جرم برداشت اینترنتی پول از حساب چیست؟

مدت مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 9 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

امروزه به دنبال پیشرفت تکنولوژی جرایم هم شکل نوینی به خود گرفته‌اند. یکی از این جرایم برداشت اینترنتی پول از حساب است. اما این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟ به این نوع دزدی، مهندسی اجتماعی گفته می‌شود که روش‌های گوناگونی برای کلاهبرداری انتخاب می‌کنند.

یکی از این روش‌ها در قالب امور خیریه است که موسسات قلابی هنگام حوادثی مانند سیل یا زلزله با ارائه شماره حساب، از مردم پول دریافت می‌نمایند. گاهی اوقات با تماس تلفنی و به بهانه برنده شدن جایزه از مردم خواسته می‌شود که پای دستگاه خودپرداز بروند و حساب آن‌ها خالی می‌گردد. در موارد دیگر لینک‌هایی برای افراد فرستاده شده که با کلیک بر روی این لینک‌ها به مجرمان اجازه دسترسی به حساب داده می‌شود. مورد دیگری که خیلی رایج است درگاه‌های پرداخت جعلی است که به آن فیشینگ گفته می‌شود؛ در این مقاله به بررسی جرم برداشت اینترنتی پول از حساب می‌پردازیم.

نحوه اثبات جرم برداشت اینترنتی پول از حساب

نحوه اثبات جرم برداشت اینترنتی پول، شاید کمی سخت‌تر از اثبات جرایم دیگر باشد؛ زیرا در این جرم فردی که مرتکب جرم شده هویت و مکان مشخصی ندارد. با این وجود اولین اقدام برای اثبات، گرفتن پرینت حساب از بانک است. همچنین اگر کلاهبرداری به وسیله تماس تلفنی صورت گرفته باشد، پرینت مکالمات و مکالمه ضبط شده در صورت وجود می‌تواند کمک کننده باشد. راه دیگر اثبات جرم، اعتراف خود مجرم است. ممکن است خود مجرم به کلاهبرداری اقرار نماید که در این صورت جرم اثبات می‌شود.

عنصر مادی جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران

عنصر مادی جرم برداشت پول از حساب دیگران دارای اجزای متفاوتی است و همه این اجزا باید واقع شود تا جرم اتفاق بیفتد. اولین جزء، بر اساس ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای، انجام دادن اعمالی مانند وارد کردن، تغییر، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها، مختل کردن سامانه و… توسط مجرم است. جزء دوم کسب مال، منفعت، خدمات یا امتیارات مالی برای خود یا دیگران است. اگر هر دوی این‌ها اتفاق بیفتد، جرم واقع می‌شود.

عنصر روانی جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران

عنصر روانی یا مادی جرم، قصد و سو نیت فرد است. در این جرم عنصر روانی اولا اراده و اختیار فرد است؛ یعنی با اجبار این کار را انجام نداده است. دوما آگاهی فرد در این امر دخیل باشد و بداند عمل انجام شده جرم محسوب می‌شود.

مجازات جرم برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران یا عنصر قانونی آن

بر اساس ماد ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای هرکس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

نکات مهم برای جلوگیری از برداشتن پول از حساب

در ادامه به نکاتی که باید توجه کنید تا در دام کلاهبردان اینترنتی نیافتید، اشاره می‌کنیم.

  • روی لینک‌هایی که ادعای اینترنت رایگان، دریافت بن، جایزه یا … را دارند کلیک نکنید. گاهی اوقات ممکن است پیام‌هایی با مضمون دریافت ابلاغیه از ثنا یا مراجع دیگر دریافت نمایید. تا از صحت این لینک‌ها مطمئن نشده‌اید، وارد شدن به آن مساوی با خالی شدن حساب شما است. همچنین ایمیل‌های ناشناس و فایل‌هایی که ارسال کرده‌اند را باز نکنید.
  • نرم افزارهای خود را بروزرسانی کنید.
  • هنگام خرید اینترنتی حواس خود را جمع کنید؛ ابتدا از معتبر بودن سایتی که خرید را انجام می‌دهید مطمئن شده، سپس دقت کنید درگاه بانکی که خرید را انجام می‌دهید مورد تایید باشد.
  • رمزهای کارت‌های بانکی، شبکه‌های مجازی، ایمیل و… را در اختیار هرکسی قرار ندهید و تا حد امکان از ذخیره آن بر روی سیستم یا گوشی همراه بپرهیزید.
  • اگر قصد کمک به امور خیریه را دارید، از معتبر بودن موسسه مورد نظر مطمئن شوید.
  • از اینترنت‌های آزاد که در مکان‌های عمومی در اختیار شما داده می‌شود استفاده نکنید؛ در صورت استفاده از انجام امور بانکی و خرید اینترنتی خودداری ورزید.

کارمنتو در کنار شما

در سال‌های اخیر، کلاهبرداری اینترنتی افزایش زیادی داشته است که در این مقاله، روش‌های آن و راه‌های مقابله با این جرایم بیان شد. شما می‌توانید سوالات خود در این زمینه را با کارمنتو در میان بگذارید. مشاورین این مجموعه به صورت تلفنی و آنلاین پاسخگوی سوالات شما هستند و می‌توانید به آسانی مسائل خود را حل نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

4 1
جرم برداشت اینترنتی پول از حساب چیست؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد