هزینه‌های قابل قبول مالیاتی

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

مالیات‌ها بخشی از درآمد دولت‌ها را تشکیل می‌دهند و همه افراد موظف به پرداخت آن هستند. مسائل مالیاتی دارای گستردگی فراوانی است و قوانین پیچیده‌ای دارد. شرکت‌ها باید هزینه‌های مربوط به شرکت خود را ثبت کنند تا هنگام اعمال مالیات این هزینه‌ها کسر شود؛ اما همه هزینه‌ها مورد قبول سازمان امور مالیاتی نیست. در این مقاله کارمنتو به بررسی هزینه‌های مورد قبول مالیاتی می‌پردازیم.

هزینه‌های قابل قبول مالیاتی

بر اساس ماده ۱۴۷ قانون مالیات‌های مستقیم، هزینه‌های قابل قبول مالیاتی عبارت است از هزینه‌هایی که متکی به مدارک است و تنها به درآمد موسسه در دوره مالی با رعایت حد نصاب‌های مقرر مربوط می‌شود.

همه کسب و کارها در طول دوره مالی هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند که باید ثبت و به اداره مالیات ارائه شود؛ این هزینه‌ها هنگامی پذیرفته می‌شود که به طور کامل مربوط به فعالیت‌های همان واحد تجاری باشد. برخی از کارفرمایان برای کاهش سود واحد تجاری، هزینه‌هایی غیر مرتبط با فعالیت شرکت خود ارائه می‌دهند؛ این کار باعث رد دفاتر قانونی و جریمه آن‌ها می‌شود.

هزینه‌های قابل قبول مالیاتی ۱۴۰۲ چقدر است؟

هزینه‌های قابل قبول مالیاتی از عناصر مهم تشخیص درآمد مالیات و تعیین مالیات است. هرچه مبالغ بیشتری به عنوان هزینه در طول سال مالیاتی توسط سازمان اداره مالیات مورد قبول واقع شود، مالیات مودی کمتر می‌شود؛ به همین علت آگاهی از هزینه‌های قابل قبول ضروری است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بخشنامه هزینه‌های قابل قبول مالیاتی

بخشنامه هزینه‌های قابل قبول مالیاتی به شرح زیر است:

  • بر اساس بخشنامه شماره ۲۰۰/۲۰۰۶۴ مورخ ۱۱/۱۰/۱۳۹۱، اگر بر اساس مقررات مروبط به عدم انجام تکالیف از سوی اشخاص جریمه‌ای شناخته شود، این جرایم با توجه به عدم پیش‌بینی در قانون مالیات‌های مستقیم و مقررات مربوط به آن، به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی در تشخیص درآمد، مشمول مالیات قابل پذیرش نیست.
  • بر اساس بخشنامه شماره ۴۱/۹۳/۲۳۰ مورخ ۰۱/۰۴/۹۳ مجوز فعالیت از بانک مرکزی مبنای مجاز بودن بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری غیر بانکی است و سایر مجوزهای صادره از بانک مرکزی مانند تاسیس یا مجوز تغییرات به منزله فعالیت نیست.

لیست هزینه‌های قابل قبول مالیاتی بر اساس ماده ۱۴۸ ق.م.م

لیست هزینه‌های قابل قبول مالیاتی به شرح زیر است:

  1. قیمت خرید کالای فروخته شده یا قیمت خرید مواد مصرف شده در کالا و خدماتی که فروش رفته است.
  2. هزینه‌های استخدامی متناسب با خدمت کارکنان بر اساس قوانین استخدامی موسسه که شامل موارد زیر است:
    • حقوق و مزایای مستمر نقدی و غیر نقدی و پاداش، عیدی، اضافه‌کاری و هزینه سفر
    • هزینه‌های بهداشتی و درمانی و وجوه پرداختی بابت بیمه‌های بهداشتی و عمر و حوادث ناشی از کار.
    • حقوق بازنشستگی، وظیفه، پایان خدمت بر اساس مقررات موسسه، خسارت اخراج و بازخرید.
    • وجوه پرداختی به تامین اجتماعی بر اساس مقررات و تا میزان سه درصد حقوق پرداختی سالانه بابت پس انداز کارکنان.
    • معادل یک ماه حقوق و مابه التفاوت تعدیل سنوات قبل که به علت تامین حقوق بازنشستگی، وظیفه و مزایای پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید کارکنان موسسه ذخیره می‌شود.
    • پردختی به بازنشستگان موسسه تا سقف یک دوازدهم معافیت ماده ۸۴ ق.م.م.
  3. اجاره محل موسسه در صورتی که اجاری باشد، مال الاجاره پرداختی بر اساس سند رسمی و در غیر این صورت در حد متعارف
  4. اجاره بهای ماشین‌آلات و ادواتی که به موسسه مربوط است در صورت اجاری بودن
  5. مخارج سوخت، آب، برق و مخابرات
  6. وجوه پرداختی برای انواع بیمه
  7. حق‌الامتیاز پرداختی، حقوق، عوارض و مالیات‌هایی که به علت فعالیت موسسه به شهرداری، وزارتخانه و موسسات دولتی پرداخت می‌شود. (به جز مالیات بر درآمد و سایر مالیات‌هایی که موسسه به علت مقررات این قانون موظف به کسر از دیگران و پرداخت آن است و جرایمی که به دولت و شهرداری‌ها پرداخت می‌گردد)
  8. هزینه‌های تحقیقاتی، آزمایشی و آموزشی، خرید کتاب و نشریات، هزینه بازاریابی و تبلیغات
  9. هزینه‌های مربوط به جبران خسارت وارده به فعالیت موسسه به شرطی که:
    • وجود خسارت تحقق یافته باشد.
    • موضوع و میزان آن مشخص باشد.
    • بر اساس مقررات قانون یا قراردادهای موجود، جبران خسارت بر عهده فرد دیگری نباشد یا از طریق دیگری جبران نشده باشد.
    آیین ‌نامه احراز شروط سه گانه که در این بند ذکر شده به پیشنهاد سازمان امور مکالیاتی و به تصویب وزارت اقتصاد و دارایی می‌رسد.
  10. هزینه‌های فرهنگی، ورزشی و رفاهی کارگران پرداختی به وزارت کار و تعاون، حداکثر معادل ده هزار ریال به ازای هر کارگر
  11. ذخیره مطالباتی که وصول آن‌ها مشکوک باشد به شرطی که:
    • فعالیت به موسسه مربوط باشد.
    • احتمال وصول نشدن آن وجود داشته باشد.
    • در دفاتر موسسه به حساب مخصوص منظور شده باشد؛ تا زمانی که طلب وصول شود یا وصول نشدن آن محقق شود.
  12. زیان اشخاص حقیقی یا حقوقی که از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی و بر اساس مقررات محرز شود، از درآمد سال بعد آن‌ها استهلاک پذیر است.
  13. هزینه‌های جزئی موسسه که بر عهده مستاجر است در صورتی که اجاری باشد.
  14. هزینه‌های مربوط به حفظ و نگه‌داری محل موسسه در صورت ملکی بودن.
  15. مخارج حمل و نقل.
  16. هزینه‌های ایاب و ذهاب، پذیرایی و انبارداری.
  17. دستمزد پرداختی متناسب با کار انجام ‌شده مانند حق‌العمل دلالی، حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و حق حضور، هزینه‌های حسابرسی و خدمات مالی و ادارای، هزینه نرم‌افزاری، طراحی و استقرار سیستم‌های مورد نیاز موسسه، سایر هزینه‌های کارشناسی مرتبط با فعالیت موسسه و حق‌الزحمه بازرس قانونی.
  18. سود، کارمزد و جریمه‌هایی که برای انجام عملیات موسسه به بانک‌ها، صندوق‌ تعاون و … پرداخت یا اختصاص داده می‌شود.
  19. هزینه ملزومات اداری و لوازمی که در طول یک سال از بین می‌روند.
  20. هزینه تعمیر و نگه‌داری ماشین‌آلات، لوازم کار و تعویض قطعات یدکی و جزو تعمیرات محسوب نشود.
  21. هزینه اکتشاف معادن که منجر به بهره‌برداری نشود.
  22. هزینه‌های مربوط به حق عضویت و اشتراک پرداختی که به فعالیت موسسه مربوط باشد.
  23. مطالبات وصول نشده به شرط اثبات آن از طرف مودی مازاد بر مانده حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول
  24. زیان حاصل از قیمت‌گذاری ارز بر اساس اصول حسابداری به شرطی که یک روش یکنواخت طی سال‌های مختلف از طرف مودی اخذ شود.
  25. ضایعات متعارف تولید.
  26. ذخیره مربوط به هزینه‌های پرداختی قالب قبول که به سال مورد رسیدگی مربوط باشد.
  27. هزینه‌های قابل قبول مربوط به سال‌های قبلی که پرداخت یا تخصیص آن در سال مالیاتی تحقق می‌یابد.
  28. هزینه خرید کتاب و کالاهای فرهنگی هنری برای کارکنان موسسه و افراد تحت تکلف آن‌ها تا میزان ۵ درصد معافیت مالیاتی ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم به ازای هر نفر.
  29. ذخایر مربوط به خدمات پس از فروش اشخاص حقوقی.

هزینه‌ ماموریت قابل قبول مالیاتی

حد نصاب هزینه ماموریت به خارج کشور بر اساس تصویب‌نامه ۳۸۹۲۹ت/۳۲۸۶ هیئت وزیران، در تاریخ ۱۹/۱/۸۷، روزانه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است که این مبلغ برای شرکت‌های تولیدی هر سال ۱۸۰ روز، برای شرکت‌های غیرتولیدی ۶۰ روز و برای اشخاص حقیقی ۳۰ روز است. این هزینه‌ها باید در دفاتر شرکت ثبت و مازاد هزینه انجام شده جزو هزینه‌های غیر قابل قبول است.

آیا پاداش هیئت مدیره جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی است؟

پاداش اعضای هیئت مدیره

با توجه به پرداخت پاداش اعضای هیئت مدیره از سود قابل تقسیم، برای بررسی آن باید به قانون تجارت رجوع کرد. سود قابل تقسیم از سود خالص منهای زیان‌های سنواتی و اندوخته قانونی و اختیاری و سود قابل تقسیم سنوات گذشته به دست می‌آید. مجمع عمومی با در نظر گرفتن ساعات حضور اعضای هیئت مدیره، مبالغی را به عنوان پاداش در نظر می‌گیرد؛ این مبلغ باید بر اساس نظر مجمع و مقطوع باشد؛ بر این اساس رعایت دو نکته ضروری است:

  • پاداش اعضای هیئت مدیره در شرکت‌های سهامی عام از ۳ درصد و شرکت‌های سهامی خاص از ۶ درصد سودی که به صاحبان سهام تعلق می‌گیرد، نباید بیشتر شود.
  • این پاداش برای هر عضو موظف، از معادل یک سال حقوق پایه و برای هر عضو غیر موظف از حداقل پاداشی که به اعضای هیئت مدیره تعلق می‌گیرد نباید بیشتر شود.

هزینه تبلیغات قابل قبول مالیاتی

هزینه‌های تبلیغاتی باید شرایط زیر را داشته باشد تا مورد قبول واقع شود:

  • هزینه‌های تبلیغاتی و بازاریابی برای تولید یا ارائه خدمات دوره جاری باشد.
  • هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات برای معرفی محصولات و خدمات اصلی موسسه باشد.
  • هزینه بازاریابی، تبلیغات و هزینه‌های نمایشگاهی به منظور صادرات باشد.

هزینه‌های تحقیقاتی در چه صورتی جزء هزینه‌های مورد قبول سازمان امور مالیاتی است؟

هزینه‌های تحیقاتی در صورت زیر مورد قبول سازمان مالیاتی است:

  • فهرست طرح‌های تحقیقاتی به دبیرخانه سازمان امور مالیاتی اعلام شود.
  • طرح تحقیقاتی باید در راستای فعالیت شرکت باشد.
  • متکی به اسناد و مدارک قابل قبول باشد.

کارمنتو همراه شما در حل مسائل مالیاتی

هر شرکت یا موسسه در طول سال هزینه‌هایی را متحمل می‌شود که باید آن‌ها را ثبت و ارائه دهد. قبول این هزینه‌ها از سمت اداره امور مالیاتی شرایطی دارد که در این مقاله به آن پرداختیم. هرگونه هزینه اضافی که مشخص شود برای فرار مالیاتی ثبت شده باعث جریمه مودی می‌شود. شما می‌توانید سوالات خود درباره این هزینه‌ها را با کارمنتو در میان بگذارید. مشاوران خبره و مجرب کارمنتو در زمینه مشاوره مالی و مالیاتی به صورت تلفنی و آنلاین پاسخگوی شما هستند؛ پس به راحتی مسائل خود را حل کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 7 نظر

5 7
هزینه‌های قابل قبول مالیاتی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد