بررسی ماده 80 قانون مالیات های مستقیم

مدت مطالعه: 2 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 2 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

ماده 80 قانون مالیات های مستقیم

(اصلاحی 27/11/1380)- مودیان موضوع این فصل مکلفند اظهارنامه مالیاتی خود را روی نمونه‌ای که از طرف ‌سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و در دسترس‌آنها قرار گیرد تنظیم و در مورد حق واگذاری محل و نیز مودیان موضوع ماده 74 قانون مالیات مستقیم این قانون تا سی روز پس از انجام معامله و در سایر واگذاری موارد تا‌آخر تیر ماه سال بعد به انضمام مدارک مربوط به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم و مالیات متعلق را طبق مقررات پرداخت نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران بخش مشاوره مالی و مالیاتی کارمنتو همراه باشید.

تبصره ۱ (اصلاحی 27/11/1380)- در مواردی که معاملات موضوع ماده ۵۲ این قانون به موجب اسناد رسمی انجام می‌گیرد مودی مکلف است قبل از انجام معامله میزان ‌دریافتی و یا درآمد موضوع هر یک از مالیات‌های مندرج در ماده ۱۸۷ این قانون را به تفکیک به اداره امور مالیاتی ذیربط اعلام دارد این اعلام به استثنای‌مواردی که موجر تغییر ننموده به منزله انجام تکالیف مقرر در متن این ماده می‌باشد.

تبصره ۲ (اصلاحی 27/11/1380)- در مواردی که معاملات موضوع این فصل به موجب اسناد رسمی انجام نمی‌گیرد انتقال گیرنده مکلف است مراتب را ظرف سی روز از ‌تاریخ انجام معامله کتباً به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک اطلاع دهد.

دستورالعمل و بخشنامه

دریافت اظهارنامه الکترونیکی

با توجه به تبصره (1) ماده 120 ‌ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر این  که سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است از سال دوم اجرای برنامه به منظور تسهیل در دریافت اظهارنامه مالیاتی و سایر اوراقی که مؤدیان مالیاتی مکلف به تسلیم آن می‌باشند و نیز ابلاغ اوراق مالیاتی برای تمامی یا برخی از مؤدیان مذکور از فن آوری های نوین نظیر خدمات پست الکترونیکی، امضاء الکترونیکی یا سایر روش ها استفاده نماید. لذا چنانچه هر یک از مؤدیان نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1390 به صورت الکترونیکی در موعد مقرر قانونی  اقدام نموده باشند لیکن نسبت به تسلیم پرینت مهر و امضاء‌ شده آن به صورت دستی در موعد مقرر قانونی اقدام ننموده اند در این صورت اظهارنامه تسلیمی به صورت الکترونیکی مشروط بر اینکه اظهارنامه الکترونیکی تسلیمی از طرف مؤدی قبول و مهر و امضاء شود به عنوان اظهارنامه مالیاتی تسلیمی در موعد مقرر قانون ی می باشد. مدیران کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا فهرست مؤدیان مذکور استخراج و ضمن مکاتبه با هریک از مؤدیان درخواست شود تا ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ نامه به مؤدی نسبت به مهر و امضاء پرینت اظهارنامه الکترونیکی تسلیمی اقدام نمایند.

علی عسکری

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

شماره: 200/10387

اظهارنامه مالیاتی عملکرد ۱۳۸۹ اشخاص حقوقی، صاحبان مشاغل، اجاره املاک

 در راستای ساده سازی فرآیندهای مالیاتی و تکریم ارباب رجوع اظهارنامه های مالیاتی عملکرد 1389 مؤدیان اشخاص حقوقی،اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل موضوع ماده 95 و اجاره املاک موضوع ماده 80 ق.م.م در سراسر کشور به روش الکترونیکی و کاغذی قابل قرائت توسط ماشین اخذ خواهد شد. طرح اظهارنامه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی مشاغل موضوع ماده 95 ق.م.م عیناً فرمهای استفاده شده در سال قبل بوده و فرم اظهارنامه اجاره املاک به زودی چاپ و حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه 1390 توزیع خواهد شد.

مقتضی است ضمن تشویق و ترغیب مؤدیان محترم مالیاتی به ارسال اظهارنامه به روش الکترونیکی، به هیچ عنوان از سایر فرم های قدیمی اظهارنامه های مذکور استفاده نشود.

علی عسکری

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

شماره:200/2942/ص

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

3 4
بررسی ماده 80 قانون مالیات های مستقیم

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد