بررسی ماده 83 قانون مالیات های مستقیم

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 11 آذر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در این ماده، صحبت از مالیاتی است که علاوه بر حقوق، بر «مزایای» دریافتی یک کارمند هم وضع میشود. در متن ماده 83 آمده« درآمد مشمول مالیات حقوق عبارت است از حقوق (مقرری یا مزد  یا حقوق اصلی) و مزایای مربوط به شغل، اعم از مستمر و یا غیر مستمر، قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون.»

اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، تمام حقوق شما به صورت نقدی پرداخت نمی‌شود و ممکن است مزایایی هم داشته باشید. حقوق شما به مزایا اضافه می‌شود و «پرداختی» به دست میآید. با کم کردن میزان معافیت از این پرداختی، رقم مشمولیت مالیاتی شما مشخص خواهد شد. برای مثال اگر جایی کار می‌کنید و شرکتتان به عنوان مزایا یک منزل بدون اثاثیه در اختیارتان گذاشته،به میزان 20% حقوق و مزایا مستمر نقدی تان مشمول مالیات حقوق میشود و اگر این منزل اثاثیه هم داشته باشد، به میزان 25% حقوق و مزایای مستمر نقدی تان مشمول مالیات خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران بخش مشاوره مالیاتی رایگان کارمنتو همراه باشید.

در یک تبصره دیگر این ماده در مورد اتومبیل اختصاصی با راننده هم صحبت شده. اتومبیلی که به عنوان مزایا در اختیار شماست، با راننده 10% و بدون راننده 5% حقوق و مزایای مستمر نقدی شما مشمول مالیات خواهد شد.

ماده 83 قانون مالیات های مستقیم

درآمد مشمول مالیات حقوق عبارت است از حقوق (‌مقرری یا مزد، یا حقوق اصلی) و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر و یا غیرمستمر قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون.

تبصره – درآمد غیرنقدی مشمول مالیات حقوق بشرح زیر تقویم و محاسبه میشود:

الف – مسکن با اثاثیه معادل ۲۵ درصد و بدون اثاثیه ۲۰ درصد حقوق و مزایای مستمری نقدی (‌به استثنای مزایای نقدی معاف موضوع ماده 91 قانون مالیات‌های مستقیم) در ماه پس از وضع وجوهی که از این بابت از حقوق کارمند کسر می‌شود.

ب – اتومبیل اختصاصی با راننده معادل ۱۰ درصد و بدون راننده معادل ۵ درصد حقوق و مزایای مستمر نقدی (‌به استثنای مزایای نقدی معاف‌ موضوع ماده ۹۱ این قانون) در ماه پس از کسر وجوهی که از این بابت از حقوق کارمند کسر می‌شود.

ج – سایر مزایای غیرنقدی معادل قیمت تمام شده برای پرداخت ‌کننده حقوق.

دستورالعمل و بخشنامه

اصلاح بخشنامه شماره 8۰/۹۸/200 مورخ 27/08/1398 در خصوص دادنامه شماره ۷۳ مورخ 27/01/1398

با توجه به ابهامات مطروحه در خصوص نحوه اجرای دادنامه شماره 73 مورخ 27/01/1398، پاراگراف (بند) آخر بخشنامه شماره  80/98/200 مورخ 27/08/1398 به این شرح اصلاح می گردد و از تاریخ 12/04/1387 لازم الاجراء می‌باشد.

بنابراین وجوهی که بابت مهدکودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، بن کالا و … به عنوان مصادیق ماده 40 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 15/08/1384 و یا بر اساس مقررات استخدامی مربوطه، در حدود قانون یا متعارف، به کلیه کارکنان پرداخت می شود با ارائه اسناد و مدارک از شمول حکم مواد 82 و 83 قانون مالیات های مستقیم خارج می باشد.

 امید علی پارسا

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

شماره: 58/99/200

احکام مالیاتی قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

بخشنامه

نظر به اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران منتشره در روزنامه رسمی شماره 19821 مورخ 28/12/1391 از تاریخ 2/10/1391 به مدت چهار سال به صورت آزمایشی؛ احکام مالیاتی قانون مذکور را به شرح ذیل جهت اطلاع و بهره برداری لازم ارسال می نماید:

ماده ـ به منظور تشویق کارفرمایان کارگاهها به جذب مشمولان موضوع ماده (??) این قانون، دولت موظف است کارفرمایانی را که با هماهنگی بنیاد پس از اخذ تعهدات لازم و انعقاد قراردادی که مبین تعهدات طرفین باشد اقدام به جذب نیرو در راستای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود می‌نمایند، مشمول تخفیفات و تسهیلاتی به شرح ذیل قرار دهد:

ب ـ کاهش مالیات کافرمایان این گونه کارگاهها از طریق احتساب یکصد و پنجاه درصد (???%) حقوق پرداختی به ایثارگران جدیدالاستخدام به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی به مدت پنج سال.

ماده ـ صد در صد (???%) حقوق و فوق‌العاده شغل و سایر فوق‌العاده‌ها اعم از مستمر و غیر مستمر شاهد، جانبازان و آزادگان از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.

لازم به ذکر است در اجرای حکم مذکور در بند ب ماده 31 قانون مذکور در صورتیکه کارفرمایان کارگاه‌هایی که مشمولان موضوع ماده 29 قانون مزبور را با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای تامین نیرو ی انسانی جذب نمایند، صرفاً معادل (150%) حقوق پرداختی به ایثارگران جدیدالاستخدام به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی به مدت پنج سال برخوردار می باشند و بدیهی است،50% مازاد بر هزینه حقوق مذکور فاقد هرگونه ثبت حسابداری در دفاتر مودی بوده و صرفاً جهت تأثیر آن در محاسبه درآمد مشمول مالیات مندرج در فرم اظهارنامه با کسر از سود یا زیان ابرازی قابل اعمال می باشد.

حسین وکیلی

شماره: 230/93/99

ابلاغ رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره ۳۳۵ مورخ ۲۰/۰۶/۱۳۹۱

مخاطبین/ ذینفعان

امور مالیاتی شهر و استان تهران

اداره کل امور مالیاتی استان

موضوع

ابلاغ رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره 335 مورخ 20 / 06 / 1391

پیرو بخشنامه شماره 4529 / 210 مورخ 27 / 02 / 1390 سازمان متبوع (درخصوص ابلاغ رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره 601 مورخ 09 / 12 / 1389)،به پیوست تصویر رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه 335 مورخ 20 / 06 / 1391 مندرج در روزنامه رسمی شماره 19685 مورخ 11 / 07 / 1391 مبنی بر تسری ابطال بخشنامه شماره 33553 مورخ 12 / 04 / 1387 (درخصوص وجوه پرداختی به کارکنان دولت تحت عناوین مهدکودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، بن کالا و…) به تاریخ صدور بخشنامه اخیرالذکر (12 / 04 / 1387)،جهت اطلاع و اقدام لازم ابلاغ می گردد.

شایان ذکر است، وجوه مازاد پرداختی پس از بررسی های لازم براساس بند ب بخشنامه شماره 4946 / 2140 / 4 / 30 مورخ 28 / 02 / 1370 در اجرای احکام مواد 242 و 243 قانون مذکور قابل استرداد خواهد بود.

علی عسکری

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 27 نظر

4 27
بررسی ماده 83 قانون مالیات های مستقیم

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد