مشاوره مالیاتی پزشکان

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 6 تیر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

همه مشاغل موظف هستند بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات، به اداره مالیات پرداخت کنند. پزشکان نیز از این قاعده مستثنا نیستند و در برابر این قانون، فرقی با دیگر مشاغل ندارند. اکثر پزشکان برای اینکه خود را درگیر پروسه‌های اداری پرداخت مالیات نکنند، معمولا افرادی را برای انجام خدمات مالیاتی خود انتخاب می‌کنند. استخدام این افراد دشواری‌های زیادی دارد و معمولا استخدام افراد ماهر در این زمینه هزینه‌بر است؛ به همین علت پزشکان قبل از استخدام این افراد، به مشاوره مالیاتی نیاز دارند. در این مقاله نشان می‌دهیم مشاوره مالیاتی پزشکان چیست و یک مشاور مالیاتی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

 برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران بخش مشاوره مالی و مالیاتی کارمنتو همراه باشید.

مشاوره مالیاتی پزشکان چیست؟

بر اساس ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم، تمام پزشکانی که دارای شماره نظام پزشکی باشند، مشمول پرداخت مالیات هستند. نصب دستگاه کارتخوان برای صنف پزشکان اجباری است و تمامی تراکنش‌های مالی پزشکان، متخصصان، جراحان و … کنترل می‌شود. پزشکان باید در زمان‌های تعیین شده، اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند. امروزه مالیات برای پزشکان، دارای جنجال فراوانی است و عدم استفاده از دستگاه کارتخوان توسط برخی از آن‌ها، باعث ایجاد فرار مالیاتی این پزشکان شده است. کلیه مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، سازمان دامپزشکی، سازمان نظام پزشکی و… طبق ماده ۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم، موظف به پرداخت مالیات هستند و باید از دستگاه کارتخوان استفاده کنند.

مالیات پزشکان شامل سه نوع است:

  • مالیات بر درآمد حقوق:

این مالیات شامل پزشکانی است که در مراکز درمانی به صورت کارمند استخدام هستند.

  • مالیات بر درآمد مشاغل (درآمد مطب، حق‌الزحمه خدمات پزشکی، حق مشارکت)

این مالیات، به درآمد پزشکان، از طریق اشتغال به حرفه تخصصی خود تعلق می‌گیرد مانند پزشکی که دارای مطب است یا داروسازی که با تاسیس داروخانه، کسب درآمد می‌کند.

  • مالیات تکلیفی پزشکان:

 این مالیات، برای پزشکانی است که به صورت قراردادی با مجموعه‌های درمانی، همکاری دارند. این مبلغ، علی الحساب از قرارداد این پزشکان کم و در سامانه علی الحساب مالیات پزشکان ثبت می‌گردد. در آخر سال، پزشک عملکرد خود را ارائه می‌دهد و از حساب مالیات ابزاری او کم می‌شود.

تکالیف مالیاتی پزشکان

کلیه پزشکان و مشاغل پزشکی،  هر ساله مکلف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند. آن‌ها باید نسبت به تهیه کارکرد مانند قراردادهای پرکیس، مطب، بیمه‌های پایه برای پزشکان و ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی، میزان خرید، هزینه و فروش برای مشاغل پزشکی دارای کالا و متریال مصرفی اقدام کنند.

بر اساس ماده‌های ۹۷ و ۲۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم و آیین‌نامه‌های اجرایی ماده ۲۱۹، تعیین مالیات عملکرد، بر طبق اسناد و مدارک ابزاری ارائه شده توسط مودی و مدارک دریافتی از طریق سامانه‌های کنترلی سازمان امور مالیاتی خواهد بود؛ به عبارت دیگر، مالیات از سود و زیان واقعی تعیین خواهد شد. در صورت عدم ارائه مدارک و مستندات، از ضرایب سود فعالیت استفاده خواهد شد. کارشناسان مالیات، بر طبق یافته‌های عینی و مستندات کسب شده نسبت به تعیین درآمد اقدام و بعد از آن، با استفاده از ضرایب سود فعالیت هرکدام از مشاغل، نسبت به تعیین درآمد مشمول مالیات اقدام خواهند کرد.

مودیان گروه اول:

موظف به دریافت دفاتر کل و روزنامه و ثبت تمام رویدادهای مالی در دفاتر ذکر شده با رعایت استانداردهای حسابداری خواهند بود.

مودیان گروه دوم:

موظف به استفاده از فرم‌های ماهانه و سالانه برای ثبت رویدادهای مالی مانند فروش روزانه، خرید روزانه و هزینه‌های روزانه خواهند بود.

مودیان گروه سوم:

موظف به استفاده از فرم خلاصه عملیات سالانه در ثبت رویدادهای مالی مانند فروش ماهانه، خرید ماهانه و هزینه های ماهانه خواهد بود

نکته: شرط قبولی دفاتر و فرم‌های گروه دوم و سوم، ارائه اسناد و مدارک با رعایت اصول حسابداری است. بر این اساس مودیان مالیاتی بهتر است از ابتدای سال نسبت به جمع آوری اسناد و مدارک اقدام کنند.

 بخشی از هزینه های مهم و قابل استفاده، شامل موارد زیر است:

  1. هزینه حقوق و دستمزد کارکنان با رعایت موازین قانون کار و تامین اجتماعی
  2. هزینه اقلام مصرفی باید فاکتور شده باشد و توسط فروشنده تایید شود.
  3. هزینه اجاره محل فعالیت باید متکی به قرارداد اجاره باشد
  4. هزینه شارژ محل فعالیت شامل آب، گاز، برق، تلفن و شارژ ساختمان

معافیت مالیاتی پزشکان

  • بر اساس ماده ۱۰۱ که هرساله در قانون بودجه اعلام می‌گردد، پزشکانی که در سال ۱۴۰2 تا سقف 1.200.000.000 ریال درآمد داشته‌اند، از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • هزینه مطب، منشی و دیگر هزینه‌ها از درآمد پزشک کسر می‌شود.
  • بر اساس ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، ساخت، تعمیر و نگهداری مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان بی‌ سرپرست و بد سرپرست در گروه‌های سنی و جنسی مختلف، مراکز نگهداری و مراقبت سالمندان، کارگاه‌های حرفه‌آموزی و اشتغال مصدومان ضایعه نخاعی، معلولان جسمی و حرکتی، زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست، مراکز آموزش، توان‌بخشی و حرفه‌آموزی معلولان ذهنی و کودکان نابینا، ‌کم بینا، کم شنوا و ناشنوا و سایر مراکز و اماکنی که بتوانند در خدمت مددجویان سازمان‌های حمایتی بهزیستی کشور قرار گیرند، از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • کمک‌ها و هدایای نقدی و غیر نقدی موسسات خیریه به ثبت رسیده، در صورت انتخاب ناظر از سازمان امور مالیاتی بر دریافت هزینه، از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • حتی در صورت معافیت از مالیات، پزشکان موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند.

 قوانین مالیاتی بسیار پیچیده است و افراد عادی به تنهایی و بدون تجربه نمی‌توانند تمام مراحل آن را سپری کنند. پزشکان نیز در پروسه مالیات ممکن است با مشکلاتی برخورد نمایند. در این موارد بهترین راه برای حل این مسائل، مشاوره مالیاتی پزشکان است. مشاوران مالیاتی، افرادی متخصص در این حوزه هستند و تجربه کافی در پرداخت مالیات پزشکان دارند. پزشک، میزان درآمد یک سال خود را در اختیار این مشاوران قرار می‌دهد و مشکلات خود را بیان ‌می‌کند. مشاور، با توجه به شرایط و تجربه خود در این زمینه، بهترین راه حل ممکن را در اختیار پزشک قرار می‌دهد و ابهامات او را در مورد مالیات را طرف می‌کند. بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها نیز شامل مالیات هستند و می‌توانند در این زمینه، از خدمات مشاوره مالیاتی بیمارستان‌ها و مشاوره مالیاتی کلینیک‌ها استفاده کنند تا مسائل مالیاتی خود را برطرف سازند.

یک مشاور مالیاتی پزشکان چه ویژگی‌هایی دارد؟

مشاوران مالیاتی پزشکان با مشاوره مالیاتی مشاغل دیگر متفاوت است؛ زیرا مالیات پزشکان قوانین متفاوتی نسبت با دیگر مشاغل دارد. یک مشاور مالیاتی، باید این ویژگی‌ها را داشته باشد تا بتواند اعتماد پزشکان را جلب کند و بتواند راهگشای امور آن‌ها باشد.

آگاهی از قوانین و مقررات بروز کشور

قوانین اداره مالیات هر ساله دچار تغییراتی می‌شود تا با وضعیت بازار مطابق باشد. به همین علت، یک مشاور مالیاتی باید به طور کامل از قوانین و مقررات اداره مالیات آگاه باشد تا بتواند به بهترین نحو، افراد را راهنمایی کند.

تجربه بالا

یکی از مهمترین ویژگی‌های یک مشاور مالیاتی، داشتن تجربه بالا است. تجربه کافی یک مشاور، به پزشک کمک زیادی می‌کند.

صداقت

جلسه مشاوره باید جدی و به دور از هرگونه تعارف و اغراق باشد. صداقت، اصل مهمی در مشاوره است و نداشتن آن باعث عدم رفع ابهام مسائل مالیاتی می‌شود.

ارائه اطلاعات کافی

یک مشاور باید اطلاعات کافی به مراجع خود بدهد و از گمراه کردن او با اطلاعات بیهوده پرهیز کند.

عدم منفعت طلبی

هدف اصلی یک مشاور مالیاتی نباید صرفا کسب منافع شخصی باشد؛ بلکه او باید جهت آگاهی مراجع خود تلاش کند و دستمزد منصفانه‌ای دریافت نماید.

مشاوره مالیاتی تلفنی برای پزشکان

اکثر پزشکان با توجه به مشغله بالای خود امکان مراجعه حضوری به مشاوران مالیاتی را ندارند. با توجه به ضروری بودن مشاوره مالیاتی، کارمنتو امکان مشاوره تلفنی را برای این عزیزان فراهم آورده تا بدون فوت وقت و هزینه، بتوانند از خدمات مشاوران مالیاتی بهره‌مند شوند و مسائل خود را برطرف سازند. مزایای مشاوره تلفنی کارمنتو به شرح زیر است:

دسترسی آسان

مهمترین ویژگی مشاوره تلفنی، دسترسی آسان به مشاوران این مجموعه است. همه افراد در هرجای ایران می‌توانند در هر زمانی با مشاوران این مجموعه تماس بگیرند.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه

صرفه‌جویی در وقت و هزینه یکی از ویژگی‌های مهم مشاوره تلفنی است. مشاوره تلفنی برای پزشکان که معمولا وقت کافی برای مراجعه حضوری به مشاور را ندارند گزینه بسیار مناسبی است.

سرعت بالا

این ویژگی، باعث می‌شود افراد در هر زمان و در شرایط اضطراری بدون نوبت قبلی بتوانند با مشاوران این مجموعه ارتباط برقرار سازند.

مشاوره مالیاتی آنلاین و رایگان برای پزشکان

پزشکان می‌توانند به صورت آنلاین و رایگان سوالات خود را در زمینه مالیات از مشاوران کارمنتو بپرسند تا ابهامات خود را بر طرف سازند. مشاوران این مجموعه طی یک یا دو روز به این سوالات پاسخ خواهند داد.

هزینه دریافت مشاوره مالیاتی پزشکان با متخصصان کارمنتو

مشاوره آنلاین این مجموعه کاملا رایگان است و مشاوران این مجموعه بابت پاسخگویی به  سوالات افراد، هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. اگر بخواهید از مشاوره تلفنی این مجموعه استفاده کنید، با توجه به مشاوری که انتخاب می‌کنید هزینه متفاوتی باید پرداخت نمایید. هزینه انجام مشاوره‌های تلفنی در این مجموعه از دقیقه‌ای 3000 تومان آغاز می‌شود.

کارمنتو مشاوره تخصصی در زمینه امور مالی و مالیاتی

امور مالیاتی، دارای پیچیدگی‌های فراوانی است و هرکس به تنهایی و بدون مشورت با افراد آگاه در این زمینه از پس این امور برنمی‌آید. همه افراد لازم است قبل از فرایند امور مالیاتی خود با افراد با تجربه و متخصص در این امور مشورت کنند تا جلو ضررهای احتمالی را بگیرند. مجموعه کارمنتو، اولین اپلیکیشن تخصصی مشاوره در زمینه کسب و کار، دارای مشاوران متخصص و مجرب در زمینه امور مالی و مالیاتی است. شما می‌توانید هر سوالی در این زمینه داشتید از مشاوران این مجموعه به صورت آنلاین و تلفنی از متخصصین این مجموعه بپرسید و مشکلات خود را در این زمینه برطرف سازید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

3 5
مشاوره مالیاتی پزشکان

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد