مرخصی زایمان، بارداری و شیردهی چه شرایطی دارد؟

مدت مطالعه: 14 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 8 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در گذشته خانم‌ها بیشتر مشغول خانه‌داری و گذراندن امور داخلی خانه بودند؛ اما امروزه اگر در اداره‌های دولتی و خصوصی جستجو کنید، با تعداد زیادی از خانم‌های کارمند روبه‌رو می‌شوید. البته باید بگوییم که روند خانه‌داری خانم‌های شاغل، خیلی تفاوت خاصی با گذشته ندارد؛ چرا که آن ها همزمان باید به امور داخلی خانه و کارهای اداری خود رسیدگی کنند. اما یکی از دغدغه‌های مهم خانم‌های کارمند، دوران بارداری، زایمان و شیردهی است.

متاسفانه برخی خانم‌ها به دلیل این که امکان از دست رفتن موقعیت شغلی آن‌ها در دوران بارداری و شیردهی وجود دارد، به طور کلی از فکر بچه‌دار شدن خارج می‌شوند؛ اما باید بدانید که قانون کار، درباره مرخصی بارداری، زایمان و شیردهی هم قوانین خاصی را تعیین کرده است. اگر شما هم به عنوان خانم شاغل به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در باره مرخصی زایمان تامین اجتماعی و مراحل قبل و بعد آن هستید، در ادامه این مطلب از کارمنتو همراه ما باشید.

بنر بیمه

منظور از مرخصی زایمان و بارداری چیست؟

به طور کلی برای تمامی کارگران و کارمندان، قانون خاصی برای دریافت مرخصی تنظیم شده است. مرخصی دارای انواع مختلفی است که هر کدام در زمان خاصی استفاده می‌شوند؛  البته برخی از موارد، جزو مرخصی‌های استحقاقی هر فرد است. یعنی همه کارگران خانم و آقا می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

اما برای خانم‌ها، جدای از دیگر مرخصی‌های عمومی و استحقاقی عادی، مرخصی خاصی به نام مرخصی زایمان، بارداری و شیردهی هم تنظیم شده است. بر این اساس، خانم‌هایی که در حین انجام کار باردار می‌شوند، می‌توانند با داشتن شرایط لازم، از این مرخصی استفاده کنند. البته بیمه تامین اجتماعی برای بهبود حال مادران و کمک مالی به آن‌ها، امتیاز دریافت حقوق مرخصی بارداری و زایمان را قرار داده است. بنابراین مادر در حین استراحت بارداری و زایمان، بدون انجام هیچ کار خاصی، حقوق خود را دریافت می‌کند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مرخصی زایمان و بارداری تامین اجتماعی، 6 ماه یا 9 ماه است؟

یکی از چالش‌های اصلی خانم‌های بارداری در سال 1402 این است که مرخصی زایمان چند ماه است؟ قطعا مسئله مدت زمان مرخصی زایمان زنان، جزو قوانین پر فراز و نشیب در چند سال پیش بوده است. در سال‌های قبل، مدت مرخصی بارداری برای خانم‌ها، 6 ماه در نظر گرفته می‌شد؛ اما از سال 92  این مدت به 9 ماه تغییر پیدا کرد.

البته جالب است بدانید که بسیاری از شرکت‌های خصوصی و دولتی، باز هم زمان 6 ماهه سابق را در نظر می‌گیرند. از همین رو در سال 1402، تصمیم قطعی و کاملا قانونی در خصوص مرخصی زایمان سازمان تامین اجتماعی گرفته شده است. بر طبق این قانون، تمامی خانم‌های باردار به مدت 9 ماه حق استفاده از مرخصی زایمان را دارند. همچنین تمامی ارگان‌های خصوصی و دولتی به هیچ عنوان، اجازه عدم موافقت با این مدت زمان را ندارند.

قوانین مرخصی زایمان

به طور قطعی قانون مرخصی زایمان برای تمامی خانم‌های باردار قابل اجرا است؛ اما باید بدانید که اجرایی شدن این حق مرخصی، نیاز به رعایت قوانین و شرایط مرخصی زایمان دارد. بنابراین در ادامه، به برخی از قوانین خاص و مهم درباره این موضوع اشاره می‌کنیم:

1.مرخصی زایمان مردان

شاید با خود بگویید که مرخصی زایمان خانم‌ها، چه ارتباطی با آقایان دارد؟ اما جالب است بدانید که قانون کار، مرخصی زایمان مردان را هم در نظر گرفته است. قطعا پدر و مادر، هر دو نقش مهمی برای نگهداری از نوزاد دارند؛ از همین رو در تمامی کشورها، مرخصی زایمان برای پدران هم در نظر گرفته شده است.

مدت زمان مرخصی زایمان برای آقایان، تا قبل از سال 1392، 14 روز بوده است؛ اما وزارت کار در سال 1392 این قانون را تغییر داده است. بنابراین از آن زمان تا کنون، مرخصی زایمان مردان، به سه روز ختم شده است.

البته باید بدانید که این مرخصی، تنها به مردانی تعلق می‌گیرد که همسر شاغل آن‌ها از مرخصی زایمان استفاده کند. اما اگر خانم از مرخصی زایمان خود استفاده نکند یا این که خانه دار باشد، مرخصی زایمان پدر تعلق نمی‌گیرد. همچنین مدت زمان مرخصی زایمان آقایان، به هیچ عنوان قابل پرداخت و ذخیره‌سازی نیست؛ بنابراین در صورت عدم استفاده، این امتیاز کاملا از بین می‌رود.

2 . چند سال سابقه بیمه برای مرخصی زایمان لازم است؟

سوال بسیاری از خانم‌های باردار این است که حداقل سابقه بیمه برای مرخصی زایمان چقدر است؟ آیا حتما باید سابقه بیمه چند ساله داشته باشیم؟ آیا به خانم‌های تازه کار هم مرخصی زایمان قانون کار تعلق می‌گیرد؟

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که در وهله اول، مادر باردار باید مشغول به کار در شرکت یا سازمان دولتی باشد؛ چرا که در غیر این صورت مشمول دریافت مرخصی زایمان زنان کارمند نمی‌شود.

همچنین مادر حتما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی کارفرمای خود باشد. اما لازم به ذکر است که طبق قانون، حداقل سابقه بیمه برای مرخصی زایمان، 60 روز است. در واقع باید 60 روز از زمان پرداخت حق بیمه مادر گذشته باشد. البته بهتر است بدانید که برای جلوگیری از سوء استفاده، این سابقه 60 روزه باید از یک سال قبل از بارداری پرداخت شده باشد. همچنین اگر بین بارداری و حق بیمه پرداخت شده، فاصله ایجاد شده باشد هم روند دریافت حقوق دچار مشکل می‌شود.

3. مدت مرخصی زایمان چقدر است؟

با توجه به قانون جدید در سال 1402، مدت زمان کلی مرخصی برای خانم‌ها، 9 ماه است؛ اما سوال این جا است که چه زمانی برای مرخصی زایمان باید اقدام کرد؟به طور کلی مدت زمان این مرخصی، به قبل و بعد زایمان تقسیم‌بندی می‌شود.

بر این اساس مرخصی زایمان قبل از زایمان، به مدت شش ماه است؛ یعنی از سه ماهگی کودک شروع می‌شود. البته برخی از افراد، با توجه به سلیقه و اراده خود، به دنبال دریافت مرخصی زایمان سه ماه قبل از زایمان هستند. همچنین برای بعد از دوران بارداری، مدت 3 ماه برای این مرخصی در نظر گرفته شده است.

از طرفی برخی از خانم‌ها نیاز به مرخصی کمتری دارند؛ از همین رو می‌توانند با مراجعه به یکی از شعب تامین اجتماعی، مدت زمان مرخصی بارداری و زایمان را کمتر کنند.

4. چه زمانی باید برای مرخصی زایمان اقدام کرد؟

قانون کلی درباره دریافت مرخصی، به همان شش ماه قبل از زایمان و سه ماه بعد از آن اشاره می‌کند؛ اما این موضوع برای همه یکسان نیست. بنابراین باید بدانید که چه زمانی برای مرخصی زایمان باید اقدام کرد؟

در وهله اول باید دریافت مرخصی زایمان و شرایط مرخصی بارداری را از یکدیگر تفکیک کنیم. مرخصی زایمان برای تمامی خانم‌های باردار شاغل تحت شرایط، به صورت یکسان اجرا می‌شود. به این صورت که باید برای دریافت ، به محض تولد نوزاد، گواهی تولد یا شناسنامه را به شعب تامین اجتماعی ارائه کنند.

اما مسئله بعدی، درباره مرخصی بارداری است. طبق قانون، خانم‌ها می‌توانند حداکثر 6 ماه از مدت زمان 9 ماهه مرخصی خود را در دوران بارداری بگذرانند. اما موضوع این جا است که کار کردن برخی از خانم‌های باردار بنابر تشخیص پزشک، ریسک سقط جنین را ایجاد می‌کند. بنابراین مادر نیاز به اضافه شدت مدت مرخصی بارداری خود دارد.

مادر در این شرایط باید با داشتن گواهی پزشک، درخواست مرخصی استعلاجی دهد. توجه کنید که این زمان مرخصی استعلاجی برای مادر، از مدت مرخصی‌های زایمان آن‌ها کم نمی‌کند و امکان استفاده از هر دو مرخصی در کنار هم برای مادران وجود دارد.

بانوان بارداری که نامه پزشکی به مدت 30 روز را داشته باشند، می‎‌توانند با داشتن مدارک و شرایط مرخصی زایمان، اقدام کنند. همچنین در دوران بارداری هم هر زمان که پزشک دستور استراحت صادر کند، وقت درخواست مرخصی زایمان است. از طرفی آقایان هم برای دریافت مرخصی زایمان پدران در قانون کار، باید قبل از تولد نوزاد اقدام کنند.

5. میزان حقوق مرخصی زایمان و بارداری چقدر است؟

با توجه به قانون مرخصی زایمان در خصوص حقوق مادران باردار در مرخصی، همه مادران در مدت 9 ماهه خود، مشمول حقوق و مزایا می‌شوند. اما این موضوع را توجه کنید که میزان حقوق مرخصی بارداری، با شرایط عادی متفاوت است.

بر طبق این قانون، میزان حقوق مادران باردار، دو سوم از آخرین دستمزد یا حقوق پایه وزارت کار است. البته این محاسبات، با در نظر گرفتن مجموع روزهای استراحت مادر به غیر از سه روز اول انجام می شود. به زبان ساده تر، مادران شاغل در طول بارداری، دو سوم از مبلغ آخرین دستمزد خود را دریافت می کنند.

همچنین باید با نحوه محاسبه آخرین حقوق مادر باردار هم آشنا شوید. به این صورت که تمامی مبلغ‌های دریافت شده مادر در 90 روز قبل با یکدیگر جمع می‌شود و به روزهای کارگرد بیمه شدگان در مدت 90 روز، تقسیم می‌شود. توجه کنید که مادران پس از بازگشت به کار، از حقوق اصلی خود بهره‌مند می‌شوند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

6. آیا مرخصی زایمان جز سابقه بیمه حساب می‌شود؟

یکی از بهترین مزیت‌های قانون مرخصی زایمان، بهره‌مندی از سابقه بیمه در طول مدت استراحت است. در واقع مادران در طول بارداری و مرخصی سه ماهه بعد از زایمان خود، از سابقه بیمه هم بهره‌مند می‌شوند؛ چرا که این شرایط، مانند تعلیق کار عمل می‌کند و خانم‌ها پس از این دوران، دوباره به کار خود ادامه می‌دهند. همچنین تمامی مزایا، عیدی و سنوات هم برای مادران باردار در نظر گرفته می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

7. مرخصی زایمان تامین اجتماعی مادران شاغل صاحب دوقلو

با توجه به تغییر زمان قانون مرخصی زایمان قبل از زایمان و بعد از آن، بحث افزایش مرخصی زایمان دوقلو هم بررسی گردیده است. بر این اساس، تنها خانم‌هایی که فرد تک دارند، از مرخصی 9 ماهه بهره‌مند می‌شوند.

اما اگر فرزندان زن شاغل دو قلو باشند، مادر نیاز به مرخصی بیشتری دارد. بنابراین مجلس شورای اسلامی در سال 1400، قانون افزایش مرخصی زایمان برای دوقلو را تصویب کرد. این مدت مرخصی برای مادران صاحب فرزندان دو قلو و بیشتر، در تمامی بخش‌های دولتی و غیر دولتی، به 12 ماه افزایش پیدا می‌کند.

8. نحوه استفاده از مرخصی زایمان و بارداری تامین اجتماعی

بسیاری از خانم‌ها، نحوه درخواست مرخصی زایمان و استفاده از آن را نمی‌دانند؛ از همین رو پیشنهاد می‌کنیم که در وهله اول، برای آگاهی از شرایط مرخصی زایمان در ایران، به مشاوران متخصص در این زمینه مانند کارمنتو یا به پرتال بیمه شدگان تامین احتماعی مراجعه کنند. سپس درخواست لازم برای دریافت مرخصی قبل از زایمان را ارائه دهند.

همچنین تمامی مدارک لازم برای دریافت مرخصی زایمان دو قلو و تک فرزندی را در سامانه بارگذاری کنند و منتظر بررسی الکترونیکی درخواست خود باشند. توجه کنید که تمامی این مراحل، به صورت غیر حضوری است.

کمک‌هزینه بارداری در ایام مرخصی زایمان

مرخصی زایمان به همۀ زنان شاغل تعلق می‌گیرد؛ اما دریافت کمک‌هزینۀ بارداری در شرکت‌های خصوصی، مطابق با قوانین تأمین اجتماعی است. همچنین در برخی از شرکت‌های دولتی نیز بر اساس بخش‌نامه‌های داخلی عمل خواهد شد.ا ما در ادامه، موارد مهم درباره قانون مرخصی بارداری در خصوص دریافت کمک هزینه بارداری را ارائه می‌دهیم:

1.شرایط دریافت کمک هزینه بارداری و مدارک لازم برای مرخصی زایمان تامین اجتماعی

به طور کلی غرامت زایمان در طول مدت استراحت مادر در زمان مرخصی زایمان و شیردهی باید پرداخت شود؛ اما هر وقت مدت مرخصی تمام شود، این کمک هزینه هم متوقف می‌شود. در واقع مادر باید حقوق اولیه خود را دریافت کند.

شرایط دریافت کمک هزینۀ بارداری برای زنان شاغل تحت پوشش تأمین اجتماعی، به شرح زیر است:

  • در یک ‌سال گذشته، حداقل 60 روز کاری حق بیمه پرداخت کرده باشد.
  • در مدت مرخصی، مشغول به کار نباشد و دستمزدی دریافت نکند.
  • در زمان تقاضای مرخصی، مشغول به کار یا در مرخصی استحقاقی باشد.
  • زایمان مربوط به فرزند چهارم به بعد نباشد.

اگر واجد شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه بارداری و حقوق مرخصی بارداری هستید، باید مدارک خود را هم آماده کنید. دریافت هدیه زایمان در تامین اجتماعی، به دو صورت حضوری و اینترنتی است؛ اما برای هر دو راه، باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • اصل و کپی شناسنامه مادر
  • اصل یا کپی گواهی پزشک
  • اصل یا تصویر شناسنامه یا گواهی ولادت فرزند

مادران برای دریافت کمک‌هزینۀ بارداری، باید با در دست داشتن مدارک شامل اصل دفترچۀ بیمه و گواهی پزشک معتبر به شعبۀ سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنند. تأمین اجتماعی معمولاً مبلغ کمک‌هزینۀ بارداری و سایر هزینه‌ها را در یک نوبت و در پایان دوره به حساب شما پرداخت خواهد کرد.

 2. نحوه محاسبه دریافتی کمک هزینه بارداری در مرخصی زایمان تامین اجتماعی

حتما برای شما این سوال پیش آمده است که کمک هزینه بارداری چقدر است؟ باید بگوییم که طبق ماده 67 قانون تامین اجتماعی، زنان شاغل بیمه شده در صورتی که در طول یک سال، سابقه پرداخت حق بیمه شصت روزه را داشته باشند، می‌توانند از دو سوم آخرین دستمزد خود به عنوان کمک بارداری قانون مرخصی زایمان  استفاده کنند. این مبلغ حداکثر تا مدت دوازده هفته قبل و بعد از زایمان، بدون کسر سه روز اول مرخصی زایمان برای دو قلو و تک فرزند پرداخت می‌شود.

همچنین خانم‌های واجد شرایط، می‌توانند از معاینات طبی مربوط به دوران بارداری، زایمان و شیردهی هم استفاده کنند. از طرفی بر اساس قانون مرخصی بارداری، در صورت درخواست بیمه شده، امکان ارائه این خدمات به صورت نقدی هم وجود دارد. توجه کنید که این مبلغ، به دست شورای عالی سازمان تامین اجتماعی تعیین می‌شود. از طرفی اگر بیمه شده زن، دچار بیماری‌های زیان‌آور برای شیردهی باشد یا پس از زایمان فوت شود، میزان ذخیره شیردهی نوزاد تا 18 ماه به مادر داده می‌شود.

بیمه

درمورد مرخصی زایمان، بارداری و شیردهی سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

دلایل مرخصی استعلاجی در بارداری چیست؟

اکثر خانم‌های شاغل می‌دانند که مرخصی زایمان چند ماه است؛ اما با توجه به شرایط متفاوت بارداری خانم‌ها، برخی از افراد در حین بارداری دچار مشکل می‌شوند. بنابراین طبیعتا، نیاز به استراحت بیشتری نسبت به دیگر خانم‌های باردار دارند. البته این که خانم نیاز به مرخصی استعلاجی دارد، حتما بستگی به گواهی پزشک دارد.

بیماری‌ها و مشکلات مختلفی خانم باردار را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ از همین رو برای هر مشکلی که سبب سقط جنین شود، باید مرخصی استعلاجی دریافت شود. اگر خانم باردار نیاز به 15 روز مرخصی استعلاجی داشته باشد، تنها با داشتن گواهی پزشک می‌تواند برای دریافت آن در کنار مرخصی زایمان تامین اجتماعی اقدام کند. اما اگر این روزها بین 15 تا 60 روز طول بکشد، نیاز به تایید پزشک معتمد شرکت بیمه است.

از طرفی اگر دوره استعلاجی بیشتر از 60 روز شود، شورای پزشکی تامین اجتماعی هم باید برای تایید مرخصی استعلاجی اقدام کند. البته برای تمامی این شرایط، داشتن گواهی پزشک متخصص و بیمارستان الزامی است. همچنین روزهای مرخصی استعلاجی، جزو سوابق بیمه فرد حساب می‌شود.

بازگشت به کار بعد از مرخصی بارداری و زایمان

یکی از دغدغه‌های مهم زنان باردار شاغل، امنیت شغلی آنها در دوران بارداری و پس از آن است. قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی ، به صراحت شرکت‌ها و کارفرماها را موظف کرده است تا امنیت شغلی زنان در دوران بارداری، پس از مرخصی زایمان و در دوران شیردهی را تأمین کنند. اما ممکن است برخی از شرکت‌ها و نهادها، مشکلاتی را برای زنان باردار جهت بازگشت به کار یا استفاده از حقوق دوران شیردهی ایجاد کنند.

طبق قانون، قرارداد مادر در دوران مرخصی زایمان به حالت تعلیق درمی‌آید؛ اما بعد از مرخصی مجدداً باید به کار قبلی خود بازگردد. مطابق قانون کار، اگر زمان پایان قرارداد موقت مادر باردار در زمان مرخصی زایمان باشد، این مرخصی زایمان به مدت قرارداد اضافه خواهد شد و پس از پایان مدت مرخصی، فرد باید به سر کار خود بازگردد.

همچنین بر طبق قانون تامین اجتماعی، شرکت ها و کارفرمایان به هیچ عنوان اجازه اخراج زنان باردار و شیرده با داشتن شرایط مرخصی بارداری را ندارند. اگرچه بسیاری از شرکت‌ها قوانین را رعایت می‌کنند، اما اگر به هر دلیلی شرکت از پذیرش شما پس از پایان مرخصی زایمان امتناع کرد، می‌توانید با مراجعه به ادارۀ کار منطقه یا شهر خود شکایتی از کارفرما تنظیم کنید.

در چنین مواردی هیئت تشخیص وزارت کار، حکم بازگشت مادر به محل کار را صادر می‌کند و مادر می‌تواند به سر کار خود بازگردد. اگر کارفرما از پذیرش حکم بازگشت به کار امتناع کند، شخص بیمه‌شده می‌تواند تقاضای استفاده از مزایای بیمه بیکاری بدهد. در این صورت مطابق قانون برای مدت بیکاری، فرد دستمزد بیکاری دریافت خواهد کرد.

اگر در خصوص مرخصی زایمان در ایران سوالی داشتید می توانید آن را در سامانه کارمنتو مطرح کنید تا توسط کارشناسان و مشاوران کارمنتو به آن پاسخ داده شود، همچنین می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات سایت نیز مطرح کنید.

مرخصی دوران شیردهی چیست؟

خانم‌های شاغل، تنها سه ماه پس از زایمان خود را در مرخصی شیردهی تامین اجتماعی به سر می‌برند و پس از این مدت، باید به محل کار خود برگردند. اما این موضوع برای همه روشن است که کودک باید تا چند ماه پس از تولد، حتما از شیر مادر تغذیه کند. بنابراین مسئله شیردهی مادران هم به صورت قانونی بررسی شده است. قانون مرخصی شیردهی، برای تمامی خانم‌های تازه زایمان کرده، برقرار است.

شرایط مرخصی زایمان، بارداری و شیردهی

مرخصی زمان شیردهی زنان شاغل چگونه است؟

از آنجا ‌که شیر مادر یکی از مؤثرترین عوامل در افزایش سلامت نوزاد است، قوانینی در ایران برای حمایت و تشویق مادران جهت تغذیۀ نوزادشان از شیر خود وضع شده است. بر اساس قانون مرخصی حق شیر ، مادرانی که به کودک شیر می‌دهند، می‌توانند روزانه از یک ساعت مرخصی برای شیر دادن فرزندان خود استفاده کنند.

مادرانی که نوزادان آنها در مهدکودک یا محلی نزدیک به محل کار هستند و امکان رفت و آمد برای آنها مقدور است، می‌توانند بر حسب نیاز، این مرخصی یک ‌ساعته را سه نوبت در روز استفاده کنند، البته درصورتی‌که مجموع مرخصی استفاده‌شده در هر روز بیشتر از یک ساعت نشود.

سایر مادران می‌توانند با توافق کارفرما یک ساعت زودتر محل کار خود را ترک کنند. این قانون مشمول مادرانی است که طبق تأیید پزشک یا مراکز بهداشتی، نوزاد شیرخوار خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند. زنان باردار بیمه‌شده باید توجه کنند که در صورت استفاده نکردن از این مرخصی امکان جمع شدن یا بازخرید مرخصی را نخواهند داشت. بنابراین بهتر است از این فرصت برای شیر دادن به نوزاد شیرخوار خود استفاده کنید.

در ادامه، راهکارهای مهم برای مرخصی شیردهی بانوان در محل کار را ارائه می‌کنیم:

1.برنامه‌ریزی قبلی

برنامه‌ریزی قبلی یکی از مهمترین موارد برای خانم شیرده است. برای آن که بتوانید از مدت مرخصی شیردهی خود استفاده بهینه داشته باشید، بهتر است که قبل از پایان مرخصی زایمان و بازگشت دوباره به محل کار، مقداری شیر را ذخیره کنید. با این کار حتی اگر در محل کار هم حضور داشته باشید، شخص دیگری می‌تواند با استفاده از شیشه شیر، کودک را سیر کند.

2. دوشیدن شیر در محل کار

اگر قصد دوشیدن شیر و ذخیره آن برای روز بعد کودک را دارید، می‌توانید با کسب اجازه از کارفرما، از مرخصی شیردهی زنان شاغل استفاده کنید. کارفرما موظف است که محل و زمان مشخصی را برای دوشیدن شیر مادر در نظر بگیرد.

توجه کنید که شیر دوشیده شده را در ظروف مخصوص به نگهداری شیر قرار دهید و در یخچال ذخیره کنید. همچنین برای جلوگیری از خراب شدن شیر، بهتر است که درب شیر کاملا سفت باشد و در ظرف یخ جابه‌جا شود.

3. شیردهی در صبح‌ها و عصرها

در بسیاری از شرکت‌ها، حجم کار به شدت زیاد است و محل خاصی هم برای دوشیدن شیر وجود ندارد. بنابراین در این زمان تنها می‌توانید صبح و عصر شیردهی داشته باشید. در واقع کودک باید در طول روز، از شیر ذخیره شده استفاده کند.

توجه کنید که با وجود مرخصی شیردهی قانون کار، باید شیردهی به کودک حتما انجام شود؛ اما می‌توانید از شیر خشک هم به عنوان غذای کمکی برای کودک استفاده کنید.

4. استفاده از ساعت مرخصی شیردهی

به طور کلی، قانون مرخصی شیردهی حدود یک ساعت از روز در محل کار است؛ از همین رو در صورت نزدیک بودن خانه به محل کار، می‌توانید با مشورت از کارفرما، در نوبت‌های مختلف نوزاد را به محل کار بیاورید و به آن شیر دهید.

همچنین می‌توانید برای استفاده از مرخصی شیردهی دو قلو، کودک را به مهد کودک نزدیک به محل کار خود بسپارید و برای شیردهی به آن مکان بروید. دقت کنید که نوزاد در ماه های اول زندگی خود، بسیار ضعیف است؛ از همین رو سلامتی کودک خود را برای انجام کار، به هیچ عنوان در معرض خطر قرار ندهید.

آیا مادران می‌توانند مرخصی شیردهی را در پایان روز یک جا مطالبه نمایند؟

برخی از مادرانی که شرایط شیردهی در محل کار را ندارند، به ناچار مجبور به دور بودن از کودک خود در طول زمان کاری هستند؛ از همین رو قطعا نوزاد به مدت چند ساعت طولانی نمی‌تواند دوری از مادر را تحمل کنند.

از طرفی طبق ماده 78 مرخصی شیردهی تامین اجتماعی، کارفرما باید تا پایان دو سالگی کودک، مرخصی یک ساعته برای شیردهی مادر ایجاد کند. به این صورت که هر سه ساعت یک بار، مکان و زمانی را به حق مرخصی شیردهی دوقلو و تک فرزند اختصاص دهد.

اما اگر مادر تمایل به استفاده از مرخصی شیردهی قانون کار نداشته باشد، می‌تواند این زمان را در پایان روز دریافت کند. حق مرخصی شیردهی زنان شاغل به گونه‌ای است که مادر اجازه ترک محل کار یک ساعت زودتر از دیگران را دارد.

آیا مرخصی شیردهی جدای از مرخصی استحقاقی حساب می شود؟

طبق قانون مرخصی شیردهی، زمان یک ساعته برای حق شیر مادران،مرخصی استحقاقی آن‌ها است؛ اما باید بدانید که زمان شیردهی به نوزاد، جدای از مرخصی استحقاقی همه کارمندان عادی محاسبه می‌شود. یعنی مادر شاغل، به غیر از 2.5 روز در ماه برای مرخصی استحقاقی، هر روز یک ساعت را هم برای شیردهی استفاده می‌کند.

حداقل سابقه برای مرخصی زایمان، بارداری و شیردهی

آیا مدت مرخصی شیردهی نوزادان برای مادران شیرده جز سابقه کار محسوب می‌شود؟

بله. دقایقی که مادر مشغول شیردهی به نوزاد خود است را در محل کار می‌گذراند. بنابراین مرخصی زایمان و شیردهی هم جزو سوابق کاری خانم‌ها محسوب می‌شود.

اگر مادری صاحب فرزند دوقلو باشد، فرجه شیردهی بیشتری برای وی در نظر گرفته می‌شود؟

تا چند سال پیش، مرخصی شیردهی برای تمامی افراد یکسان بوده است؛ اما با توجه به اصلاحیه قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و طبق خبرهای به دست آمده از سایت‌های خبری معتبر، هیئت دولت با افزایش زمان مرخصی شیردهی دوقلو موافقت کرده است. بر این اساس، زمان مرخصی برای شیردهی دوقلو و بالاتر، به مدت دو ساعت تعیین شده است.

البته توجه داشته باشید که قوانین مخصوص به مرخصی زایمان سه ماه قبل از زایمان و شیردهی، دچار تغییر و تحول است؛ از همین رو اگر می‌خواهید با جدیدترین قوانین آشنا شوید، یا این که قصد دریافت مرخصی بارداری و غرامت زایمان را دارید، با افراد متخصص در این زمینه مانند مشاوران کارمنتو مشورت کنید.

کارمنتو امکان مشاوره آنلاین و تلفنی در خصوص امور مخصوص به بیمه را فراهم می‌کند. بنابراین می‌توانید در هر زمان، سوالات خود را با وکیل‌های متخصص این مجموعه در میان بگذارید.

سخن پایانی

بهره‌مندی از مرخصی زایمان تامین اجتماعی برای مردان و مادران، جزو حقوق افراد است. بنابراین ما در این مقاله، تمامی شرایط و موارد مهم درباره مرخصی بارداری، زایمان و شیردهی را ارائه کردیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، از خدمات کارمنتو استفاده نمایید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

سوالات متداول درمورد مرخصی زایمان، بارداری و شیردهی

1.مرخصی زایمان چند ماه است؟

بنابر قانون جدید وزارت کار، مدت زمان مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه افزایش پیدا کرده است.

2.آیا آقایان هم می‌توانند از مرخصی زایمان استفاده کنند؟

بله. به طور کلی استفاده از مرخصی زایمان برای آقایان تنها در صورتی است که همسر شاغل آن‌ها، از مرخصی زایمان استفاده کرده باشد. مدت زمان این مرخصی 3 روز است و قابلیت ذخیره‌سازی ندارد.

3. چند سال سابقه بیمه برای مرخصی زایمان و بارداری نیاز است؟

طبق ماده 67 قانون کار، خانم‌های بیمه شده‌ای که در طول یکسال پیش از بارداری، سابقه 60 روزه حق بیمه دارند، می‌توانند از مرخصی زایمان زنان استفاده کنند.

4. مرخصی زایمان و شیردهی تا چند فرزند است؟

به طور کلی مرخصی زایمان و شیردهی تنها به 3 فرزند تعلق می‌گیرد؛ به این صورت که برای زایمان‌های تک قلو، به مدت 9 ماه و برای دوقلو و بیشتر، 12 ماه است. همچنین دریافت مرخصی زایمان برای مردان هم، به فرزند اول تعلق می‌گیرد.

5. مرخصی زایمان و بارداری حقوق دارد؟

بله. مادران در طول زمان استراحت بارداری خود، مشمول دریافت حقوق به اندازه دو سوم از حقوق اولیه می‌شوند. البته نحوه محاسبات این حقوق، به صورت خاص انجام می‌شود.

6. مرخصی شیردهی چند ساعت است؟

تمامی مادران شیرده مشغول به کار، از حق 1 ساعته مرخصی شیر بهره‌مند می‌شوند. البته برای فرزندان دو قلو و بیشتر، این زمان به 2 ساعت هم افزایش پیدا می‌کند. همچنین مادران می‌توانند حق شیردهی را به صورت یک جا در پایان زمان کاری خود دریافت کنند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 8 نظر

5 8
مرخصی زایمان، بارداری و شیردهی چه شرایطی دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
23 اسفند 1402

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
23 اسفند 1402

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد