بررسی ماده 82 قانون مالیات های مستقیم

مدت مطالعه: 2 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 29 مرداد 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

با خواندن این ماده، متوجه می‌شویم که چه افرادی باید از حقوق دریافتی شان مالیات بدهند و چه افرادی از پرداخت مالیات حقوق معاف هستند. در متن ماده 82 آمده: «درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی)، در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران، برحسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیرنقد تحصیل می‌کند، مشمول مالیات بردرآمد حقوق است.»

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران بخش مشاوره مالیاتی  کارمنتو همراه باشید.

اگر به عنوان فرد برای یک شرکت (به عنوان نیروی کار) فعالیت می‌کنید و حقوق می‌گیرید، حقوق شما با شرایطی مشمول مالیات خواهد شد.

 اما این شرایط برای سال 1401 چگونه است؟ معافیت سال 1401 برای حقوق نیروی کار 5 میلیون و 600 هزار تومان است. این یعنی اگر حقوقی که می‌گیرید زیر این مبلغ باشد، نباید مالیات از آن کسر شود. اما اگر بیشتر از 5 میلیون و 600 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنید «به میزانی که بیشتر می‌گیرید» مشمول مالیات خواهید شد. مثلا اگر حقوق شما 7 میلیون تومان است، یک میلیون و چهارصد هزار تومانِ آن مشمول مالیات خواهد شد و مالیات پرداختی شما براساس ماده 131 قانون مالیات مستقیم محاسبه می شود .

1.400.000*15%=210.000 تومان مالیات حقوق

ماده 82 قانون مالیات های مستقیم

درآمد که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (‌اعم از حقیقی یا حقوقی) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران بر‌حسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیرنقد تحصیل می ‌کند مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.

تبصره – درآمد حقوقی که در مدت مأموریت خارج از کشور (‌از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران یا اشخاص مقیم ایران) از منابع ایرانی عاید ‌شخص میشود مشمول مالیات بر درآمد حقوق می‌باشد.

دستورالعمل و بخشنامه

نظر به این که در خصوص حقوق پرداختی به بازنشستگان صندوق های مختلف بازنشستگی و سایر اشخاصی که حقوق اصلی خود را از دیگری دریافت نموده و مجدداً بطور تمام وقت یا نیمه وقت با اشخاص دیگر همکاری و حقوق دریافت می نمایند ابهاماتی مطرح می باشد، بدینوسیله مقرر می دارد:

1_ وجوه پرداختی به افراد بازنشسته که از سازمانهای مختلف حقوق بازنشستگی دریافت می نمایند و مجدداً بطور تمام وقت یا نیمه وقت به عنوان حقوق بگیر با مراکز دیگر همکاری می نمایند، با عنایت به ماده 82 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند ماه 66 و اصلاحیه های بعدی آن همانند سایر حقوق بگیران بدون توجه به وضعیت بازنشستگی آنان پس از کسر معافیت مقرر در ماده 84 اصلاحی قانون مزبور (مشروط به عدم استفاده از معافیت موضوع ماده 84 قانون فوق به دلیل داشتن درآمد حقوق از محل دیگر) مشمول مالیات بر درآمد حقوق بوده و مالیات آن می بایست وفق مقررات ماده 85 قانون یاد شده محاسبه،کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریزگردد.

2_وجوه پرداختی به اشخاصی که با حفظ رابطه استخدامی با سازمان متبوع خود در سازمان‌های دیگر شاغل می باشند بدون کسر معافیت موضوع ماده 84 اصلاحی قانون موصوف، مشمول مالیات حسب مقررات تبصره ماده 86 قانون صدرالذکرخواهد بود.

حسین وکیلی

معاون مالیات‌های مستقیم

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 9 نظر

5 9
بررسی ماده 82 قانون مالیات های مستقیم

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد