بیمه خویش فرما (بیمه اختیاری) چه شرایطی دارد؟

مدت مطالعه: 16 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 9 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

تمامی افراد بلاخره بعد از رسیدن به سن خاصی، دچار کهولت سن و ضعف قوای جسمانی می‌شوند؛ از همین رو می‌توانند از با استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی، امورات زندگی خود را بگذرانند.

افرادی که در شرکت‌ها و واحدهای مختلف مشغول به کار هستند، حتما تحت پوشش بیمه اجباری تامین اجتماعی قرار می‌گیرند؛ چرا که کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه برای کارمندان خود است. بنابراین در صورت عدم پرداخت حق بیمه، امکان شکایت از کارفرما وجود دارد.

اما سوال این جا است که آیا حق بیمه برای کسانی که تحت پوشش سازمان خاصی نیستند یا به طور کلی شغل ندارند، چگونه است؟ باید بگوییم که خوشبختانه سازمان بیمه تامین اجتماعی، بیمه خویش فرما را برای چنین افرادی ایجاد کرده است.

چگونه بیمه خویش فرما شویم؟ یا این که اصلا بیمه خویش فرما چقدر است؟ برای پاسخ به این سوالات، در ادامه این مطلب از کارمنتو همراه ما باشید.

بنر تامین اجتماعی

بیمه خویش ‌فرما چیست و مناسب چه افرادی است؟

مطابق قانون کار، کارفرما در تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی، وظیفه دارد که همه کارگران خود را بیمه کند؛ اما اگر شما به صورت شخصی کار کنید و کارفرما نداشته باشید، قانون این امکان را فراهم می‌کند که خودتان را بیمه خویش فرمایی کنید.

اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که بیمه خویش فرما که یک از انواع بیمه تامین اجتماعی است، چیست؟ بیمه خویش فرما در واقع همان بیمه اختیاری است. در این نوع بیمه، کارفرما و کارگر خود شما هستید و زیر پوشش شخص دیگری قرار نمی‌گیرید. در این مدل بیمه، شما هزینه بیمه را هر ماه به صورت اختیاری به حساب تامین اجتماعی واریز می‌کنید.

فرق اجباری با خویش فرما (اختیاری) آن است که بیمه بیکاری ندارد و هر وقت نخواستید می‌توانید آن را قطع کنید و البته 100 درصد مبلغ بیمه را نیز باید خودتان پرداخت کنید.

طبق آمارهای تأمین اجتماعی، حدود 800 هزار نفر در کشور، از خدمات این نوع بیمه استفاده می‌کنند. این نوع بیمه، برای افرادی که در خانه کار می‌کنند، کسب‌وکار شخصی خود را دارند یا به هر دلیلی تمایلی به پرداخت حق بیمه از سمت کارفرما ندارند، گزینه بسیار مناسبی است. حتی افرادی هم که جایی بدون بیمه مشغول به کار هستند، می‌توانند برای دریافت بیمه اختیاری تامین اجتماعی اقدام کنند.

مزایا و معایب بیمه خویش ‌فرما سازمان تأمین اجتماعی

این روزها سازمان تامین اجتماعی، انواع بیمه را برای رفاه زندگی افراد ایجاد کرده است. بنابراین یکی از چالش‌های مهم افراد برای انتخاب بیمه، این است که آیا بیمه خویش فرما، صرفه اقتصادی و رفاهی دارد؟ پس از پرداخت هزینه حق بیمه، چه تسهیلاتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؟ همین موارد سبب شده است که مزایا و معایب بیمه خویش فرما را بررسی کنیم.

برخی از مزایای این بیمه عبارت‌ هستند از:

  • امکان بهره‌مندی از پوشش درمانی تأمین اجتماعی
  • امکان بهره‌مندی از مستمری و بازنشستگی متناسب با سابقه پرداخت بیمه
  • امکان بهره‌مندی از پوشش کمک‌هزینه ازکارافتادگی
  • امکان دریافت مستمری توسط خانواده فرد بیمه‌شده پس از فوت
  • صادرشدن بیمه تأمین اجتماعی برای افراد تحت‌تکفل فرد
  • امکان بهره‌مندی از هزینه‌های مراسم خاک‌سپاری توسط اعضای خانواده فرد بیمه‌شده
  • امکان خرید وسایل طبی مانند عینک و… توسط فرد یا افراد تحت‌تکفل وی
  • صدور و تمدید دفترچه

 

در کنار مزایای فوق، این نوع بیمه معایبی نیز دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • عدم امکان بهره‌مندی از هزینه‌های دوران بارداری
  • عدم دریافت کمک‌هزینه در دوره بیماری
  • لحاظ 27 درصد از حقوق به‌عنوان حق بیمه
  • عدم امکان بهره‌مندی از کمک‌هزینه ازدواج
  • عدم امکان دریافت بیمه بیکاری

 

شما می‌توانید با بررسی موارد ذکر شده، درباره دریافت بیمه خویش فرما تامین اجتماعی تصمیم گیری کنید.

مزایا و معایب بیمه خویش ‌فرما سازمان تأمین اجتماعی

شرایط لازم برای بیمه خویش فرما

طبیعتا برای دریافت هر نوع بیمه‌ای ، نیایز به داشتن شایط خاصی وجود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید برای دریافت این بیمه اقدام کنید، در ابتدا شرایط بیمه خویش فرما را در ادامه مطالعه نمایید:

1. سابقه بیمه

فرد متقاضی باید حداقل 30 روز سابقه بیمه داشته باشد تا بتواند برای این بیمه اقدام کند. به این صورت که در طی 30 روز، پرداخت هزینه به صورت مستمر و منظم انجام شود. توجه کنید که این شرط، باید تا قبل از ثبت نام رعایت شده باشد.

2. شرایط سنی

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که به دلیل اختیاری بودن این بیمه، امکان دریافت در تمامی سنین وجود دارد. در حالی که سن متقاضی برای دریافت بیمه خویش فرمای تامین اجتماعی، باید حداکثر 50 سال باشد.

توجه کنید که برای افراد بالای 55 سال، هزینه مازاد سنی در این بیمه در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر شما برای مثال شما 57 سال سن دارید و می‌خواهید بیمه اختیاری شوید، باید 2 سال سابقه حق بیمه را پرداخت کنید. همچنین اگر 60 سال دارید، 5 سال مازاد را باید پرداخت کنید.

3. داشتن کد 10 رقمی بیمه تامین اجتماعی

یکی دیگر از شرایط دریافت و ثبت نام بیمه خویش فرما، داشتن کد 10 رقمی بیمه تامین اجتماعی است. اما چرا باید این کد را داشته باشیم؟ در واقع کد 10 رقمی، به عنوان تایید هویت و مدرک مناسب برای شناسایی افراد است. همچنین موارد استفاده آن برای پیدا کردن مشخصات شخصی، اطلاعات بیمه و سابقه بیمه است. بنابراین قبل از اقدام برای ثبت نام، حتما برای دریافت این کد اقدام کنید.

4. داشتن تابعیت بیمه گذار

باید بدانید که ایرانی بودن، جزو شرایط اصلی برای بیمه خویش فرما است. فرد متقاضی بیمه خود اختیاری، باید تابعیت ایرانی داشته باشد؛ در غیر این صورت نمی‌تواند از خدمات بیمه استفاده کند. همچنین باید بدانید که این شرط، به دلیل حفظ منافع افراد ایرانی و متناسب با قانون کشور است.

5. داشتن حق انعقاد بیمه اختیاری

اگر سابقه پرداخت حق بیمه بالای 10 سال را دارید، شرط سنی برای شما لحاظ نمی‌شود و با هر سنی می‌توانید بیمه شوید. همچنین اگر با 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه، شرایط لازم برای بازنشستگی را داشته باشید، 10 روز از سی روز میانگین حقوق 2 سال آخر که پرداخت کردید را دریافت می‌کنید.

بر این اساس، اگر فرد یک بار قرارداد بیمه اختیاری داشته باشد، بدون نیاز به شرایط سنی خاصی می‌تواند دوباره برای دریافت بیمه اختیاری اقدام کند. البته این اجازه، تنها برای سه بار انعقاد حق بیمه لحاظ می‌شود.

تعهدات تامین اجتماعی به بیمه شده خویش فرما

قطعا شخصی که برای درخواست بیمه خویش فرما سازمان تامین اجتماعی اقدام می‌کند، انتظار استفاده از تسهیلات و امتیازاتی از سوی بیمه‌گذار را هم دارد. بنابراین سازمان تامین اجتماعی هم موظف شده است که خدمات و تعهدات زیر را انجام دهد:

  • کلیه خدمات مستمری بازنشستگی
  • کلیه خدمات فوت
  • کمک هزینه از کار افتادگی کلی غیر ناشی از کار
  • کلیه خدمات درمانی
  • صدور و تمدید دفترچه
  • صدور و تمدید دفترچه افراد تحت تکفل
  • پرداخت کلیه هزینه های کفن و دفن مثل بیمه اجباری کارگران
  • ارائه وسایل کمک پزشکی مثل؛ عصا
بیمه

درمورد بیمه خویش فرما سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره تامین اجتماعی آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مراحل ثبت‌نام برای بیمه خویش ‌فرما

شاید برای شما هم این سوال ایجاد شود که چگونه خود را بیمه خویش فرما کنیم؟ به ‌منظور اقدام برای بیمه اختیاری خویش ‌فرما تأمین اجتماعی، می‌توانید به‌صورت حضوری به اداره تأمین اجتماعی نزدیک محل زندگی خود مراجعه یا از طریق وب‌سایت، اقدام کنید. پس از آماده‌سازی و ارائه مدارک موردنیاز، فرایند بررسی آن‌ها آغاز خواهد شد که ممکن است تا 2 ماه نیز طول بکشد.

در صورت موافقت اداره تأمین اجتماعی، نامه‌ای برای شما ارسال خواهد شد که با دردست‌داشتن آن می‌توانید به دفتر تأمین اجتماعی مراجعه و قرارداد خود را امضاء کنید. مراحل ثبت نام بیمه اختیاری تامین اجتماعی به طور کامل را در ادامه ذکر می‌کنیم:

1.ثبت نام در سایت مربوط

ابتدا برای اننجام ثبت نام اولیه و پرداخت حق بیمه خویش فرما، آدرس سامانه تامین اجتماعی را در مرورگر وارد کنید و صفحه اصلی سایت را انتخاب کنید. سپس اطلاعات مورد نیاز در این قسمت را پر کنید و نام کاربری و رمز عبور دریافت نمایید.

2. انتخاب نوع بیمه

در قسمت منوی صفحه اصلی، قسمت بیمه‌شدگان و بیمه‌شدگان خاص را انتخاب کنید و روی گزینه انعقاد قرارداد بیمه اختیاری کلیک کنید.

3. موافقت با قوانین

پس از انجام مرحله قبلی، به صفحه جدید منتقل می‌شوید که در آن، قوانین بیمه اختیاری را توضیح می‌دهد. در صورتی که با تمامی این قوانین موافقت داشتید، گزینه موافقت را بزنید و به مرحله بعد بروید.

4. تایید اطلاعات مربوط به هویت

در این صفحه، اطلاعات هویتی مربوط به خود را باید برسی کنید. توجه کنید که تمامی اطلاعات شما برای ثبت نام بیمه خویش فرما به درستی وارد شده باشد. در صورت صحیح بودن اطلاعات، تیک مربوط به درست یا نادرست بودن آن‌ها را اعمال کنید.

5. احراز هویت بیشتر

باید مشخص کنید که به عنوان متقاضی یا قیم برای دریافت بیمه اختیاری تامین اجتماعی اقدام می‌کنید. در هر صورت، تیک مربوط به جزئیات احراز شرایط را انتخاب کنید.

6. پرداخت حق بیمه

با توجه به توضیحات ارائه شده در این صفحه، لازم است که مبلغ حق بیمه خویش فرما را مشخص کنید. زمانی که مبلغ بیمه خویش فرما را وارد می‌کنید، میزان دستمزد ماهانه بر اساس حق بیمه منتخب شما مشخص می‌شود.

7. ایجاد تعهد برای معاینه پزشکی

اگر بیماری خاصی دارید یا به هر حال نیاز به انجام معاینه پزشکی است، باید در این مرحله، فرم معرفی به مرجع معاینه را انتخاب کنید و تا دو ماهه پس از قرارداد، انجام معاینات اولیه پزشکی برای بیمه خویش فرما را انجام دهید.

8. تاییدیه اطلاعات

تمامی اطلاعات وارد شده در سایت را برای ثبت نام بیمه اختیاری تامین اجتماعی دوباره بررسی و آن ها را در نهایت تایید کنید. پس از تایید، پیامکی درباره اطلاعات و قوانین بیمه اختیاری برای شما ارسال می شود.

9. پرداخت هزینه حق بیمه

پس از تاییدیه تمامی اطلاعات، باید تعداد ماه مورد نظر برای بیمه را انتخاب کنید. سپس از طریق درگاه های بانکی، مبلغ بیمه خویش فرما را پرداخت کنید.

مدارک موردنیاز برای بیمه خویش ‌فرما سازمان تأمین اجتماعی

پس از اینکه مطمئن شدید شرایط لازم را برای بیمه اختیاری تامین اجتماعی دارید، باید با داشتن مدارک جهت بیمه خویش فرما اقدام کنید:

  • اصل و کپی شناسنامه به منظور تایید هویت و اطلاعات
  • اصل و کپی کارت ملی و کارت پایان خدمت برای آقایان جهت اطمینان از وضعیت نظام وظیفه
  • 5 قطعه عکس سه در چهار پشت‌نویسی‌شده
  • مدارک مربوط به سابقه بیمه (در صورت داشتن سابقه) برای احراز هویت و ثبت نام افراد

 

شما می‌توانید با داشتن مدارک جهت بیمه خویش فرما، مراحل ثبت نام را به آسانی طی کنید.

مدارک موردنیاز برای بیمه خویش ‌فرما سازمان تأمین اجتماعی

درصد و مبلغ پرداخت بیمه خویش ‌فرما تأمین اجتماعی

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که حق بیمه اختیاری تامین اجتماعی چقدر است؟ با توجه به موارد ذکر شده در بیمه تامین اجتماعی، نرخ حق بیمه خویش فرما، 27 درصد است.

این درصد برای بیمه اختیاری در سال 1402، با وجود حداقل دستمزد و هزینه بیمه خویش فرما، معادل 1.481.000 تومان می‌شود. البته لازم به ذکر است که طبق قانون جدید، حق بیمه اختیاری با توجه به نوع شغل افراد، تغییر پیدا می‌کند.

از طرفی برخی از افراد، بیمه اختیاری را با بیمه مشاغل آزاد یکسان می‌دانند؛ در حالی که هر کدام از آن‌ها دارای شرایط ثبت نام خاصی هستند. بنابراین مبلغ پرداختی این دو بیمه هم با یکدیگر تفاوت دارد. همین موضوع سبب شده است که در جدول بیمه اختیاری، نرخ هزینه برای هر دو نوع بیمه را ارائه کنیم:

درصد مبلغ در ماه‌های 31 روزه
12 درصد مشاغل آزاد 658000 تومان
14 درصد مشاغل آزاد 768000 تومان
18 درصد مشاغل آزاد 987000 تومان
بیمه اختیاری با ½ حداقل دستمزد روزهای ۳۱ روزه 1.481.000 تومان

ضمنا باید بدانید که با توجه به جدول بیمه اختیاری، در حال حاضر آمار جدیدی در سال 1402 برای سرمانه درمان مشخص نشده است؛ از همین رو همان مبلغ قبلی، معادل با 92000 تومان باید پرداخت شود.

نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری

برخلاف بیمه‌های دیگر مانند بیمه اجباری که هزینه آن را کارفرما پرداخت می‌کند، در این مدل بیمه تمامی حقوق بیمه خود اختیاری، بر عهده شخص بیمه شده است. هر فردی برای آن که از خدمات این نوع بیمه مانند درمان، بازنشستگی و از کار افتادگی تامین اجتماعی استفاده کند، باید مبلغ بیمه خویش فرما را پرداخت کند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

البته میزان نرخ بیمه خویش فرما هم برای افراد مختلف، به شکل خاص مشخص می‌شود. نحوه پرداخت بیمه خویش فرما به دو صورت است که در ادامه هر کدام را به طور کامل توضیح می‌دهیم:

1.پرداخت اینترنتی حق بیمه اختیاری

با توجه به این که در حال حاضر، افراد بیشتر تمایل به انجام امور اداری از طریق اینترنت را دارند، در ابتدا این راه را برای نحوه بیمه خویش فرما شرح می‌دهیم:

  • برای این کار باید اول در سایت بیمه تامین اجتماعی ثبت نام کرده باشید و با داشتن رمز عبور اقدام کنید.
  • سپس با ورود به سایت تامین اجتماعی، گزینه عملیات بیمه‌شدگان خاص را انتخاب کنید و با پیدا کردن درخواست برگ پرداخت، تقاضای صدور برگه پرداخت کنید.
  • در مرحله بعدی باید مدت زمان پرداخت 1 ماهه خود را در بخش مخصوص وارد کنید و ثبت درخواست را کلیک نمایید.
  • با مشاهده پیغام موافقت با درخواست صدور برگ پرداخت، گزینه دریافت برگ پرداخت را فشار دهید.
  • در مرحله آخر، بخش مورد نظر خود را در جلوی برگ پرداخت انتخاب کنید و با ورود به بخش پرداخت، بانک مورد نظر خود را انتخاب نمایید. با این روش می‌توانید به راحتی، عملیات پرداخت بیمه خویش فرما را به خوبی انجام دهید.

 

2. پرداخت حضوری حق بیمه اختیاری

برای آن دسته از افرادی که توانایی دسترسی به اینترنت ندارد، امکان پرداخت به صورت حضوری وجود دارد. توجه کنید که تنها از راه حضور در شعبه‌های مختلف تامین اجتماعی می‌توانید برای پرداخت بیمه خویش فرمایی اقدام کنید.

همچنین باید در هر بار حضور، تمامی مدارک و اطلاعات شناسایی خود را به همراه داشته باشید. از طرفی از راه حضوری، ثبت درخواست پرداخت بیمه خویش فرما در همان محل انجام می‌شود. بنابراین با داشتن کد ملی می‌توانید به صورت حضوری هم اقدام کنید.

توجه داشته باشید که برای پرداخت بیمه خویش فرما تامین اجتماعی در هر ماه، مهلت 2 ماهه وجود دارد. البته اگر تا 2 روز پس از قرار معلوم شده، حق بیمه پرداخت نشود، قرارداد بیمه از روز اول باطل می‌شود. بنابراین شخص دوباره باید برای ثبت نام بیمه اختیاری تامین اجتماعی اقدام کند.

نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری

شرایط بازنشستگی بیمه خویش فرما

یکی از مهمترین موارد برای افراد این است که معیار سن بازنشستگی در بیمه اختیاری چیست؟ افراد با چه شرایطی می‌توانند با داشتن بیمه خویش فرما بازنشسته شوند؟ آیا بیمه خویش فرما بازنشستگی دارد؟ برای آن که به این دو سوال مهم پاسخ بگوییم، لازم است که قانون را در هر دو حالت بررسی کنیم:

1.سن بازنشستگی در بیمه خویش ‌فرما

به طور کلی طبق بند 15 قانون تامین اجتماعی، زمانی که فرد به سن مقرر شده در قانون برسد، دیگر نباید حق بیمه پرداخت کند؛ از همین رو می‌تواند از طریق دریافت مسمتری، دیگر کار نکند. فرقی ندارد که فرد تحت پوشش بیمه اجباری بوده است یا به صورت اختیاری اقدام به دریافت حداقل بیمه خویش فرما می‌کند.

بر اساس قانون 76 تامین اجتماعی، افرادی که حداقل سابقه حق بیمه را قبل از تاریخ انقضای بازنشستگی پرداخت کرده باشند، مشمول بازنشستگی می‌شوند. از طرفی شرط بعدی هم، رسیدن سن مرد به 60 سال و سن زن به 55 سال تمام است.

البته در صورت وجود شرایط بازنشستگی بیمه اختیاری زنان و مردان، افراد می‌توانند زودتر از موعد مقرر شده، برای بازنشستگی اقدام کنند.

بیمه اختیاری خویش ‌فرما، امکان استفاده از مزایای بازنشستگی را در اختیار شما قرار می‌دهد. سن بازنشستگی بیمه اختیاری نیز با سایر بیمه‌ها یکسان است. آقایان، با داشتن 30 سال سابقه و حداقل 50 سال یا در سن 60 سالگی، بازنشسته می‌شوند.

از طرفی خانم‌ها نیز با داشتن 25 سال سابقه و حداقل 45 سال یا در 55 سالگی، بازنشسته خواهند شد. مقدار مستمری بازنشستگی، بر اساس حقوق دو سال آخر پرداخت بیمه، محاسبه می‌شود.

2. حقوق بازنشستگی بیمه خویش فرما

در صورتی که افراد واجد شرایط سن بازنشستگی بیمه خویش فرما باشند، می‌توانند پس از موعد مقرر از حقوق بازنشستگی بیمه اختیاری بهره‌مند شوند. اما باید بدانید که محاسبه حقوق بازنشستگی برای تامین اجتماعی به شکل خاص انجام می‌شود که در ادامه آن را شرح می‌دهیم:

ضرب تعداد سال‌های پرداخت بیمه در متوسط دستمزد شخص بیمه شده و تقسیم آن بر 30 روز فرمول محاسبه حقوق بازنشستگان است. همچنین برای آن که متوسط دستمزد را پیدا کنید، باید حقوق و مزایای بدون کسر بیمه در دو سال آخر پرداخت حق بیمه را با یکدیگر جمع و بر عدد 24 تقسیم کنید. توجه کنید که اگر فرد دو سال اخیر شغل خاصی نداشته باشد، محاسبه متوسط دستمزد، از ماه‌های قبل از این دو سال به دست می‌آید.

بنابراین، حقوق بازنشستگی بیمه خویش فرما تامین اجتماعی در سال 1402، برای تمامی مسمتری بگیران، از کار افتادگان و بازماندگان تا پایان سال 1401 به شرح زیر مشخص می‌شود:

  • میزان حقوق بازنشستگی برای افرادی با حداقل بیمه خویش فرما، 27 درصد نسبت به مبلغ مشخص شده در سال 1401 افزایش پیدا کرده است.
  • برای افرادی با حداکثر بیمه خویش فرما، به میزان 21 درصد از حقوق مشخص شده در سال 1401 افزایش در نظر گرفته شده است.

 

البته لازم به ذکر است که مبلغ ثابت 2,507,880 ریال هم برای حداقل و حداکثر حق بیمه خویش فرما هم در نظر گرفته می‌شود.

بیمه خویش فرما بدون کارت پایان خدمت امکان پذیر است؟

یکی از مهمترین نکات در شرایط بیمه خویش فرما، داشتن کارت پایان خدمت برای فرد متقاضی است. اما آیا بیمه خویش فرما بدون کارت پایان خدمت هم امکان پذیر است؟ باید بگوییم که اگر شما هم در این شرایط قرار دارید، نگران نباشید؛ چرا که حتی بدون کارت پایان خدمت هم می‌توانید برای دریافت بیمه خود اختیاری اقدام کنید.

البته این کار در صورتی امکان پذیر است که شخص متقاضی، 30 روز سابقه پرداخت بیمه داشته باشد. همچنین طبق قوانین، اگر فرد بالای 50 سال سن داشته باشد، سابقه پرداخت آن به اندازه حق بیمه است.

توجه کنید که مدارک لازم برای بیمه خویش فرما هزینه، اصل و کپی شناسنامه، اصل یا کپی کارت معافیت یا کارت پایان خدمت، کارت ملی و 4 قطعه عکس است.

آیا امکان خرید سابقه بیمه اختیاری وجود دارد؟

یکی از دغدغه‌های مهم افراد برای استفاده از خدمات بازنشستگی، خرید سابقه بیمه اختیاری است. برخی از افراد به دنبال بازنشستگی پیش از موعد مقرر خود هستند؛ از همین رو می‌خواهند تمامی هزینه بیمه خویش فرما را به طور یکجا پرداخت کنند. اما باید بدانید که امکان خرید سابقه بیمه اختیاری، مگر در شرایط خاصی امکان‌پذیر نیست. در ادامه این شرایط خاص را معرفی می‌کنیم:

  • با توجه به این که سن بازنشستگی بیمه اختیاری آقایان و خانم‌ها با سن‌های 60 و 55 سال است، افراد از این سن به بعد باید برای بازنشستگی خود اقدام کنند. برخی از افراد در این سن، کمتر از 10 سال سابقه پرداخت بیمه دارند. بنابراین برای رسیدن به این 10 سال، می‌توانند میزان کسری سابقه بیمه خویش فرمای تامین اجتماعی را پرداخت کنند.
  • شرط دوم برای امکان خرید سابقه بیمه، درباره خرید بیمه سربازی است. آقایان در دوره خدمت سربازی، به طور عادی تحت پوشش قرار می‌گیرند. بنابراین بر اساس مدت خدمت سربازی، سابقه بیمه برای آن‌ها رد می‌شود.

 

بنابراین سربازان می‌توانند در هنگام بازنشستگی، 2 سال سربازی خود را هم به سابقه بیمه اختیاری تامین اجتماعی اضافه کنند. البته اگر این افراد کمتر از 10 سال سابقه کار داشته باشند، می‌توانند برای رسیدن به سابقه بیمه 10 ساله، کسری سابقه بیمه خود را پرداخت نمایند؛ آنگاه مشمول دریافت یک سوم حقوق ماهانه می‌شوند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

تفاوت بیمه اجباری با اختیاری چیست؟

برای آن که با تفاوت این دو بیمه آشنا شوید، ابتدا تعریف کلی از هر دو را بررسی می‌کنیم:

طبق قانون کار، اگر شما برای کارفرمایی در داخل یا خارج از کشور مشغول کار کنید، کارفرما موظف است که شما را تحت پوشش بیمه اجباری قرار دهد.  از طرفی یکی از شمول قانون کار، دریافت تسهیلات خدماتی و درمانی و بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی است که قانون برای کارگر تعیین می‌کند.

کلیه کارگرانی که در کارگا‌ه‌های قانونی سراسر کشور مشغول به کار هستند و حداقل 18 سال سن دارند، می‌توانند بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی باشند.

اما بیمه اختیاری تامین اجتماعی چیست؟ این بیمه مخصوص افراد کارآفرینانی است که برای خودشان کار می کنند و کارگری ندارند. بنابراین آن‌ها می‌توانند با استفاده از ثبت نام بیمه خویش فرما، از تسهیلات خدماتی و درمانی تامین اجتماعی استفاده کنند.

حالا با توجه به تعاریف هر دو نوع بیمه، با تفاوت‌های آن‌ها آشنا می‌شویم:

  • در طرح اجباری، 7 درصد کل تعرفه ماهانه را باید کارگر پرداخت کند. اما در طرح اختیاری، 100 درصد کل مبلغ بیمه خویش فرما را باید کارگر پرداخت کند.
  • در طرح اجباری، بیکاری به کارگرانی که به صورت غیر ارادی از کار بیکار می‌شوند، تعلق می گیرد.در حالی که طرح اختیاری، هیچ مقرری بیکاری برای کارگران وجود ندارد.
  • در طرح اجباری، ضرایب دریافت تسهیلات درمانی بر اساس جدول بیمه خویش فرما تامین اجتماعی، بیشتر از اختیاری است. به این صورت که در طرح اختیاری، ضرایب 14 تا 18 درصد برای دریافت تعرفه های خدماتی و درمانی در نظر گرفته شده است.
  • درباره شرایط بازنشستگی بیمه اختیاری زنان و مردان، تفاوت خاصی برای هر دو نوع بیمه وجود ندارد.
  • تفاوت هایی در طرح اختیاری یا اجباری برای دریافت حقوق بازنشستگی بیمه خویش فرما و بیکاری وجود دارد.
Please select another listing to show to avoid recursion.

 تفاوت بیمه خویش فرمای اختیاری با بیمه مخصوص مشاغل آزاد چیست؟

به طور کلی بیمه اختیاری، شامل دو قسمت بیمه خویش فرما و بیمه مشاغل آزاد می‌شود. اما مزایا و معایب بیمه خویش فرما، با ویژگی های بیمه مشاغل آزاد تفاوت دارد. بنابراین برای آگاهی بیشتر، در ادامه به تفاوت‌های بین این دو نوع بیمه اختیاری اشاره می‌کنیم:

اکثر افراد می‌دانند که بیمه خویش فرما چند درصد است؟ در بیمه خویش فرما، برای تمامی خدمات و تسهیلات بیمه، 27 درصد به عنوان مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی، هزینه پروتز، هزینه اروتز و خدمات کفن و دفن تعیین شده است.

همچنین بیمه خویش فرما برای افرادی که حقوق ثابتی دارند و در نقش کارمند فعالیت می‌کند، بیشتر استفاده می‌شود. از طرفی پرداخت حداکثر حق بیمه خویش فرما و میزان حداقلی آن، بین 12 تا 18 درصد برای بیمه خویش فرما است.

در مقابل برای مشاغل آزاد، خدمات بیمه تقسیم می‌شود و هزینه آن خدمت، بر اساس درصد خاصی به هر فرد تعلق می‌گیرد. همچنین در خصوص بیمه درمان مشاغل آزاد، حق 18 درصدی وجود دارد که مبلغ سرانه آن، بر اساس درآمد هر شخص معین می‌شود. توجه کنید که این هزینه هم به دست شورای عالی تصویب می‌شود.

بیمه خویش فرما بهتر است یا بیمه زنان خانه دار؟

یکی از موارد مهم برای آینده خانم‌های خانه‌دار، انتخاب بهترین بیمه برای بازنشستگی است؛ چرا که برای این خانم‌ها، دو نوع بیمه خویش فرما و زنان خانه دار وجود دارد. از طرفی هر کدام از دو بیمه دارای شرایط و تسهیلات خاصی است. بنابراین در این قسمت، تمامی موارد مهم درباره تفاوت بین نحوه بیمه خویش فرما و بیمه زنان خانه دار را معرفی می‌کنیم:

خانم‌های خانه‌دار می‌توانند بنابر سلیقه و شرایط شخصی خود، از سه نوع پوشش زیر بیمه زنان خانه‌دار بهره‌مند شوند:

  • حالت 12 درصد: شامل تمامی خدمات بیمه برای بازنشستگی و هزینه فوت می‌شود.
  • حالت 14 درصد: برای تمامی خدمات بیمه مانند مسمتری بازنشستگی، هزینه‌های فوت قبل و بعد از بازنشستگی است.
  • حالت 18 درصد: این بسته شامل تمامی تسهیلات و خدمات برای مستمری بازنشستگی، هزینه فوت قبل و بعد از بازنشستگی و هزینه از کار افتادگی می‌شود. همچنین نوع دیگری از این 18 درصد هم علاوه بر خدمات ذکر شده، هزینه‌های درمانی را هم پوشش می‌دهد.

 

از آن طرف، هر خانم خانه‌دار برای دریافت حداکثر بیمه خویش فرما در بیمه اختیاری، تنها از حق 27 درصدی بهره‌مند می‌شود. توجه کنید که این میزان هم تمامی خدمات بیمه شامل بازنشستگی، از کار افتادگی، هزینه پروتز و اروتز، کفن ودفن و هزینه‌های درمانی است.

آیا دریافت بیمه خویش فرما آسان است؟

توجه کنید که هر نوع بیمه خاصی، نیازمند طی کردن مراحل و شرایط خاصی است. بنابراین کامل بودن تمامی مدارک جهت بیمه خویش فرما، اهمیت زیادی دارد. این بیمه، برای اشخاصی که در خانه مشغول به کار هستند، کسب‌وکار شخصی خود را دارند، گزینه بسیار مناسبی است.

از طرفی با توجه به تغییر قوانین مربوط به این بیمه، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از اقدام برای ثبت نام بیمه خویش فرما بدون کارت پایان خدمت، از مشاوران بیمه گروه کارمنتو کمک بگیرید. مشاوران متخصص در این وبسایت، به صورت تلفنی و آنلاین با شما ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین می‌توانید تمامی سوالات خود درباره حداکثر حق بیمه خویش فرما را از آن‌ها بپرسید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

جمع‌بندی:

در این مقاله، به معرفی بیمه خویش فرما و مزایا و معایب آن پرداختیم. در این نوع بیمه، فرد بیمه‌شده شخصا حق بیمه‌اش را پرداخت می‌کند. همچنین بیمه اختیاری خویش فرما، فاقد حق عائله‌مندی، بیمه بیکاری و برخی از مزایای بیمه اجباری است؛ ولی امکان بهره‌مندی از مستمری بازنشستگی و بیمه درمانی برای افراد وجود دارد.

در مجموع می‌توان گفت که این نوع بیمه، برای افرادی که امکان بیمه اجباری را ندارند، بسیار مناسب است. بنابراین در‌صورتی‌که زیر 50 سال داشته باشید، می‌توانید برای دریافت آن اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و دریافت مشاوره می‌توانید با کارمنتو تماس بگیرید و از راهنمایی‌های تخصصی مشاوران برجسته و متخصص در سراسر کشور بهره‌مند شوید.

سوالات متداول درمورد بیمه خویش فرما (اختیاری)

1.بیمه خویش فرما چیست؟

نوعی بیمه اختیاری است که نقش کارفرما و کارگر بر عهده یک شخص است. بنابراین تمامی هزینه‌های بیمه مربوط به خود شخص می‌شود و امکان دریافت آن برای تمامی افراد واجد شرایط فراهم است.

2. بازنشستگی بیمه اختیاری چقدر است؟

شرایط بازنشستگی در این بیمه، مانند بیمه‌های دیگر است. به طوری که آقایان با حداقل 50 سال و حداکثر 60 سال سن و سابقه 30 ساله بازنشسته می‌شوند. همچنین خانم‌ها با حداقل 45 سال و حداکثر 55 سال سن یا به عبارت دیگر 25 سال سابقه، می‌توانند برای دریافت بازنشستگی و خدمات پس از آن اقدام کنند.

3.پرداخت حق بیمه اختیاری چگونه است؟

نرخ کلی پرداخت حق بیمه خویش فرما، 27 درصد است؛ اما برای مشاغل آزاد، در سه درصد 12، 14 و 18 انجام می‌شود. شما می‌توانید از دو راه اینترنتی و حضوری و در مهلت دو ماهه، پرداخت حق بیمه خود را انجام دهید.

4. چگونه بیمه اختیاری شویم؟

شما با داشتن شرایط مختلفی از جملع سابقه 30 روزه بیمه، داشتن حداکثر سن 50 سال، داشتن کد مخصوص و ایرانی بودن، می‌توانید از این بیمه استفاده کنید. البته باید بدانید که مدارک مورد نیاز برای ثبت نام بیمه را هم باید داشته باشید.

5. تفاوت بیمه اختیاری 27 درصد با 18 درصد چیست؟

نرخ 27 درصدی در بیمه اختیاری، مربوط به بیمه خویش فرما می‌شو‌د. این میزان درصد، درباره تمامی خدمات شامل مستمری بازنشستگی و قبل و بعد فوت است. اما بیمه اختیاری 18 درصد برای مشاغل آزاد است و شامل بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی می‌شود.

6. بیمه اختیاری استعلاجی دارد؟

خیر. در بیمه اختیاری، امکان دریافت استعلاجی و غرامت دستمزد وجود ندارد. این اختیار تنها برای بیمه اجباری به کار گرفته می‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 20 نظر

5 20
بیمه خویش فرما (بیمه اختیاری) چه شرایطی دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
23 اسفند 1402

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد