دادرسی مالیاتی چیست و توسط چه کسی انجام می شود؟

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 19 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

امروزه با افزایش و تغییر کسب و کارها، دغدغه‌های صاحبان مشاغل نیز، تغییر کرده است. شاید تا چند دهه پیش، خبری از این موضوعات نبود و تمام تمرکز افراد، رساندن خدمات و محصولات به مشتریان بود؛ اما اکنون شاهد مسائل جدیدی هستیم که نیازمند دانش و اطلاعات کافی در این زمینه‌ها است.

از طریق مشاوره مالیاتی بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی، مشکلاتی که در این رابطه ایجاد می‌شود و دادرسی مالیاتی، بخشی از دغدغه‌های کسب و کارهای امروزی است. طبق قانون، همه افراد حقیقی و حقوقی مشغول به کار در ایران یا خارج از ایران، موظف به ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی هستند. اظهارنامه مالیاتی تبدیل به مسئله مهمی شده است و قانون، برای کسانی که از ارسال آن صرف‌نظر کنند، جرایمی در نظر گرفته است. در این مقاله سعی داریم صفر تا صد دادرسی مالیاتی را برای شما شرح دهیم تا با زیر و بم آن آشنا شوید.

تفاوت دادرسی مالیاتی با پشتیبانی مالیاتی

پشتیبانی مالیاتی و دادرسی مالیاتی، از خدمات مشاوران مالیاتی هستند. پشتیبانی مالیاتی، مجموعه‌ای از خدمات مشاوره‌ای است که در زمینه مالیات به شرکت‌ها ارائه می‌شود؛ شرکت‌ها از قوانین مالیاتی آگاهی پیدا کرده و از صدماتی که ممکن است در اثر ناآگاهی برای آن‌ها رخ دهد جلوگیری می‌کنند. در پشتیبانی مالیاتی، مشاوران باعث می‌شوند افراد بتوانند کمترین میزان از هزینه‌های مالیاتی را پرداخت کنند. کاهش هزینه‌های مالیاتی در چهارچوب قانون انجام می‌شود.

دادرسی مالیاتی، مفهوم دیگری دارد که افراد پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی با آن مواجه می‌شوند. هر مودی مالیاتی وظیفه دارد در زمان‌هایی که از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود، اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی نماید (به هر شخص حقیقی با حقوقی که در اداره مالیات دارای پرونده باشد، مودی گفته می‌شود). این اظهارنامه توسط ممیزی مالیاتی بررسی شده و تایید یا رد می‌شود.

تفاوت دادرسی مالیاتی با پشتیبانی مالیاتی

بررسی اظهارنامه به دو صورت است:

اگر اظهارنامه توسط ممیزین مالیاتی تایید شود، مودی وظیفه دارد مبلغ درج‌شده در اظهارنامه را پرداخت کند.

اگر مبلغ درج‌شده، توسط ممیزین تایید نشود، مبلغی بالاتر از مبلغ اظهارنامه، برای مودی مشخص می‌شود.

در مورد دوم، فرد می‌تواند دو کار انجام دهد:

اگر مودی، مبلغ مالیات را بپذیرد، آن را پرداخت می‌کند و پرونده مختومه می‌شود.

اگر مودی مبلغ را نپذیرد، وارد چرخه دادرسی مالیاتی می‌شود.

دادرسی مالیاتی، فرایند قانونی اعتراض به رای اداره مالیاتی است. این اعتراض تنها به رقم مالیاتی محدود نمی‌شود و مودی می‌تواند به نحوه پرداخت مالیات هم اعتراض کند. مهلت اعتراض تا ۳۰ روز بعد از ابلاغ رای به مودی است.

پیشنهاد برای مطالعه :
 دریافت انواع مفاصا حساب مالیاتی 

دادرسی توسط چه کسی انجام می‌شود؟

فرایند دادرسی، توسط خود شخص حقیقی یا حقوقی یا از طریق مشاوران (وکلا) مالیاتی انجام می‌شود. در پشتیبانی مالیاتی، مشاوران فقط به مشاوره می‌پردازند اما در دادرسی مالیاتی، این مشاوران باید بر امور حقوقی تسلط کامل داشته باشند و سعی کنند میزان مالیات مشخص شده را کاهش دهند. این مشاوران باید در زمینه پیگیری پرونده‌های مالیاتی، دارای تجربه کافی باشند تا بتوانند از پس این امور برآیند. همچنین این مشاوران باید با قوانین و بخش‌نامه‌های جدید، آیین‌نامه‌های مالیاتی و استانداردهای سازمان حساب‌رسی، آشنایی کامل داشته باشند. وکلای مالیاتی از نظر قانون، نیازی به داشتن درجه وکالت ندارند. آن‌ها می‌توانند با دریافت وکالت‌نامه، امور دادرسی مالیاتی را پیگیری کنند.

شیوه اعتراض مودی

مودی یا وکیل، باید فرم اعتراض را تدوین کرده و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد. سازمان امور مالیاتی نیز موظف است به اعتراض مودی در اسرع وقت رسیدگی کند. مودی یا وکیل مالیاتی، وظیفه دارد رونوشت یا کپی واضح از اسناد مالیاتی خود، به فرم اعتراض ضمیمه کند. این رونوشت به دو صورت است:

اگر رونوشت، خارج از کشور تهیه شده باشد، باید در سفارت ایران با اصل سند تطبیق داده شود.

اگر رونوشت به زبان فارسی نباشد، باید توسط مترجم قانونی دادگستری کشور، ترجمه شود.

دادرسی مالیاتی

چرخه دادرسی مالیاتی چه مراحلی دارد؟

چرخه دادرسی، به روند قانونمند کردن دادرسی مالیاتی گفته می‌شود. در این روند یا مشکل پرونده مودی حل می‌شود یا ممکن است نیازمند طی مراحلی باشد. این مراحل شامل موارد زیر است:

رئیس اداره مالیاتی شعبه مربوطه

بر اساس ماده ۲۳۸ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم، در مواردی که برگ تشخیص مالیات به مودی ابلاغ می‌شود و او نسبت به آن معترض باشد، می‌تواند طی ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ، شخصا یا توسط وکیل، به اداره امور مالیاتی مراجعه کند و با ارائه اسناد و مدارک، به صورت مکتوب تقاضای رسیدگی مجدد کند.

در این مرحله، سه حالت ممکن است اتفاق بیافتد:

مسئول مربوطه، دلایل و مدارک فرد را برای مندرجات برگ تشخیص کافی بداند. در این صورت، موضوع به نفع مودی، با رد برگه تشخیص، مختومه می‌شود.

مسئول، ادعای مودی را نپذیرد؛ در این صورت باید مراتب را با ذکر دلیل، در پشت برگه تشخیص درج کند و پرونده را برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف، ارجاع دهد.

بین مودی و اداره دارایی توافق صورت بگیرد؛ قانون اجازه تعدیل در میزان مالیات مورد تشخیص را به مقام مسئول داده است تا اگر توافق حاصل شود، با استناد به ماده ۲۳۹، پرونده مختومه تلقی شود.

پیشنهاد برای مطالعه :
معافیت مالیات شرکت‌های دانش ‌بنیان

هیئت حل اختلاف مالیاتی

بر اساس ماده ۲۴۴ قانون مالیات‌های مستقیم، مرجع رسیدگی به تمام اختلافات مالیاتی، غیر از اموری که ضمن مقررات قانون، مرجع دیگری در نظر گرفته شده، هیئت حل اختلاف مالیاتی است. رای این هیئت، با اکثریت آرا قطعی و لازم اجرا است. درباره این آرا، شورای عالی مالیاتی و دیوان عدالت اداری، حق رسیدگی دارند.

شورای عالی مالیاتی

مودی یا اداره امور مالیاتی، می‌توانند طی یک ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیئت اختلاف مالیاتی، به شورای عالی مالیاتی، درخواست تجدید رسیدگی نمایند. آن‌ها باید دلایل کافی نسبت به عدم رعایت قانون و مقررات یا نقص رسیدگی را به این شورا، ارائه دهند. شورای عالی مالیاتی وظیفه دارد رای را از نظر تشریفات و کامل بودن رسیدگی‌های قانونی بررسی کند؛ اگر منجر به نقض رای شود، پرونده جهت رسیدگی مجدد به هیئت حل اختلاف مالیاتی دیگر ارجاع داده می‌شود.

هیئت سه نفره وزارت اقتصاد و دارایی

اگر اختلافات در مراجع قبلی حل نشوند، این چرخه به هیئت سه نفره وزارت اقتصاد می‌رسد. این مرحله نیز مانند مراحل قبلی، درون سازمانی است و هنوز از سازمان امور مالیاتی خارج نشده است. سه نفری که در این هیئت قرار دارند توسط وزیر امور اقتصاد و دارایی منصوب شده‌اند. در این هیئت پس از بررسی پرونده مالیاتی، رای مربوطه صادر خواهد شد.

ذکر این نکته لازم است که تعداد پرونده‌هایی که به این مرحله می‌رسند، کمتر از مراحل ابتدایی هستند؛ اما اگر پرونده در این مرحله هم نتیجه ندهد، پرونده وارد مرحله دیوان عدالت اداری می‌شود.

دیوان عدالت اداری

در این مرحله، پرونده وارد سیستم قضایی کشور می‌شود. مقررات سیستم قضایی با مقررات امور مالیاتی، تفاوت‌های ساختاری زیادی دارند و مودی در این مرحله باید از یک وکیل دادگستری کمک بگیرد. مودی تا سه ماه از صدور رای، فرصت دارد تا شکایت خود را به دیوان اداری اعلام کند.

خوب است بدانید مودی می‌تواند حتی پس از صدور رای توسط هیئت اختلاف، شکایت خود را به دیوان عدالت اداری ببرد؛ اما به دلیل پیچیدگی و صرف زمان و هزینه‌های زیاد، بهتر است پرونده در سازمان امور مالیاتی حل شود.

رسیدگی به دادرسی مالیاتی در کمترین زمان

در دادرسی مالیاتی، نوع دفاع مودی از اظهارنامه و پرونده مالیاتی، نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد. اگر مودی نسبت به قوانین، اشراف داشته باشد و بتواند از پرونده خود دفاع کند، دادرسی مالیاتی زودتر نتیجه خواهد داد. اگر فرد نسبت به این قوانین آگاهی کافی ندارد، بهتر است از مشاوران خبره بهره بگیرد. کارمنتو، اولین اپلیکیشن تخصصی در حوزه مشاوره کسب و کار، می‌تواند شما را در پرونده‌های مالیاتی همراهی کند. مشاوران خبره و مجرب این مجموعه، از قوانین مالیاتی آگاهی دارند و مي‌توانند در حل این مسائل به شما کمک کنند. شما می‌توانید به صورت تلفنی یا آنلاین، با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید و در کمترین زمان، مشکل مالیاتی خود را حل کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 19 نظر

5 19
دادرسی مالیاتی چیست و توسط چه کسی انجام می شود؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
14 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
13 اسفند 1402

|

2 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
13 اسفند 1402

|

7 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
14 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
13 اسفند 1402

|

2 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد