بررسی ماده 235 قانون مالیات های مستقیم

مدت مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 20 شهریور 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

ماده 235 قانون مالیات های مستقیم

اداره امور مالیاتی مکلف است نسبت به مودیانی که بدهی مالیاتی قطعی خود را پرداخت نموده‌اند حداکثر ظرف پنج روز از تاریخ وصول‌تقاضای مودی مفاصا حساب مالیاتی تهیه و به مودی تسلیم کند.

برای دریافت راهنمایی بیشتر در مورد ماده 235 قانون مالیات های مستقیم از مشاوران و متخصصان برتر کارمنتو در بخش مشاوره مالی کمک بخواهید.

دستورالعمل و بخشنامه

نحوه اجرای بند ۳ بخشنامه شماره ۴۱۰۹ /۲۰۰ مورخ ۱۳۹۲/۳/۱۱

پیرو بند 3 بخشنامه شماره 4109/200 مورخ 1392/3/11 ، مبنی بر بازبینی سیستم جستجوی بدهکاران مالیاتی وصول و اجراء در موارد صدور مفاصا حساب مالیاتی، با توجه به سوالات و ابهامات مطرح شده مقرر می دارد، اجرای بند مذکور صرفاً در ارتباط با صدور مفاصا حساب مالیاتی در اجرای مقررات ماده 235 قانون مالیاتهای مستقیم و بخشودگی جرایم و تقسیط بدهی مالیاتی بوده و جهت صدور گواهی های مالیاتی از جمله گواهی موضوع مواد 186، تبصره1 ماده 186 مالیات مستقیم و ماده 187 مالیات مستقیم قانون مالیاتهای مستقیم و سایر گواهی های قانونی، ادارات امور مالیاتی می بایست با رعایت مقررات مربوط به مواد مذکور و بخشنامه ها ودستورالعمل های صادره در این ارتباط اقدام نمایند.

علی عسکری

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

شماره:130/93/200

بیشتر بخوانیم: بررسی تخصصی ماده 219 قانون مالیات های مستقیم

صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی برای ارائه به مقامات ذی‌صلاح خارجی

در راستای تکریم ارباب رجوع، تسریع امور مودیان مالیاتی و اصلاح گردش کار موجود، فرآیند صدور گواهی‌ عدم بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی برای ارایه به مقامات ذیصلاح خارجی، توسط معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل (دفتر قراردادها و امور بین‌الملل) به شرح زیر مقرر می‌گردد:

1- دریافت درخواست صدور گواهی عدم بدهی و اسناد و مدارک لازم از متقاضی توسط دفتر مذکور، به صورت حضوری یا الکترونیکی (فرم پیوست)؛

2- بررسی اسناد و مدارک دریافتی و در صورت نیاز، درخواست سایر اطلاعات و مدارک تکمیلی از متقاضی؛

3- استعلام از سامانه وصول و اجرای تحت وب سازمان و عنداللزوم، دفتر اطلاعات مالیاتی و مبارزه با پولشویی و یا سایر مراجع ذیصلاح؛

توضیح: در اجرای مفاد این بند، مراجع استعلام شونده مکلفند ظرف مدت ده روز نسبت به ارسال پاسخ استعلام مذکور اقدام نمایند.

4- در صورت احراز عدم بدهی، تهیه پیش نویس گواهی عدم بدهی توسط دفتر مزبور و تأیید و صدور آن توسط مقام صلاحیتدار مالیاتی یا نماینده مجاز وی به‌منظور ارایه به مقامات ذیصلاح خارجی؛

5- تحویل نسخه اصل به متقاضی و ارسال رونوشت به اداره کل امور مالیاتی ذیربط برای درج در سوابق مالیاتی متقاضی؛

توضیح: ادارات امور مالیاتی عنداللزوم می‌توانند در اجرای مفاد قوانین موافقتنامه‌های اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها، اطلاعات تکمیلی مودیان را از طریق دفتر قراردادها و امور بین‌الملل سازمان متبوع از سازمان مالیاتی کشور گیرنده گواهی استعلام نمایند.

6- ارسال رونوشت گواهی مزبور به وزارت امور خارجه برای انعکاس به مقام صلاحیتدار کشور گیرنده گواهی.

مقتضی است در اجرای مفاد بخشنامه شماره 4109/200 مورخ 11/3/92 ادارات کل امور مالیاتی و وصول و اجرای ذیربط در زمان مقتضی نسبت به درج اطلاعات بدهی‌های مالیاتی کلیه مودیان در سامانه مزبور اقدام نمایند. بدیهی است مسئولیت هرگونه تأخیر در ثبت اطلاعات مزبور با مدیران کل مربوطه خواهد بود.

شایان ذکر است که تکلیف درج اطلاعات بدهی های مالیاتی مودیان در سامانه مذکور شامل ادارات کل مالیات بر ارزش افزوده نیز می‌گردد.

شماره:200/93/531

بیشتر بخوانیم: بررسی ماده 148 قانون مالیات های مستقیم

صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی متقاضیان خروج از تابعیت ایران

دستورالعمل

در راستای تکریم ارباب رجوع، تسریع امور مؤدیان مالیاتی و اصلاح گردش کار موجود، فرآیند صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی متقاضیان خروج از تابعیت ایران، توسط معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل (دفتر قراردادها و امور بین‌الملل) به شرح زیر مقرر می‌گردد:

1- دریافت نامه درخواست ترک تابعیت متقاضی از وزارت امور خارجه به همراه اسناد و مدارک مربوطه؛

2- بررسی اسناد و مدارک دریافتی و در صورت نیاز، درخواست سایر اطلاعات و مدارک تکمیلی متقاضی؛

3- استعلام بدهی مالیاتی متقاضی از سامانه وصول و اجرای تحت وب سازمان و همزمان استعلام سوابق مالیاتی از ادارات کل مالیاتی در خصوص بدهی‌های قطعی نشده سنوات قبل و دوره جاری توسط دفتر قراردادها و امور بین‌الملل؛

توضیح: در اجرای مفاد بند 3 این دستور‌ العمل، با توجه به فرصت محدود سازمان برای پاسخگویی به استعلام ترک تابعیت، ادارات کل موظفند ظرف مدت ده روز از تاریخ استعلام، نسبت به ارایه پاسخ به دفتر مزبور اقدام لازم را بعمل آورند. در غیر اینصورت فرد مزبور فاقد بدهی مالیاتی قلمداد شده و مسئولیت ناشی از آن به عهده مدیران کل مربوطه خواهد بود.

4- در موارد وجود بدهی، اعم از قطعی شده یا نشده، اعلام مراتب توسط دفتر قراردادها و امور بین‌الملل به وزارت امور خارجه؛

5- در صورت احراز عدم بدهی، تهیه گواهی عدم بدهی مالیاتی توسط دفتر قراردادها و امور بین‌الملل، عنوان اداره امور سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه؛

مقتضی است در اجرای مفاد بخشنامه شماره 4109/200 مورخ 1392/3/11 (تصویر پیوست)، ادارات کل امور مالیاتی و وصول و اجرای ذی‌ربط در زمان مقتضی نسبت به درج اطلاعات بدهی‌های مالیاتی کلیه مؤدیان در سامانه مزبور اقدام نمایند. بدیهی است مسئولیت هرگونه تأخیر در ثبت اطلاعات مزبور با مدیران کل مربوطه خواهد بود.

شایان ذکر است که تکلیف درج اطلاعات بدهی های مالیاتی مؤدیان در سامانه مذکور شامل ادارات کل مالیات بر ارزش افزوده نیز می‌گردد.

علی عسکری

شماره:4109/200

تاریخ:1392/3/11

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 9 نظر

4 9
بررسی ماده 235 قانون مالیات های مستقیم

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد