آموزش ثبت‌نام و ورود به سامانه جامع انبارها

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 20 شهریور 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

ثبت نام و ورود به سامانه جامع انبارها برای تمامی بازرگانان، تاجران و فعالان اقتصادی در ایران مهم و ضروری است. سامانه جامع انبارها کمک می‌کند تا به عنوان یک فعال اقتصادی بتوانید در این سامانه وارد شوید و امور واردات و صادرات خود را بهتر مدیریت کنید.

وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران سامانه جامع انبارها را با هدف نظارت بیشتر راه­‌اندازی کرد و در حال حاضر استفاده‌های زیادی در جهت جلوگیری و کاهش قاچاق کالا از این سامانه می‌شود. در سامانه انبارها، امکان ثبت انبارها و مکان‌هایی که نگهداری انواع کالاها به خصوص کالاهای مشمول صورت می­گیرد، وجود دارد.

این سامانه مسئول رهگیری کالاهای مشمول از زمان ورود به یک انبار و خروج از آن است و در حال حاضر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. با توجه به اهمیت بسیار زیاد سامانه جامع انبارها به آدرس nwms.ir، در این مقاله با کارمنتو همراه شوید تا بیشتر درباره نحوه ثبت ­نام، ورود و جزئیات این سامانه بدانید.

معرفی سامانه انبارها

سامانه انبارها توسط وزارتخانه­‌های کشور به منظور کاهش خطر قاچاق کالا در ایران و رفع مشکلات مربوط به قاچاق کالا شکل گرفت. سامانه جامع انبارها اولین بار در سال 1395، طرحی بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت آن‌را عرضه کرد. هدف این سامانه رهگیری کالاها بعد از ورود به انبارها تا زمان نگهداری و خروج­شان از انبارهاست.

در  حال حاضر، همه واحدهایی که اقدام به نگهداری کالا می‌کنند، باید به سامانه جامع انبارها به نشانی nwms.ir مراجعه کرده و از طریق این سایت اقدام به ثبت واحد خود نمایند تا پس از تایید، واحد مورد نظر به عنوان یک واحد قانونی دارای مجوز شود.

سایت.nwms.ir برای استفاده کلیه انباردارانی است که کالای مشمول و یا کالای غیر مشمول نگهداری می کنند، و اطلاعات مربوط به انبارداران، ورود و خروج کالا از طریق این سامانه به اطلاع دولت و وزارت خانه های مربوطه خواهد رسید.

اما یک فعال اقتصادی درستکار که قصد مبادلات تجاری صادقانه را دارد باید بداند چگونه در این سامانه ثبت نام کند و با قسمت‌های مختلف آن آشنا شود.

شرایط ثبت نام در سامانه nwms.ir

شرایط ثبت نام در سامانه nwms.ir برخی نکات مهم دارد که فعالان اقتصادی باید آنها را در نظر بگیرند. قبل از تشریح این شرایط به چند موضوع مهم دقت کنید:

ثبت انبار فقط شامل انبار نمی‌شود بلکه کلیه سیلوها، سردخانه‌ها، معادن و بخش‌های بارگیری کالا برای ورود و خروج را نیز شامل خواهد شد.
دقت کنید کسی که در سامانه واحدی را ثبت می‌کند، بهره بردار آن واحد است نه مالک یا انباردار.
بهره‌بردار شخص حقیقی یا حقوقی  است که به نوعی از انبار استفاده کرده و یا وظیفه مدیریت و نگهداری آنرا بر عهده دارد.
اشخاص حقیقی و حقوقی هریک می‌توانند بهره بردار انبار باشند و محدودیتی وجود ندارد.
مالکان کالاها مسئولیتی در قبال انبارها ندارند.
در بعضی انبارهای کوچک خصوصی، مالک و انباردار یکی هستند و بنابراین یک نفر است که باید در سامانه واحد را ثبت نماید.

علاوه بر این نکات کلی، شاید سؤال کنید شرایط ثبت نام در سامانه جامع انبارها چیست؟ چه کسانی باید در این سامانه ثبت نام کنند؟ در این قسمت شرایط ثبت نام را فهرست می‌کنیم:

افرادی که کالاهای خاص یا مشمول نگهداری را در واحدهای خود دارند، حتماً باید اطلاعات آن واحد را در سامانه وارد کنند. این دسته از افراد حتماً باید از وزات صنعت، معدن و تجارت تأییدیه واحد خود را دریافت نمایند.
تأیید واحد زمانی انجام می‌شود که پس از ثبت نام در سامانه با ارائه مدارک لازم که در ادامه بیان خواهد شد، به اداره صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند. بدون اخذ تأییدیه نهایی، این واحد غیرفعال خواهد بود.
اطلاعات واحد یا انبار موردنظر حتماً باید به صورت کامل و دقیق در سایت nwms.ir وارد شود. کدپستی یکی از مهمترین اطلاعات لازم است.
صرف ثبت نام خود در سامانه دلیل بر تکمیل ثبت واحد نگهداری نیست و شما باید اطلاعات به‌روزشده واحد را نیز وارد کنید.

 آموزش تصویری ثبت نام در سامانه انبارها

در این قسمت روش ثبت­نام در سامانه انبارها به صورت گام به گام شرح داده شده است:

  • ثبت نام در سامانه انبارها برای کسی که حساب کاربری در این سامانه ندارد، بهتر است به صورت تصویری باشد. در ادامه به صورت گام به گام نحوه ثبت نام در سامانه را برای شما توضیح می‌دهیم.
  • برای ثبت نام در سامانه انبارها و ثبت اطلاعات مرتبط با واحد نگهداری و جزئیات کالاهای خود، آدرس nwms.ir را در مرورگر تایپ کرده و وارد سایت شوید.
  • از میان گزینه‌ها، گزینه ثبت واحد را انتخاب نمایید.
  • فرم ثبت نام در سامانه، گام اول: ارزیابی کدملی و شماره همراه نمایان می‌شود. در این فرم کدملی و شماره تلفن همراه خود را نوشته و روی گزینه تأیید و مرحله بعد بزنید.
  • حالا روی تلفن همراهتان پیامی همراه با کد اعتبارسنجی می‌آید که سامانه انبارها آنها را ارسال کرده و شما باید آن کد را وارد کنید. پس از اعتبارسنجی با کد مرحله بعدی تعیین نوع فعالیت و شخص حقیقی یا حقوقی است. اگر حقیقی را انتخاب کنید باید شماره شناسنامه، جنسیت و تاریخ تولدتان را وارد نمایید. اطلاعات فوراً از سامانه ثبت احوال استعلام گرفته می‌شود و اگر درست باشد، اسم شما نمایان خواهد شد.
  • اما اگر شخص حقوقی را انتخاب کنید، اسم شرکت، حوزه فعالیت آن و شناسه ثبت شرکت لازم است.
  • مرحله بعدی تکمیل ثبت نام اولیه در سامانه جامع انبارهاست. حالا باید فرم ثبت واحد جدید را پر کنید. نیاز به اطلاعاتی مانند آدرس واحد، کدپستی، نام کامل آن، شماره تلفن ثابت آن واحد و نوع واحد است. توجه داشته باشید در این مرحله اگر کدپستی را درست وارد کنید، پس از استعلام آدرس نشان داده می‌شود. اگر از کدپستی واحد خود اطلاعی ندارید حتماً به اداره پست مراجعه کرده و کدپستی را دریافت کنید.
  • ثبت نام واحد شما با موفقیت انجام شد. حالا می‌توانید اطلاعات ثبت شده را ببینید. نام کاربری و رمزعبور هم نمایش داده خواهد شد. یک پیامک هم از طرف سامانه انبارها برای شما ارسال می‌شود که حاوی نام کاربری و رمز عبور است. (نام کاربری همان کدملی است).

پس از ثبت واحد، یک ماه فرصت دارید به سازمان صنعت-معدن و تجارت استان یا شهر خود مراجعه کنید و تأیید نهایی را انجام دهید. اگر توجهی به این مورد نداشته باشید و پیگیر ثبت نهایی نشود، بعد از یک ماه انبار خودبه‌خود از سامانه حذف و غیرفعال می‌گردد.

نحوه ورود به سامانه جامع انبارها nwms.ir

ورود به سامانه جامع انبارها nwms.ir پس از ثبت نام واحد در سامانه ممکن می‌شود. با واردکردن کدملی و رمزعبور خود می‌توانید وارد پورتال شخصی‌تان در سامانه شوید.

در پورتال شخصی امکانات زیر برای کاربر محیاست:

  • ثبت و تأیید بارنامه
  • رد تأیید بارنامه ثبت شده
  • ثبت رسید ورود کالا
  • ثبت حواله خروج کالا
  • مشاهده اطلاعات ثبت شده در سامانه
  • ویرایش اطلاعات واحد ثبت شده

در اینجا برایتان مراحل کامل ورود به سامانه و پورتال شخصی را شرح دادیم:

  • وارد سایت جامع انبارها www.nwms.ir شوید.
  • بر روی گزینه ورود به سامانه کلیک نمایید
  • کدملی و رمزعبور خود را ثبت و روی گزینه ورود کلیک نمایید.
  • حالا به پورتال شخصی خود و تمامی قسمت‌هایی که گفتیم، دسترسی دارید

مدارک موردنیاز جهت تأیید ثبت نام در سامانه انبارها

همانطور که قبلاً هم اشاره شد برای تأیید ثبت نام در سامانه انبارها، پس از اتمام مراحل ثبت نام باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به اداره صنعت، معدن و تجارت شهر خود مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای تأیید ثبت نام درسامانه انبارها:

  • کارت ملی و مدارک شناسایی مدیرعامل یا صاحب انبار
  • سند مالکیت یا اجاره نامه انبار
  • مجوز بهره برداری از انبار

ثبت کدپستی در سامانه جامع انبارها

اهمیت ثبت کدپستی به دلیل تطبیق آدرس با اطلاعات واردشده باعث گردیده که این فیلد در مراحل ثبت نام اجباری شود.

اگر کدپستی واحد خود را نمی‌دانید، حتماً برای دریافت آن به اداره پست مراجعه کنید و بعد مراحل ثبت نام در سامانه جامع انبارها را انجام دهید.

پس از تکمیل مراحل ثبت نام خود در سامانه، باید کدپستی را ثبت کنید. حالا مراحل ثبت کدپستی را توضیح خواهیم داد.

  • در قسمت ثبت اطلاعات واحد، اولین اطلاعاتی که باید وارد شود، کدپستی است.
  • پس از ثبت کدپستی، بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
  • اگر کدپستی شما دقیق باشد، اطلاعات مربوط به واحد انبارتان شامل آدرس، شهر، استان، پلاک و ….. نمایان می‌شود.
  • درصورتی‌که متوجه شدید با اطلاعات شما تطبیق ندارد، می‌توانید ویرایش و سپس ثبت مجدد را انجام دهید.

جمع بندی

ثبت نام در سامانه جامع انبارها nwms.ir تبدیل به یکی از دغدغه‌های مهم فعالان اقتصادی شده است. از طریق این سامانه امکان شناسایی تمام انبارها و مراکز نگهداری کالای کشور، تسهیل فرایندهای الکترونیکی از قبیل صدور بارنامه آنلاین و بیمه آتش‌سوزی، ثبت ورودی و خروجی کالایی هر واحد نگهداری کالا اعم از ثبت رسید، حواله و گزارش میزان موجودی کالا در تمامی واحدهای نگهداری کالایی کشور فراهم شده است. وقتی نظارت از طریق سامانه انبارها تسهیل شود، شاهد نتایج قابل توجهی در اقتصاد، بازرگانی و تجارت کالا خواهیم بود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 75 نظر

4 75
آموزش ثبت‌نام و ورود به سامانه جامع انبارها

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد