فهرست مطالب
Toggleدر دنیای کسبوکار برای جذب مشتری، نیازمند روشهای متنوعی هستیم. به همین دلیل استفاده از انواع قراردادهای بازاریابی اهمیت پیدا میکند. یکی از روشهای جذب مشتری، همکاری با بازاریابان از طریق قرارداد بازاریابی است. قرارداد بازاریابی با قراردادهای استخدامی و حقوق ثابت تفاوت دارد. در این مدل از همکاری، میزان دریافتی بازاریاب به عملکرد و فروش او بستگی خواهد داشت. در واقع هر چقدر بازاریاب فروش بیشتری انجام دهد، درآمد بیشتری نیز به دست میآورد.
اگر قصد دارید با انواع قرارداد کار پورسانتی آشنا شوید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. در ادامه مقاله در رابطه با شرایط کار پورسانتی، نمونه قرارداد کار پورسانتی بازارابی و مزایا و معایب آنها صحبت خواهیم کرد.
قرارداد بازاریابی (قرارداد کار درصدی) چه انواعی دارد؟
قرارداد بازاریابی یا قرارداد کار درصدی انواع مختلفی دارد. هر یک از انواع قرارداد کار مانند قرارداد بازاریابی ویژگی خاص خود را دارند:
قرارداد صرفاً پورسانتی:
در قرارداد صرفاً پورسانتی، بازاریاب فقط بر اساس میزان فروش انجام شده دستمزد میگیرد. در این نوع قرارداد، بازاریاب بدون حقوق ثابت و صرفاً بر اساس فروش خود درآمد کسب میکند.
قرارداد ترکیبی (پورسانت + حقوق ثابت):
قرارداد ترکیبی که ترکیب قرارداد پورسانتی و حقوق ثابت است، باعث میشود بازاریاب، هم به ازای فروش موفق پورسانت بگیرد و هم حقوق ثابت دریافت کند. این مدل از قرارداد امنیت مالی بیشتری را برای بازاریاب دارد.
قرارداد پیمانکاری بازاریابی:
در قراردادهای پیمانکاری بازاریابی، بازاریابها به عنوان پیمانکار مستقل شروع به فعالیت میکنند. در واقع بازاریاب پروژه مشخصی را برای کارفرما انجام میدهد و در نهایت دستمزد خود را طبق توافق از پیش تعیین شده دریافت میکند.
قرارداد بازاریابی (قرارداد کار پورسانتی) چه ویژگی، مزایا و معایبی دارد؟
قرارداد پورسانت فروش از ویژگیها و مزایای مختلفی برخوردار است. در این مدل از قرارداد، حقوق بازاریابها بر اساس نتیجه پرداخت میشود. در قراردادهای پورسانتی، هدف گذاری در فروش از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین ساعت کاری این قراردادها نیز انعطاف پذیر است.
- مزایای کارفرما:
مزایای کارفرما در مدل قرارداد پورسانتی شامل کاهش ریسک پرداخت حقوق ثابت بدون فروش و ایجاد انگیزه در بازاریابان برای افزایش فروش میشود.
- مزایای بازاریاب:
بازاریاب در این مدل از قرارداد، فرصت کسب درآمدی بالا با توجه به میزان فروش را دارد. همچنین در زمانبندی کارها از آزادی عمل بیشتری نیز برخوردار است.
- معایب احتمالی:
معایب احتمالی که در رابطه با قرارداد همکاری پورسانتی وجود دارد، شامل نوسان درآمد برای بازاریاب، احتمال فشار زیاد برای رسیدن به اهداف فروش و مشکلات حقوقی در صورت عدم تنظیم صحیح قرارداد است.
قانون، شرایط، مفاد و بندهای مهم قرارداد بازاریابی (قرارداد ویزیتوری) چیست؟
برای اطمینان از اجرای صحیح قرارداد ویزیتوری و قرارداد بازاریابی باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. چرا که قرارداد بازاریابی شامل قانون، شرایط، مفاد و بندهای مهمی است که باید آنها را رعایت کرد. در ادامه این بخش از مقاله، سعی داریم تا اشتباهات رایج در تنظیم قرارداد پورسانتی، درصد و نحوه پرداخت، بیتوجهی به قوانین، فسخ و نبودن ضمانت اجرایی بررسی کنیم.
نمونه قراداد بازاریابی:
در ادامه نمونهای از نمونه قرارداد کار پورسانتی بازاریابی آورده شده است:
بخشی از نمونه قرارداد کار درصدی:
- طرفین قرارداد: شرکت کارفرما و شخص بازاریاب
- موضوع قرارداد: بازاریابی محصولات مشخص
- مدت قرارداد: ۱۲ ماه از تاریخ شروع همکاری
- میزان پورسانت: ۱۰٪ از مبلغ فروش موفق
- نحوه پرداخت: هر ۳۰ روز یکبار پس از تایید فروش
- شرط فسخ: امکان فسخ با اطلاع قبلی ۳۰ روزه
- ضمانت اجرایی: دریافت چک ضمانت معادل ۲۰٪ سقف فروش ماهانه

آیا در مورد قرارداد بازاریابی سوالات بیشتری ذهن شما را مشغول کرده است؟ دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی در زمینه بیمه تأمین اجتماعی و قانون کار از کارمنتو، بهصورت فوری و لحظهای، میتواند راهگشای شما باشد.
اشتباهات رایج در تنظیم قرارداد پورسانتی:
از جمله اشتباهات رایج در تنظیم قرارداد پورسانتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- از جمله مهمترین دلایلی که باعث بروز اختلاف بین کارفرما و بازاریاب میشود، بیدقتی در تنظیم قرارداد پورسانتی است. در واقع عدم شفافیت در تعیین درصد پورسانت و نحوه محاسبه آن اشتباه رایجی در تنظیم قرارداد است. در صورتی که میزان دقیق پورسانت و شرایط تغییر آن در قرارداد مشخص نشود در ادامه باعث سوء تفاهم و نارضایتی طرفین میشود.
- اشتباه دوم، بیتوجهی به تعیین چهارچوب پرداخت پورسانت است. در برخی از موارد مشخص نمیشود که پرداخت پورسانت در چه زمانی و بر چه مبنایی انجام میشود. در واقع این موضوع مشکلات جدی را برای هر دو طرف ایجاد میکند.
- یکی دیگر از اشتباهات نیز نبود بندهای مربوط به فسخ قرارداد است.
- در نهایت نیز عدم دریافت ضمانت نامه بانکی همچون چک ضمانت یا سفته باعث کاهش امنیت حقوقی قرارداد میشود.
نکات کلیدی در تنظیم صحیح قرارداد بازاریابی:
- موضوع قرارداد:
در موضوع قرارداد، نوع خدمات بازاریابی محصولات و خدمات هدف را به صورت دقیق تعیین کنید.
- شرح وظایف بازاریاب:
در تنظیم قرارداد باید وظایف بازاریاب را مشخص و شفاف بیان کنید.
- میزان پورسانت:
در حین تنظیم قرارداد، باید درصد دقیق پورسانت، شرایط افزایش آن و پاداش را مشخص کنید.
- نحوه پرداخت پورسانت:
برای دریافت اطلاعات دقیق در رابطه با زمان بندی پرداخت و مدارک مورد نیاز برای دریافت حقالزحمه به نمونه قرارداد پورسانتی وزارت کار توجه کنید.
- تعیین سقف و کف فروش:
مشخص شدن حداقل و حداکثر میزان فروش ماهانه یا فصلی در قرارداد بازاریابی و پورسانتی موضوع مهمی است.
- سیاستهای بازگشت کالا:
تاثیر بازگشت محصول بر میزان پورسانت بازاریاب.
- شرایط محرمانگی و عدم رقابت:
در حین تنظیم قرارداد به موضوع ممنوعیت افشای اطلاعات حساس شراکت و جلوگیری از همکاری با رقبا اشاره کنید.
- فسخ قرارداد کار و شرایط قطع همکاری:
در قرارداد تنظیم شده به تعیین شرایط فسخ قرارداد کار اشاره کنید. تعیین کردن خاتمه قرارداد کار از سوی هر یک از طرفین موضوع بسیار مهمی است.
نکات حقوقی و قانونی درباره قرارداد پورسانتی بازاریابی چیست؟
سوالات مهمی در رابطه با قرارداد پورسانتی، بیمه و قانون کار پورسانتی و قرارداد کار درصدی( استخدامی با پورسانت) مطرح میشود. به همین دلیل سعی داریم تا در ادامه به این سوالات پاسخ دهیم تا بتوانید اطلاعات دقیقتری در این رابطه دریافت کنید.
- آیا قراردادها شامل قانون کار میشوند؟ این موضوع به نحوه تنظیم قرارداد و وابستگی کاری بازاریاب بستگی دارد و ممکن است که شامل قانون کار پورسانتی شود.
- وضعیت بیمه و مالیات قرارداد بازاریابی چگونه است؟ در اکثر موارد در قرارداد پورسانتی بدون بیمه یعنی قرارداد کار پرسنل درصدی و بازاریابی بدون بیمه خواهد بود و کارفرما مسئول پرداخت بیمه نیست. اما در برخی دیگر از قراردادها همچون قرارداد همکاری پورسانتی (قرارداد پرسنل پورسانتی) طبق توافقات حق بیمه و مالیات مشخص میشود.
- تفاوت بازاریاب رسمی و آزاد در قانون چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بازاریاب رسمی تحت پوشش کامل قانون کار است ولی بازاریاب آزاد طبق قرارداد کار پرسنل درصدی و بازاریاب فعالیت میکند. در واقع بازاریاب آزاد حقوق و مزایای مشخصی ندارد.
سخن پایانی
در طول مقاله به این موضوع اشاره کردیم که قرارداد بازاریابی ابزاری کارآمد برای افزایش فروش و توسعه بازار است. با تنظیم کردن اصولی و رعایت نکات قانونی این قرارداد میتوان از مزایای این همکاری بهرهمند شد و همچنین از معایب آن نیز جلوگیری کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر حتما، نمونه قرارداد کار پورسانتی بازاریابی را بررسی کنید. همچنین جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد نمونه فرم قرارداد کار درصدی میتوانید با مشاورهای مجموعه کارمنتو در ارتباط باشید. کارشناسان حقوقی کارمنتو در رابطه با قرارداد بازاریابی و قرارداد کار درصدی و سایر موارد اطلاعات تخصصی را به شما ارائه میدهند.
تیم متخصص کارمنتو خدماتی همچون مشاوره آنلاین تلفنی، پشتیبانی ۲۴ ساعته و تنوع خدمات در ۱۱ حوزه تخصصی را به شما ارائه میدهند. شما میتوانید در کمترین زمان از خدمات تخصصی کارمنتو در سراسر ایران استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است که اطلاعات شما در این پلتفرم کاملاً محرمانه خواهد بود و شما میتوانید تجربه عالی را از دریافت مشاوره به دست آورید.

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.
با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.