مالیات خودرو را در سامانه چگونه استعلام بگیریم و پرداخت کنیم؟

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 14 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

از سال 1400 قانون دریافت مالیات اتومبیل به دیگر وجه‌های دریافت به عنوان مالیات از سوی دولت افزوده شد. به موجب این قانون تمامی مالکین دارای خودروهای لوکس با ارزش بیش از 1 میلیارد، موکلف به پرداخت مالیات خودروی بالای یک میلیارد خواهند بود. محاسبه این مالیات بر حسب نوع خودرو و ارزش آن متفاوت و طبق بخشنامه‌ی مالیات خودرو برای خودروهای بالای 3میلیارد از 1 درصد است. در ادامه این مقاله به بررسی جزئیات فرآیند محاسبه مبلغ مالیات، چگونگی استعلام گیری، نحوه پرداخت مالیات و به طور کلی آشنایی با سامانه پرداخت الکترونیک مالیات می پردازیم.

بنر مالیاتی

مالیات خودرو چیست؟

مالیات وجهی است که سالانه از سوی دولت به درامد اشخاص حقوقی و حقیقی تعلق می‌گیرد. قانون پرداخت مالیات بر درآمد خودرو یکی از این مواردی است که از سال 1400 توسط سازمان امور مالیاتی برای اشخاصی که ارزش خودروی آن‌ها بیش از 1 میلیارد  باشد، وضع شده است. مالیات اتومبیل شخصی جزء مالیات‌ مستقیم به شمار می‌رود و تمامی افراد حقیقی یا حقوقی که ارزش خودرو یا مجموعه‌ی خوروهای آن‌ها و همچنین فرزندان زیر 18 سال تحت تکلفشان بیش از 1میلیارد تومان باشد، موظف به پرداخت درصدی از ارزش خودرو به عنوان مالیات هستند. گفتنی است که عدم پرداخت یا ارائه‌ی اظهارنامه‌ مالیاتی در زمان مقرر از سوی دستگاه‌های اجرایی، مشمول جرائم نقدی بسیار سنگین خواهد شد. در ادامه سعی داریم تا نحوه‌ی پرداخت و محاسبه‌ی مالیات خودرو به همراه تغییرات قانونی آن در سال جدید را ارائه دهیم.

چه خودروهایی مشمول مالیات خودرو می‌شوند؟

طبق بخشنامه‌ی مالیات خودرو سال جاری تمامی مالکین خودروی با ارزش بیش از 3 میلیارد تومان است مشمول 1 % مالیات خواهند بود. براساس این قانون صاحبین خودرو باید 1 درصد از ارزش خودرو را به عنوان مالیات در نظر داشته باشند و این مالیات کاملا مقطوع است؛ به همین دلیل نیازی به تکمیل و ارائه‌ی اظهارنامه‌ی ‌مالیاتی نخواهد بود و پرداخت به صورت مستقیم از طریق سامانه‌ی expcar.tax.gov.ir صورت می‌گیرد. در رابطه با محاسبه‌ی ارزش خودرو ذکر چند نکته حائز اهمیت خواهد بود.

  • این قانون براساس ارزش تمامی خودروهای یک شخص وضع شده است. یعنی اگر شما مالک چند خودرو با ارزش کمتر از 3 میلیارد تومان باشید، ولی ارزش مجموع خودروهای شما بیش از این مقدار باشد، طبق بخشنامه‌ی مشمول پرداخت مالیات خودرو خواهید بود.
  • با توجه به اینکه قیمت خودروهای داخلی از این مرز عبور نمی‌کند؛ این قانون در اصل برای مالکین خودروهای خارجی به کشور وارد شده‌اند وضع شده است. مگر در شرایطی که یک شخص مالک چندین خودروی داخلی با ارزش بیش از نرخ مصوب باشد.
Please select another listing to show to avoid recursion.

سامانه پرداخت مالیات خودرو چیست؟

سامانه‌ پرداخت مالیات خودرو شخصی لوکس و گران قیمت طبق مقررات بند (ش) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 راه اندازی شد تا مالکینی که ارزش مجموعه‌ی خودروهای آن‌ها بیش از 1میلیارد و نیم باشد بتوانند مالیات ماشین خود را از طریق این سامانه پرداخت کنند. این سامانه به نشانی expcar.tax.gov.ir است که در ادامه‌ نحوه‌ی استعلام گیری و نحوه پرداخت مالیات خودرو از طریق آن به طور جامع توضیح داده شده است.

سامانه مالیات بر خودرو های تحت تملک expcar.tax.gov.ir

سامانه‌ای است که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور به منظور استعلام مالیات نگهداشت خودرو ایرانی و خارجی و همچنین پرداخت مالیات خودرو صفر راه اندازی شده است. در این سامانه مالیات نگهداری خودرو‌ها  بین یک تا دو سال 20% ما به تفاوت قیمت معامله و مالیات نگهداری خودروها بین دو تا سه سال 10% ما به تفاوت قیمت معامله تعیین شده است. همچنین بر اساس قوانین وضع شده در کشور، در پاسخ به سوال مالیات خودرو صفر چقدر است؟ ذکر شده است که تعیین مالیات خودروهای ساخت داخل یا خودرو های وارداتی برعهده شرکت سازنده و یا شرکت وارد کننده انواع اتومبیل بوده و خریداران موظف به پرداخت مبلغ اعلام شده هستند. در هر حال کار کردن با این سامانه بسیار راحت بوده و به راحتی می توانید فرآیند استعلام و پرداخت مالیات ماشین خود را بدون نیاز به حضور فیزیکی در هر اداره ای دنبال نمایید. در صورتی که کار با سامانه های الکترونیکی برایتان مشکل است دفترپیشخوان دولت واقع در هر محله می تواند راه گشا باشد.

سامانه مالیات بر خودرو

نحوه محاسبه مالیات خودرو  چگونه است؟

طبق قوانین وضع شده تمامی خودروهایی که ارزش آن‌ها بیش از 3 میلیارد تومان باشد مشمول 1 درصد مالیات خواهند شد. اما نگهداری و خرید خودروهای زیر 3 میلیارد تومان، مشمول معافیت مالیاتی می‌شود؛ مگر آنکه چندین خودرو ارزان قیمت داشته باشید که مجموع قیمت آن ها به حداقل مبلغ تعیین شده برسد.

نحوه استعلام‌گیری مالیات خودرو  چگونه است؟

برای مشاهده و استعلام مالیات خودرو با کد ملی ابتدا باید وارد سامانه‌ی expcar.tax.gov.ir که سازمان امور مالیاتی کشور برای این امر راه اندازی نموده است وارد شوید. نحوه‌ی استعلام مالیات خودرو با کد ملی از سامانه‌ی فوق به شرح زیر است:

  • ابتدا وارد سامانه‌ی expcar.tax.gov.ir شوید.
  • اگر تاکنون در سامانه ثبت نام نکرده‌اید با انتخاب گزینه‌ی ثبت نام در بالای صفحه‌ی نمایش داده شده، اطلاعات مربوط را وارد نمایید.
  • چنانچه قبلا عضو سایت بوده‌اید، با وارد کردن نام کاربری و رمز ورود وارد پنل کاربری خود در سامانه شوید.
  • گزینه‌ی داشبورد مالیاتی از سمت راست صفحه‌ی نمایش داده شده را انتخاب کنید. اگر بدهی مالیاتی داشته باشید در کادرهای نارنجی و زرد در بالای صفحه برای شما به نمایش درمی‌آید.
  • با کلیک روی این کادرها وارد صفحه‌ی پرداخت مالیات خودرو خواهید شد.

نحوه پرداخت مالیات خودرو چگونه است؟

از سال 1400 که مالیات بر خودروهای لوکس و لاکچری اعمال شد، برای رفاه حال مالکین روش‌های گوناگونی نیز تعبیه شده است تا بتوانند به راحتی و در اسرع وقت نسبت به پرداخت مالیات خودرو شخصی اقدام نمایند. بدیهی است که عدم پرداخت به موقع مالیات مشمول جرائم نقدی بسیار سنگین خواهد شد. توجه داشته باشید که مهلت پرداخت مالیات خودرو تا بهمن ماه سال جاری خواهد بود و به پرداخت‌های بعد از این زمان جریمه تعلق می‌گیرد. در توضیحات بالا راجع به نحوه‌ی استعلام‌گیری و محاسبه‌ مالیات خودرو لوکس توضیح داده شد. در این بخش سعی داریم تا به سوال چگونه مالیات خودرو پرداخت کنیم  با ذکر جزئیات پاسخ دهیم

نحوه پرداخت مالیات خودرو به شرح زیر است:

  • مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت: در این روش ابتدا مالیات اتومبیل خود را برحسب توضیحاتی که ارائه شد محاسبه نموده سپس  با به همراه داشتن مدارک شناسایی مورد نیاز از جمله کارت ملی، کارت خودرو یا برگ سبز نسبت به پرداخت مالیات خود در دفاتر پیشخوان اقدام نمایید.
  • مراجعه به سایت شهرداری شهر محل سکونت: عموما سایت‌های شهرداری هر شهر بخشی به عنوان پرداخت مالیات و یا عوارض دارند که با ورود به این بخش می‌توانید مالیات خودرو خارجی خود را مستقیما و بدون مراجعه‌ی حضوری پرداخت نمایید.
  • مراجعه‌ی مستقیم به سامانه‌ expcar.tax.gov.ir یکی دیگر از روش‌های پرداخت مالیات سالانه خودرو است.
  • استفاده از اپلیکیشن تهران من: پرداخت مالیات سالانه خودرو از طریق برخی از برنامه‌های کاربردی نیز میسر است. اپلیکیشن تهران من به طور مستقیم تحت نظارت شهرداری تهران است و از اعتبار خوبی برخوردار است. توجه داشته باشید که اگر مایل به پرداخت مالیات از طریق اپلیکیشن‌ها هستید؛ قبل از هر کاری نسبت به اعتبار سنجی آن اقدام نمایید.
Please select another listing to show to avoid recursion.

جدول مالیات خودرو سال

در سال گذشته با توجه به پایین بودن قیمت خودرو‌های داخلی،قانون مالیات خودرو تنها شامل اتومبیل‌های لوکس خارجی می‌شد. اما از ابتدای سال جاری با افزایش قیمت خودرو‌های داخلی، دارندگان ماشین‌های ساخت داخل نیز مشمول پرداخت مالیات هستند.

قیمت خودرو نرخ مالیات خودرو
خودرو‌های از0 تا 3 میلیارد تومان؛ همانند خودروهای شخصی لوکس معاف از پرداخت مالیات
خودرو‌های از 3 میلیارد تومان بیشتر؛ همانند انواع خودرو های سنگین و اتومبیل های وارداتی 1% مالیات بر درآمد خودرو به مالکین تعلق می گیرد.

افرادی که دارای چند خودرو به نام خود یا فرزندان زیر 18 سال‌شان هستند که مجموع قیمت آن‌ها به بیش از 3 میلیارد تومان می‌رسد موظف به پرداخت 1% هزینه مالیات خودرو خواهند بود.

جریمه عدم پرداخت مالیات خودرو چیست؟

کسانی که نسبت به پرداخت هزینه مالیات خودرو در بازه زمانی مقرراقدام نکرده اند تا زمان تسویه کامل قادر به هیچگونه نقل و انتقال سند نیستند. همچنین اگر که فرآیند پرداخت بیش از زمان تعیین شده یعنی تا پایان بهمن سال جاری به طول بی انجامد دولت مجاز به توقیف اموال به میزان بدهی، به‌علاوه 10 درصد کل بدهی است.

در صورتی که تمایل به مطالعه جزئیات کامل مالیات نقل و انتقال خودرو همراه با جرائم دیر کرد و مزایای پرداخت به موقع مالیات دارید به مقاله مربوطه در سایت کارمنتو مراجعه کنید و مقاله را به دقت بررسی نمایید.

معافیت مالیات خودرو شامل چه مواردی می شود؟

بر اساس قانون مالیات خودرو در سال جاری و بودجه دولت تمامی مالکین خودروهای لوکس بالای 3 میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات 1% خواهند شد و خودرو های زیر 3 میلیارد تومان از پرداخت مبلغ مالیات خودرو معاف هستند. این قوانین برای سال جاری لاز الجراء است. اما در سال های آینده بر اساس معیارهای دولت در تعیین بودجه و تصمیم گیری‌های سازمان امور مالیاتی دچار تغییر و تحولات گسترده شده و بایستی مالیات خودرو سنگین، لوکس و حتی تولیدات داخلی را مطابق قوانین و مقررات جدید پرداخت نمایید.

مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

مالیات خودرو منطقه آزاد چگونه محاسبه می شود؟

منطقه آزاد به محلی می‌گویند که در مجاورت یک بندر مرزی قرار گرفته و هرگونه تجارت و داد و ستد مالی در آن آزاد است. در مناطق آزاد تجاری تمامی محصولات تولید شده صادراتی بوده و جهت تجارت با دیگر کشورهای سراسر جهان آماده و بسته بندی می‌شوند اما واردات هرگونه کالایی به این منطقه ممنوع است. با این که در مناطق آزاد تجاری فعالان اقتصادی از پرداخت هرگونه مالیاتی معاف هستند اما خرید و نگهداری خودروهای لوکس که قیمتی بیش از 3 میلیارد تومان دارند شامل فعالیت اقتصادی نشده و مالیات سالانه آن ها مطابق با قوانین مالیاتی روز محاسبه می‌شود.

مالیات خودرو اشخاص حقیقی و حقوقی

طبق گفته‌های جهانگیر رحیمی تا کنون مالیات خودروهای عمومی و شخصی تنها برای اشخاص حقیقی در نظر گرفته شده و هیچگونه مالیات خودرو اشخاص حقوقی از پیش تعیین نشده است. اگر که در قوانین جدید وضع شده مالیات بر درامد خودرو برای اشخاص حقوقی نیز بخواهد در نظر گرفته شود، قیمت مجموع خودروهای هر فرد و افراد تحت تکفلش حساب نخواهد شد و برای هر خودرو به صورت مجزا مالیات تعیین می‌شود.

مالیات خودرو اشخاص حقیقی و حقوقی

مالیات تعویض پلاک خودرو در سال جاری بر عهده چه کسی است؟

پیش از پرداخت مالیات تعویض پلاک توسط فروشنده خودرو بایستی در سامانه پرداخت آنلاین مالیات ثبت نام کرده و سپس نسبت به پرداخت 1 درصد هزینه مالیات خودرو برای تولیدات داخلی و 2 درصد هزینه مالیات خودرو برای اتومبیل‌های وارداتی اقدام کرد. در صورت عدم پرداخت مالیات تعیین شده نقل و انتقالات سند خودرو به خریدار انجام نشده و فروشنده در صورت تاخیر بسیار محکوم به پیگیری قضایی و پرداخت جریمه خواهد شد.

مالیات عوارض شهرداری چقدر است؟

در کشور ما اگر که خودروی خریداری شده ارزشی حداقل به مبلغ 3 میلیون تومان داشته باشد 3 نوع مالیات از فروشنده دریافت می‌شود. یکی از انواع مالیات‌ها که پیش تر مفصل به آن پرداختیم مالیات سالانه است. دیگری مالیات نقل و انتقال و تعویض پلاک است و دیگری عوارضیست که شهرداری دریافت می‌کند.

عوارض شهرداری در واقع مالیاتیست که بابت استفاده از معابر شهری(خیابان ها) و خرابی های ناشی از استحکاک ماشین گرفته می شود و کمترین میزان مالیات بر درآمد خودرو محسوب خواهد شد. بر این اساس شهرداری از مالکان خودرو های داخلی مبلغی معادل 1 هزارم ارزش واقعی اتومبیل دریافت می‌کند و از مالکان خودرو های خارجی مبلغی معادل 1.5 هزارم ارزش واقعی خودرو دریافت می‌نماید. در اصل تمامی اتومبیل‌های در حال تردد در سطح شهر بدون در نظر گرفتن ارزش بازاری مکلف به پرداخت عوارض شهرداری بوده و محدودیت قیمتی برایشان درنظر گرفته نشده است. برای پرداخت عوارض شهرداری تا پایان اسفند ماه هر سال فرصت دارید که از طریق سامانه شهرداری هر شهر نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نمایید.

جریمه دیرکرد پرداخت عوارض شهرداری چقدر است؟

در صورتی که برای پرداخت عوارض شهرداری دیر تر از موعد مقرر اقدام نمایید در ازای هر ماه تاخیر مبلغی معادل 2% به عوارض پرداختی اضافه می‌شود. این جریمه هرچقدر دیرتر پرداخت شود مرتبا به آن اضافه شده و در پایان هنگام فروش خودرو ناچار به پرداخت اصل بدهی و جریمه آن بدون اعمال هیچگونه تخفیف مالیاتی خواهید شد.

آیا به مشاغل خودرویی نیز مالیات تعلق می گیرد؟

طبق ماده 93 قانون مالیات‌های مستقیم به تمامی مشاغل دولتی و آزاد مالیات بر درآمد مشاغل تعلق می‌گیرد که در این میان صاحبان خودروهای باری و مسافربری از پرداخت این دسته از مالیات‌ها معاف نبوده و باید درصدی از درآمد سالانه خود را تحت عنوان مالیات به دولت بپردازند. مبلغ مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی بر اساس درآمد سالانه تعیین شده و قیمت ثابتی ندارد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مبلغ مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

در تعیین مبلغ مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی اعم از خودروهای عمومی مسافربری و خودروهای باری یا صنعتی علاوه بر میزان درآمد شخصی عواملی چون نوع خودرو، میزان کارکرد خودرو، استان محل زندگی و سال تولید خودرو تاثیر گذار خواهد بود. با در نظر گرفتن این عوامل و اعمال چند عمل حسابداری قیمت نهایی مالیات بر مشاغل خودرویی بدست آمده و به صاحبان خودرو جهت پرداخت به موقع گزارش داده می‌شود.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

نحوه پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی و جریمه های عدم پرداخت به موقع

برای پرداخت به موقع مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی که نوعی مالیات بر درآمد مشاغل است؛ می‌توانید از طریق درگاه ملی پرداخت مالیات مایتکس اقدام نمایید. برای این کار ابتدا در سایت ثبت نام کرده و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید تا به صفحه پرداخت منتقل شوید. توجه کنید که با پرداخت دیر هنگام مالیات 30 درصد مالیات تعیین شده جریمه خواهید شد و پس از آن در ازای هر ماه تاخیر در پرداخت جریمه نقدی 2.5 درصد از کل مالیات را برایتان در نظر می گیرند. این جریمه غیر قابل بخشش بوده و در هنگام پرداخت اصل بدهی و مقدار جریمه بایستی آن را به دولت بپردازید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نتیجه گیری:
در این مقاله از کارمنتو درمورد مالیات خودرو توضیحات کامل داده شد. پرداخت مبلغ مالیات خودرو شخصی از سال جاری برای خودروهای لوکس و گران قیمت روی کار آمد. اگر ارزش خودرو یا مجموعه‌ی خودروهای شما بیش از سه میلیارد تومان است بایستی نسبت به پرداخت مالیات خودرو در زمان مقرر اقدام کنید؛ در غیر این صورت مشمول جرائم خواهید شد.

سوالات متداول مالیات خودرو

مالیات خودرو چقدر است؟

در سال جاری مالیات خودروهای لوکس بالای 3 میلیارد تومان 1% مبلغ کل خرید خودرو تعیین شده و خودروهای ارزانتر از قانون معافیت از مالیات استفاده می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر متن مقاله را بررسی نمایید.

چگونه مالیات خودرو را پرداخت کنیم؟

برای پرداخت مالیات خودرو به سامانه expcar.tax.gov.ir مراجعه کرده یا از طریق سایت شهرداری استان محل زندگی خود اقدام نمایید. این فرآیند را می توانید از طریق دفتر پیشخوان دولت واقع در هر محله نیز انجام دهید.

مالیات خودرو چه زمانی باید پرداخت شود؟

زمان پرداخت مالیات خودرو تا پایان بهمن ماه هرسال تعیین شده و شما می توانید از طریق راهکارهای ارائه شده در متن برای پرداخت مالیات اقدام نمایید.

مالیات خودرو به چه خودروهایی تعلق می‌گیرد؟

معمولا دارندگان تمامی خودروهای لوکس، ماشین های سنگین و حتی خودرو های صفر ساخت ایران که دارای مبلغی بالاتر از 3 میلیارد تومان هستند مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 33 نظر

4 33
مالیات خودرو را در سامانه چگونه استعلام بگیریم و پرداخت کنیم؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد