ضمانت نامه بانکی چه انواعی دارد؟ چگونه ضمانت نامه بانکی بگیریم؟

مدت مطالعه: 11 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 20 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از خدمات مهم بانک‌ها به مشتریان خود، صدور و ارائه انواع ضمانت‌نامه است. بانک‌ها با این اقدام علاوه بر کسب سود، مبادلات اقتصادی را تسهیل و به رشد اقتصادی یک جامعه کمک می‌کنند. از این رو می‌توان انتظار داشت اغلب بانک‌ها توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند و با توان افزوده‌ای در این بخش ورود پیدا کنند تا بتوانند سهم مناسبی از بازار صدور ضمانت نامه را به خود اختصاص دهند.

در واقع امروزه به دلیل معاملاتی که انسان‌ها با یکدیگر انجام می‌دهند، برای اینکه بتوانند به معاملات و همچنین طرف معامله اعتماد کنند، نیاز به دریافت تضمین هستند‌‌. به همین دلیل برای دادن تضمین در زمینه قرارداد افراد می‌توانند مواردی را ایجاد کنند‌. از جمله این موارد ضمانت نامه بانکی است.

به طور کلی ضمانت نامه‌ها نوعی سند به حساب می‌‌آیند که برای تضمین معامله توسط بانک دریافت می‌شود‌. البته این نوع سند باعث تسهیل در معاملات اقتصادی و تجاری نیز می‌شوند. در صورت تمایل می‌توانید در این زمینه و یا برای دریافت تصویر ضمانت نامه بانکی از خدمات مشاوره‌ای کارمنتو کمک بگیرید‌‌.

از جمله مزایای این مرکز می‌توان به امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی، در دسترس بودن خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت و پشتیبانی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت اشاره کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم به پاسخ این سوال بپردازیم که ضمانت نامه بانکی چیست و اطلاعات مهمی نیز در این زمینه به شما ارائه دهیم.

بنر حقوقی

ضمانت‌نامه بانکی چیست؟

در ابتدا قصد داریم به توضیح پاسخ این سوال بپردازیم که ضمانت نامه بانکی چیست؟ در واقع ضمانت نامه بانکی قرارداد یا سندی است که به موجب آن صادر کننده (ضامن) حسب درخواست متقاضی تعهد می‌کند بدون هیچ قید و شرط، عندالمطالبه و یا در سررسید معین مبلغ مشخصی وجه نقد از بابت موضوع خاصی که مربوط به مضمون عنه است به ذینفع یا به حواله کرد او پرداخت کند.

ارکان ضمانت نامه بانکی چیست؟

پس از اینکه به طور کلی ضمانت نامه بانکی را برای شما معرفی کردیم در این قسمت قصد داریم به معرفی و توضیح این سوال بپردازیم که ارکان ضمانت نامه بانکی چیست. برای بررسی این ارکان ضمانت نامه باید در ابتدا توضیحاتی در مورد مفهوم حقوقی ضمانت نامه ارائه دهیم.

در صورتی که عقد ضمانت به صورت سند عادی و یا رسمی مکتوب شود به آن ضمانت نامه گفته می‌شود. بر این اساس ضامن باید ضمانت خود از دیگری را نوشته و اعلام کند. با وجود ضمانت نامه، طلبکار می‌تواند به صورت مستقیم برای دریافت کردن طلب خود به ضامن رجوع کرده و از وی اجرای موضوع ضمانت نامه را درخواست کند. به طور کلی ارکان ضمانت نامه های بانکی عبارتند از:

  • اطلاعات ضامن، مضمون له و مضمون عنه که در اصل شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی، نام پدر، آدرس و شماره تلفن می‌شود.
  • اطلاعات مربوط به ضمانت که عبارت و اصطلاح ضمانت با انر و یا موضوعی که ضامن، ضمانت آن را گرفته است، ذکر می‌شود‌‌.
  • توضیحات کلی در مورد جزئیات ضمانت و همچنین شرایطی که در صورت ایجاد آن‌ها، ضامن باید به پرداخت موضوع ضمانت از جانب مضمون عنه بپردازد‌.

ضرورت استفاده از ضمانت نامه بانکی

در این قسمت قصد داریم به بررسی ضرورت به کارگیری ضمانت نامه های بانکی بپردازیم. ضمانت نامه در واقع موجب آسان شدن معامله بین طرفین می‌شود و همین امر نیز می‌تواند باعث پیشرفت و رشد اقتصادی و تجاری کشور شود‌. اما باید بیان کرد که ضرورت استفاده از ضمانت نامه های بانکی عبارتند از:

  • ارتقا و توسعه خدمات عرضه شده
  • اشتغال زایی
  • تامین کردن ارز
  • کاهش هزینه‌های تولید
  • ترکیب خلاقیت در تولید
  • تغییر ریسک تعهدی به اعتباری

انواع ضمانت‌نامه‌های بانکی

  • حسن انجام تعهدات
  • پیش پرداخت
  • شرکت در مناقصه یا مزایده
  • استرداد کسور وجه الضمان
  • تعهد پرداخت
  • ضمانت‌نامه گمرکی، پیمان و…
  • ضمانت نامه حسن انجام کار

ضمانت‌نامه حسن انجام تعهدات چیست؟

از انواع ضمانت نامه بانکی می‌توان به ضمانت نامه بانکی حسن انجام تعهدات اشاره کرد‌‌. این نوع ضمانت‌نامه برای تضمین و اطمینان از انجام صحیح، کامل و به موقع تعهدات (فروش کالا / ارائه خدمات) توسط ضمانت‌خواه (پیمانکار/فروشنده)، به نفع ذینفع (خریدار/کارفرما) مطابق با مفاد قرارداد منعقده فی مابین صادر می‌گردد و درصورتی‌که حسب اعلام کتبی ذینفع، ضمانت‌خواه از انجام تعهدات خود قصور نماید، بانک ضامن متعهد به پرداخت مبلغ ضمانت‌نامه طبق مفاد و شرایط آن به ذینفع می‌باشد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

ضمانت‌نامه پیش پرداخت چیست؟

در برخی از قراردادها ضمانت‌خواه (فروشنده/پیمانکار) درخواست می‌نماید که درصدی از ارزش پیمان (فروش کالا/ ارائه خدمات)، در قرارداد منعقده با ذینفع (خریدار/کارفرما)، برای شروع عملیات موضوع پیمان و در مقابل اخذ ضمانت‌نامه‌ای تحت همین عنوان به او پرداخت گردد. به موجب این ضمانت‌نامه، ذینفع اطمینان کافی از انجام به موقع تعهدات از سوی ضمانت‌خواه داشته و به تناسب پیشرفت کار و ارائه صورت وضعیت از سوی ضمانت خواه، مبلغ ضمانت‌نامه از سوی ذینفع قابل کاهش می‌باشد.

ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه یا مزایده چیست؟

یکی دیگر از انواع ضمانت نامه بانکی می‌توان به ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه یا مزایده اشاره کرد‌‌‌‌. شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی، خصوصی و یا اشخاص حقیقی معمولاً برای خرید یا فروش اموال و یا برای اجرای پروژه‌ها یا تأمین خدمات مورد نیاز خود اقدام به برگزاری مناقصه یا مزایده می‌نمایند. در این خصوص کارفرما جهت اطمینان از وصول پیشنهادات واقعی شرکت کننده در مناقصه و ارائه پیشنهادات سنجیده و مطلوب از لحاظ مشخصات فنی و قیمت از سوی ایشان، از اشخاص شرکت کننده در مناقصه و یا مزایده می‌خواهد که به همراه پیشنهاد خود، ضمانت‌نامه‌ای به وی تسلیم نمایند تا در صورت برنده شدن در(مناقصه/مزایده) از عقد قرارداد مربوطه استنکاف نورزیده و مفاد و به شرایط پیشنهاد خود پایبند باشند.

ضمانت‌نامه استرداد کسور وجه الضمان چیست؟

گاهی اوقات ذینفع ضمانت‌نامه (خریدار/ کارفرما) برای اطمینان از صحت ایفای تعهدات ضمانت‌خواه (فروشنده / پیمانکار)، مبالغی را که معمولا از 10 درصد مبلغ قرارداد فراتر نمی‌رود، به عنوان تضمین (حسن اجرای کار/ تعهدات) از مبلغ ناخالص (صورت وضعیت‌ها / سیاهه‌های صادره توسط پیمانکار) کسر نموده و در حسابی نزد خود نگهداری می‌نماید، که بنا بر تقاضای ضمانت‌خواه، می‌تواند در مقابل ارائه ضمانت‌نامه بانکی استرداد کسور وجه الضمان، مبلغ کسورات تضمین (حسن اجرای کار/ تعهدات) را جهت جبران کمبود نقدینگی ضمانت‌خواه به وی مسترد نماید.

ضمانت‌نامه تعهد پرداخت چیست؟

در این قسمت قصد دارید به این سوال پاسخ دهیم که ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت چیست. در واقع ضمانت‌نامه‌ای می‌باشد که به موجب آن، بانک ضامن به نیابت از ضمانت‌خواه متعهد به پرداخت مبلغ معینی وجه نقد به ذینفع، جهت تضمین بازپرداخت هرگونه وام و تسهیلات دریافتی توسط ضمانت‌خواه از ذینفع، می‌گردد.

بانک‌ها مجاز به صدور ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت ارزی بابت تضمین وام، هر نوع تسهیلات ارزی دریافتی‌از موسسات مالی و بانک‌های خارجی بجز مواردی که مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واقع شده است نمی‌باشند.

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه انواع ضمانت‌نامه‌ها و یا ضمانت نامه تعهد پرداخت و یا همچنین تصویر ضمانت نامه بانکی می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای کارمنتو کمک بگیرید. از جمله مزایای این مرکز می‌توان به امکان چت آنلاین با پشتیبان، تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه) و تنوع خدمات (مشاوره و پروژه) اشاره کرد‌.

ضمانت‌نامه گمرکی چیست؟

اکنون که با ضمانت نامه تعهد پرداخت آشنا شدید، در این قسمت قصد داریم شما را با ضمانت‌نامه گمرکی آشنا کنیم. در واقع در مورد این نوع ضمانت‌نامه باید بیان کرد که وقتی کالایی وارد می‌شود، درصورتی‌که وارد کننده نتواند حقوق گمرکی را نقدی پرداخت کند، ضمانت‌نامه‌هایی را با سررسید‌های معین نزد گمرک می‌سپارد و اگر نتواند در سرسید‌های معین مبلغ ضمانت نامه را پرداخت کند، مشمول جریمه‌ تاخیر تادیه می‌شود.

ضمانت نامه حسن انجام کار

ضمانت‌نامه‌های پیمان چیست؟

اغلبِ مواردِ استفاده از ضمانت‌نامه‌های بانکی وقتی است که دولت به‌عنوان کارفرما اجرای پروژه‌های عمرانی و تولیدی را به‌عهده پیمانکاران می‌گذارد. در سال‌های اخیر، برای انعقاد قرارداد‌هایی این‌چنینی که پیچیده و طولانی‌اند، شرایطی به‌صورت پیش‌فرض گذاشته شده که قواعدی همه‌جانبه را مقرر کرده‌اند که شرایط عمومی پیمان نامیده می‌شوند.

ضمانت نامه حسن انجام کار

ضمانت نامه بانکی حسن انجام کار دیگر نوع ضمانت‌نامه‌ است که برای تضمین کارکرد پروژه از بانک صادر خواهد شد‌. در واقع بانک  از این طریق تضمین خواهد کرد که اگر پروژه‌ای بر اساس قرارداد بازدهی و یا پیشرفت لازم را نداشت، مبلغ ضمانت را پرداخت کند‌.

کاربردهای ضمانت نامه بانکی

تا این قسمت از مقاله با انواع ضمانت‌نامه‌های بانکی آشنا شدید‌. لازم به ذکر است که هر یک از انواع ضمانت‌نامه‌ها دارای کاربردهای خاصی هستند که در این قسمت قصد داریم شما را با انواع کاربردهای ضمانت‌‌نامه بانکی آشنا کنیم.

  1. ضمانت نامه بانکی برای خروج از کشور

از جمله کاربردهای ضمانت‌نامه‌ها می‌توان به ضمانت نامه بانکی برای خروج از کشور اشاره کرد. ضمانت نامه بانکی برای خروج از کشور در واقع برای افرادی است که مشمول نظام وظیفه هستند و در زمان خدمت خود قصد دارند به خارج از کشور بروند‌. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ضمانت نامه بانکی خروج از کشور می‌توانید از طریق مشاوران کارمنتو راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید‌. از جمله مزایای این مرکز می‌توان به همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور، استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا و وجود یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما اشاره کرد.

  1. ضمانت نامه بانکی برای وام

اکنون که دانستید ضمانت نامه بانکی برای خروج از کشور چیست، در این قسمت قصد داریم شما را با دیگر کاربرد ضمانت که ضمانت نامه بانکی برای وام است، آشنا کنیم. این نوع برای افرادی صادر می‌شود که به دریافت وام و تسهیلات نیازمند هستند. در صورت تمایل به دریافت ضمانت نامه بانکی با سفته و دریافت راهنمایی در این زمینه می‌توانید با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید.

Please select another listing to show to avoid recursion.
  1. ضمانت نامه بانکی شرکت در مناقصه

این نوع با هدف تضمین شرکت کردن افراد در مناقصه و همچنین انجام تعهدات خود صادر خواهد شد و تنها تا پایان زمان برگزاری مناقصه دارای اعتبار است.

  1. ضمانت نامه بانکی برای وثیقه دادگاه

ضمانت نامه بانکی برای وثیقه دادگاه در گروه ضمانت تعهد پرداخت صورت می‌گیرد.

  1. ضمانت نامه بانکی برای ویزای شینگن

ضمانت نامه بانکی برای ویزای شینگن نوع دیگری از کاربردهای ضمانت‌نامه‌ها است. در واقع افرادی که قصد سفر به کشورهای اروپایی موجود در حوزه شینگن را دارند باید یکی از انواع ویزای شینگن را دریافت کنند. همچنین علاوه بر این باید ودیعه‌ای با عنوان ضمانت نامه بانکی برای ویزای شینگن و یا ضمانت بازگشت ویزا باقی بگذارد.

نکات مهم صدور و دریافت ضمانت نامه بانکی

در زمینه گرفتن ضمانت نامه بانکی و یا در مورد صدور و دریافت آن نکات مهمی وجود دارند که در این قسمت قصد دارین به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم‌. به عنوان اولین نکته باید ذکر کنیم که تمدید کردن ضمانت‌نامه بانکی در صورتی که با درخواست ذینفع و پیش از به پایان رسیدن تاریخ سررسید باشد، امکان پذیر خواهد بود. علاوه بر این باید ذکر کنیم که مبلغ ضمانت‌نامه حتما باید بدون قید و شرط و توسط ضمانت خواه به نفع ذینفع و در تاریخ مقرر به صورت کامل پرداخت شود‌. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که ضمانت‌نامه‌های بانکی قابل انتقال نیستند.

شرایط صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی

وثایق متعددی برای صدور ضمانت‌نامه براساس توان پرداخت متقاضی دریافت می‌شود که به شرح زیر هستند:

  • وجه نقد یا طلا یا اسناد خزانه یا اوراق قرضه‌ دولتی و اوراق مشارکت منتشره براساس مجوز بانک مرکزی یا سپرده‌ سرمایه گذاری مدت‌دار یا حساب‌های پس‌انداز قرض الحسنه نزد بانک یا گواهی‌های سپرده‌های سرمایه گذاری مدت‌دار یا اوراق قرض الحسنه یا حساب‌های ارزی یا حساب سرمایه گذاری مدت‌دار متقاضی نزد سایر بانک‌ها.
  • تضمین بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی معتبر خارجی.
  • سفته با ضمانت قابل‌قبول بانک، اموال غیرمنقول، برگ وثیقه‌ی انبار‌های عمومی مربوط به کالا، سهام شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته‌شده باشند، کشتی و هواپیما.
  • گفتنی است که معمولاً یک یا ترکیبی از وثایق مذکور از مشتری گرفته می‌شود.

هزینه صدور ضمانت نامه

هزینه ضمانت نامه بانکی مربوط به صادر شدن، تمدید، اصلاحیه و موارد دیگری از این قبیل همگی با دقت به نوع موضوع ضمانت و وثیقه آن حساب می‌شود‌. لازم به ذکر است که هزینه ضمانت نامه بانکی بر اساس دستورالعمل موضوع قراردادهای مضمون‌عنه و مضمون‌له و البته بر حسب بخشنامه مشخص شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود.

مراحل دریافت ضمانت نامه چگونه است؟

از دیگر سوالاتی که احتمالا برای شما پیش آید این است که چگونه ضمانت نامه بانکی بگیریم؟ در ادامه قصد داریم مراحلی را در پاسخ به این سوال که چگونه می توان ضمانت نامه بانکی گرفت، برای شما معرفی کنیم.

  • مشتری باید حداقل ۱۰ درصد کل مبلغ ضمانت نامه را به صورت نقدی به بانک پرداخت نماید.
  • مابقی مبلغی که از کل ضمانت نامه باقی می‌ماند، باید توسط یکی از روش‌های زیر تضمین شود:
  • کل مبلغ باقیمانده به صورت نقدی به بانک پرداخت شده و بلوکه گردد.
  • مبالغ سپرده های ارزی و ریالی مشتری به صورت ۱۰۰٪ مابه التفاوت نزد بانک بلوکه می گردند.
  • اموال غیر منقول شامل املاک مسکونی به ارزش ۱۵۰٪ مابه التفاوت کل ضمانت نامه.
  • سهام شرکت های بزرگ و پذیرفته شده کشور به ارزش ۱۵۰٪ مابه التفاوت کل ضمانت نامه.
  • سفته اسناد تجاری به ارزش ۱۳۰٪ مابه التفاوت کل ضمانت نامه.

در صورتی که هنوز در مورد اینکه چگونه ضمانت نامه بانکی بگیریم و یا اینکه در مورد دریافت ضمانت نامه بانکی با سفته سوالات و یا ابهاماتی دارید، می‌توانید مشاوران کارمنتو در میان بگذارید. این مرکز با ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار، نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین) و امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه از جمله بهترین مراکز در زمینه ارائه خدمات مشاوره‌ای حقوقی است.

حقوقی

مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی که به صورت فوری و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار می‌شود، افراد را در مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کنند تا از ورود به مشکلات قانونی جلوگیری شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ضمانت‌نامه بانکی

در این قسمت قصد داریم به معرفی مدارک لازم برای ضمانت نامه بانکی اشاره کنیم. از جمله مدارک لازم برای دریافت ضمانت نامه بانکی برای شخص حقیقی و حقوقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی.
  • جواز کسب و یا هرگونه مجوز فعالیت
  • درخواست کتبی ضمانت

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی

  • تصویر اساسنامه، اظهارنامه ثبت شرکت، آگهی تاسیس، آگهی تغییرات و تصویر شناسنامه و پشت و روی کارت ملی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت و سایر مجوزهای لازم جهت انجام کار موضوع قرارداد و ارائه مستندات مالی لازم که موید اظهارات و فعالیت متقاضی باشد.
  • تصویر اسناد مالکیت محل فعالیت و یا اجاره نامه معتبر محل فعالیت.
  • رونوشت قرارداد منعقده مربوط به ضمانتنامه فی مابین متقاضی و ذینفع. (ضمانتنامه هایی که به نام پیمانکار صادر می گردد رونوشت قرارداد منعقده فی مابین پیمانکار و کارفرما).

ویژگی‌های ضمانت نامه بانکی چیست؟

اکنون که به طور کلی با تعریف و انواع ضمانت‌نامه بانکی آشنا شدید، در این قسمت از مقاله قصد داریم به معرفی ویژ‌گی‌های این ضمانت‌نامه بپردازیم:

  • اولین ویژگی این است که ضمانت‌نامه تعهدی غیرقابل بازگشت است. به این معنی که بانک ضامن، نمی‌تواند پس از تعهد و قبول ضمانت‌نامه، از تعهدات خود سر باز زند.
  • ویژگی بعدی این است که ضمانت‌نامه با قرارداد پایه مستقل است و فقط در صورت مطالبه کردن وجه الضمان از طرف ذی نفع، پرداخت خواهد شد.
  • سومین ویژگی این است که ضمانت‌نامه را نمی‌توان به شخص دیگری انتقال داد.

مندرجات ضمانت نامه بانکی چه مواردی است؟

در این قسمت قصد داریم مندرجات ضمانت‌نامه بانکی را برای شما معرفی کنیم.

  • مشخصات کامل مضمون‌عنه و نشانی وی
  • مشخصات کامل مضمون‌له و نشانی وی
  • نام بانک و شعبه صادر کننده ضمانت‌نامه
  • تاریخ صادر شدن ضمانت‌نامه
  • موضوع قرارداد
  • شماره ضمانت‌نامه
  • مدت زمان اعتبار ضمانت‌نامه
  • مبلغ ضمانت نامه

وثائق قابل قبول برای ضمانت نامه بانکی چه مواردی است؟

شاید برای شما سوال باشد که وثائق قابل قبول برای ضمانت نامه بانکی چه مواردی است؟ برای صادر شدن ضمانت‌نامه بانکی باید وثائق قابل قبولی ارائه داد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجه نقد، سپرده‌های سرمایه گذاری نزد بانک صادرکننده
  • سفته
  • اموال منقول
  • سهام شرکت‌های مورد قبول در بورس
  • تضمین توسط بانک‌های معتبر
  • کشتی و هواپیما

مدت اعتبار ضمانت نامه بانکی چقدر است؟

از جمله مواردی که در ضمانت‌نامه بانکی درج می‌شود، مدت اعتبار ضمانت‌نامه است. میزان اعتبار ضمانت‌نامه از تاریخ صادر شدن آن که در خود ضمانت‌نامه درج می‌شود تا تاریخ به پایان رسیدن آن توسط مضمون‌له به اتمام می‌رسد و قابلیت تمدید نخواهد داشت مگر اینکه خود ذی‌نفع درخواست کند.

مدت اعتبار ضمانت نامه بانکی

ابطال ضمانت نامه بانکی چگونه است؟

ثبت ابطال ضمانت نامه بانکی دارای شرایطی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انقضای مهلت اعتبار
  • پرداخت کردن وجه ضمانت‌نامه
  • اعلام ذی‌نفع در مورد عدم مطالبه وجه آن
  • برگرداندن سند ضمانت‌نامه

مزایا و معایب ضمانت‌نامه‌های بانکی

تا این قسمت از مقاله با این موضوع آشنا شدید که ضمانت نامه بانکی چگونه صادر میشود و یا اینکه شما را به طور کلی با قوانین ضمانت نامه بانکی و همچنین شرایط صدور آن آشنا کردیم‌‌. در این قسمت قصد داریم شما را با مزایا و معایب ضمانت‌نامه‌های بانکی آشنا کنیم.

لازم است بدانید که ضمانت‌نامه‌ها به طور کلی باعث توسعه اقتصاد کشور می‌شوند‌. چرا که علاوه بر متقاضی به قرارداد نیز اعتبار می‌بخشد. از دیگر مزایای آن همچنین می‌توان به افزایش اعتماد اشاره کرد.

اما در مورد معایب ضمانت‌نامه باید ذکر کرد که برخی از افراد با وجود اینکه مهارت و تخصص کافی دارند اما به دلیل نداشتن شرایط لازم برای دریافت آن ممکن است در برخی فعالیت‌های نیازمند ضامن به مشکلاتی برخورد کنند.

پرکاربردترین ضمانت‌نامه‌ها

ممکن است برای شما سوال باشد که بهترین ضمانت نامه بانکی کدام موارد هستند. لازم است بدانید که با دقت به انواع ضمانت‌نامه‌ها که در قسمت‌های قبلی به آن اشاره کردیم، ضمانت‌نامه‌های بانکی در زمینه قراردادهای پیمانکاری و قرارداد کار از پرکاربردترین ضمانت‌نامه‌ها به شمار می‌روند. به همین دلیل بسیاری از افراد این روش را برای تضمین منافع مالی انتخاب خواهند کرد‌.

ضمانت‌نامه بانکی برای دانش‌بنیان‌ها

لازم است بدانید که معاون علمی برای ضمانت نامه‌های حسن انجام کار، مناقصه و ضمانت‌نامه پیش پرداخت، حمایت‌هایی دارد‌. بدین منظور برای دریافت کردن ضمانت‌نامه‌ها باید 50 درصد از کل مبلغ پرداخت شود که البته تمام آن توسط صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت خواهد شد. همچنین تخفیف 30 درصدی کارمزد صدور ضمانت‌نامه بانکی اعمال خواهد شد‌.

سخن پایانی

در این مطلب، انواع ضمانت‌نامه‌های بانکی را نام برده و به مدارک مورد نیاز و همچنین شرایط صدور و ابطال آن اشاره کردیم. حال اگر پیرامون ضمانت‌نامه بانکی و نمونه متن درخواست ضمانت نامه بانکی به هر سوال و یا ابهامی برخوردید، بهتر است که با مشاوران و متخصصان وب‌سایت کارمنتو همراه شوید. این مرکز با فراهم کردن امکاناتی مانند شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و محرمانه بودن اطلاعات بهترین خدمات مشاوره‌ای را ارائه می‌دهد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 55 نظر

4 55
ضمانت نامه بانکی چه انواعی دارد؟ چگونه ضمانت نامه بانکی بگیریم؟
مشتری باید از کل مبلغ ضمانت‌نامه 10 درصد را به صورت نقدی پرداخت کند. مابقی باید توسط یکی از روش‌هایی که توسط بانک معرفی می‌شود، پرداخت شود.
این ضمانت‌نامه شامل ضامن، ضمانت‌خواه، ذی‌نفع، موضوع، تاریخ سررسید و مبلغ وجه الضمان می‌شود‌.
ضمانت‌نامه بانکی دارای انواع مختلفی از جمله حسن انجام تعهدات، پیش پرداخت، شرکت در مناقصه یا مزایده، استرداد کسور وجه الضمان، تعهد پرداخت، ضمانت‌نامه گمرکی، پیمان و ضمانت نامه حسن انجام کار است.

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد