خرید و فروش اقدام به خرید خودرو کند. البته در نظر بگیرید که شما در هر جایی از ایران که باشید، می‌توانید سوالاتتان را از تیم مشاوره کارمنتو بپرسید و در مورد مالیات خرید و فروش خودرو طرح یکپارچه به اندازه کافی آگاهی پیدا کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
مالیات سامانه یکپارچه خودرو چه قانون و شرایطی دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد