بررسی ماده 214 قانون مالیات های مستقیم

مدت مطالعه: 2 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 5 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

(اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۲۷)- کلیه اقدامات لازم مربوط به آگهی حراج و مزایده و فروش اموال مورد توقیف اعم از منقول و غیر منقول به عهده مسئول اجرائیات اداره امور مالیاتی می‌باشد در مورد فروش اموال غیر منقول در صورتی که پس از انجام تشریفات مقرر و تعیین خریدار، مالک برای امضای سند‌حاضر نشود مسئول اجرائیات اداره امور مالیاتی به استناد مدارک مربوط از اداره ثبت محل تقاضای انتقال ملک به نام خریدار خواهد کرد و‌اداره ثبت اسناد و املاک مکلف به اجرای آن است.

برای دریافت راهنمایی بیشتر در مورد ماده 214 قانون مالیات های مستقیم از مشاوران و متخصصان برتر کارمنتو در بخش مشاوره مالیاتی رایگان کمک بخواهید.

دستورالعمل و بخشنامه

عملیات اجرایی با توجه به قانون تاسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی

نظر باینکه درخصوص وصول مطالبات مالیاتی از طریق عملیات اجرائی با توجه به قانون تأسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ابهاماتی بروز کرده است لذا بدینوسیله متذکر میشود، مقررات قانون یادشده ناسخ ماده 211 الی ماده 216 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحات بعدی آن نمیباشد و مراجع وصول مطالبات مالیاتی باید در موارد مقتضی طبق مقررات فصل نهم از باب چهارم قانون مالیاتهای مستقیم و آیین نامه مربوط اقدام نمایند .

علی اکبر عرب مازار

معاون درآمدهای مالیاتی

شماره:63420/14405/4/30

پیرو ۴/۸/۷۰ در مورد املاک توفیقی

پیرو بخشنامه شماره 39560 / 3659 / 5 / 30 مورخ 4 / 8 / 1370 و با عنایت به پاسخهای واصله از ادارات کل مالیاتی در خصوص املاکی که در اجرای قوانین و مقررات مربوط در قبال بدهی مالیاتی قبلا توقیف و یا به تملک وزارت متبوع و دولت درآمده است چون بعضاعلیرغم اینکه اسناد آنها به نام وزارت متبوع و یا دولت میباشد در تصرف اشخاص دیگر بوده و یا در مواردی تاکنون امر به قطعیت رساندن و تملک آنها همچنان بلااقدام و بلا تکلیف مانده است لذا بمنظور جلوگیری از تضییع حقوق دولت و احیانا حیف و میل اینگونه اموال لزوما موارد زیر را یادآوری مینماید.

1- املاکی که در توقیف وزارت متبوع می‌باشد و مدتهاست که از توقیف آنها می‌گذرد ولیکن تاکنون هیچگونه اقدامی نسبت به فروش یا عندالزوم تملک آنها بعمل نیامده است جهت تعیین تکلیف اینگونه املاک مقتضی است که مسئولین امراقدامات موثر و لازم رابرای فروش آنها ازطریق مزایده معمول وموضوع تا اخذ نتیجه نهایی پیگیری گردد.

2- درمورد املاکی که تملک شده و مورد نیاز آن اداره کل می‌باشد مراتب با ذکر ارزش معاملاتی و میزان بدهی مالیاتی اعلام و درخواست شود تا حسب اقتضاء دراختیار آن اداره کل قرار گیرد.

3- در صورتیکه ملک تملک شده دراختیار سازمان دولتی دیگری میباشد میزان بدهی مالیاتی وارزش معاملاتی ملک به ضمیمه نظرات سازمان متصرف را اعلام تا از طریق وزارتخانه وسازمان مربوطه اقدامات مقتضی به عمل آید.

4- املاکی که اسناد آن بنام وزارت متبوع بوده و در تصرف اشخاص غیراز دستگاههای دولتی میباشد شایسته است با همکاری اداره کل اموال دولتی ودفتر حقوقی وزارت متبوع نسبت به رفع تصرف اشخاص اقدامات لازم به عمل آید. آقایان مدیران کل زیربط مسئول حسن اجرای این بخشنامه و تسریع درتهیه و ارسال پاسخ میباشد.

محمد جواد وهاجی

معاون کل وزارت امور اقتصادی ودارایی

شماره:30291/2438/5/30

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

4 1
بررسی ماده 214 قانون مالیات های مستقیم

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد