اخطاریه دادگاه و انواع آن

مدت مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 6 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

اخطاریه دادگاه یکی از انواع ابلاغیه‌هایی است که به منظور اطلاع‌رسانی یک موضوع صادر می‌شود. هنگام وقوع یک دعوی، لازم است طرفین دعوا از جزئیات اقدامات صورت‌گرفته آگاه شوند؛ به همین علت دادگاه به آن‌ها یادآوری می‌کند که در هر مرحله چه اقداماتی را باید انجام دهند. این ابلاغیه‌ها ممکن است اخطاریه یا احضاریه باشند که در هر صورت توجه به آن ضروری است و عدم پیگیری آن، ممکن است تبعاتی را در پرونده به همراه داشته باشد. در این مقاله به بررسی اخطاریه دادگاه و انواع آن می‌پردازیم.

اخطاریه دادگاه چیست؟‌

هنگام طرح یک دعوی طرفین دعوا باید در جریان روند پیگیری پرونده قرار بگیرند و در صورت لزوم در جلسه دادگاه حاضر شوند یا اقدامات خاصی انجام دهند؛ از این رو این موضوع به آن‌ها ابلاغ می‌شود. ابلاغیه‌های دادگاه در دو نوع اخطاریه و احضاریه صادر شده و هرکدام مفهوم خاصی دارند. اخطاریه دادگاه به معنای اطلاع‌رسانی در خصوص یک رویداد پرونده است که به وسیله آن طرفین دعوا از جزئیات پرونده آگاه می‌شوند. این اخطاریه معمولا در دعاوی حقوقی صادر می‌شود.

اخطاریه دادگاه به چه معناست ؟

اخطاریه دادگاه به معنای آن است که اطلاع یافتن طرفین دعوا در درباره یک موضوع ضروری است و لازم است اقدامات لازم را درباره پرونده خود انجام دهند.

تفاوت اخطاریه و احضاریه

ابلاغیه‌‌های دادگاه شامل اخطاریه و احضاریه هستند که تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. در پرونده‌های کیفری هنگامی که دادگاه توضیحاتی را از شاکی و متهم می‌خواهد، با ابلاغ احضاریه آن‌ها را فرا می‌خواند تا در دادگاه حاضر شوند. احضاریه در پرونده‌های کیفری صادر می‌شود و علت آن ارائه توضیحات در خصوص شکایت است. در قانون آیین دادرسی کیفری مقرر شده که احضار متهم به وسیله احضاریه صورت پذیرد و عدم بی‌توجهی به آن ممکن است باعث حکم جلب شود؛ اما اخطاریه دادگاه اینگونه نیست و صرفا جهت اطلاع دادن به طرفین دعوا صادر می‌شود و ضمانت کیفری در بر نخواهد داشت.

انواع اخطاریه دادگاه

اخطاریه دادگاه ممکن است به دلایل مختلفی باشد که شامل موارد زیر است:

اخطاریه رفع نقص

این اخطاریه هنگامی صادر می‌شود که مدارک و ضمایم پرونده قضایی دارای نقص باشد. بنابراین فرد به محض دریافت اخطاریه باید ظرف مدت ۱۰ روز در جهت رفع نقص پرونده برآید.

اخطاریه جلسه رسیدگی دادگاه

هنگامی که یک دادخواست به دادگاه ارائه می‌شود، زمان رسیدگی به پرونده تعیین می‌شود. زمان  و مکان رسیدگی به پرونده به وسیله ابلاغ اخطاریه به طرفین دعوا ابلاغ می‌شود و آن‌ها وظیفه دارند در زمان تعیین‌شده در جلسه رسیدگی به دادگاه شرکت نمایند و به دفاع از اظهاریات خود بپردازند.

اخطاریه حضور در دادگاه و ادای توضیحات

طرفین دعوا باید در زمان معین در جلسه دادگاه حاضر شده و ارائه لوایح از اظهارات خود دفاع نمایند. در برخی موارد قاضی برای صدور حکم به توضیحات بیشتری نیاز دارد؛ در این شرایط، با ابلاغ اخطاریه به فرد اطلاع داده می‌شود تا با حضور در جلسه دادگاه به توضیحات بیشتر بپردازد.

نحوه ی دریافت اخطاریه

برای دریافت اخطاریه دادگاه باید در سامانه عدل ایران با آدرس adliran.ir مراجعه و با ثبت نام در سامانه ابلاغ ثنا، احراز هویت شوید. هنگامی که از سمت مراجع قضایی ابلاغیه‌ای داشته باشید، به طور همزمان برای شما و طرف دیگر دعوا پیامکی ارسال می‌شود. این پیامک به منظور اطلاع‌رسانی ارسال شده است و باید برای اطلاع از جزئیات آن به سامانه مراجعه کنید.

سامانه اخطاریه دادگاه

سامانه مخصوص دریافت ابلاغیه سامانه عدل ایران با آدرس adliran.ir است که در آن امکان مشاهده تمام ابلاغیه‌های قضایی وجود دارد. لازم است هنگام طرح یک دعوی در این سامانه ثبت نام و احراز هویت شوید. هنگام صدور یک ابلاغیه به شما و طرف دیگر دعوا پیامکی ارسال می‌شود. این پیامک صرفا جهت اطلاع‌رسانی صادر شده و جزئیات آن را می‌توانید در سامانه ببینید. ذکر این نکته لازم است که پیامکی که ارسال می‌شود از سرشماره‌های شخصی نخواهد بود. ممکن است گاهی پیامکی را از شماره‌های ناشناس دریافت کنید و با کلیک روی لینک، حساب شما خالی شود؛ پس لازم است پیش از هرکاری از صحت لینک دریافتی اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

اخطاریه دادگاه هنگامی صادر می‌شود که یک موضوع به طرفین ابلاغ شود. ممکن است همه افراد اطلاع زیادی از ابلاغیه‌های دادگاه نداشته باشند و هنگام دریافت آن ندانند چه کاری باید انجام دهند. کارمنتو در کنار شما است تا به سوالات شما در این خصوص پاسخ دهد. کارمنتو، یک پلتفرم تخصصی مشاوره آنلاین در زمینه‌های حقوقی و … است. شما می‌توانید به صورت آنلاین و تلفنی با مشاورین این مجموعه در ارتباط باشید و مسائل خود را حل نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 30 نظر

5 30
اخطاریه دادگاه و انواع آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
8 خرداد 1403

|

9 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد